2017-09-03 14:05:08
Pásy na zadných sedadlách
Pásy na zadných sedadlách
Zdroj: IIHS.org

Ide vám o život! Ak sa nepripútate na zadných sedadlách...

Americká bezpečnostná inštitúcia IIHS (Insurance Institute Highway Safety) urobila významný prieskum.

Podľa neho sa Američania veľmi nechcú pripútať bezpečnostnými pásmi na zadných sedadlách. Je to pritom paradoxné, lebo v USA kladú na ochranu posádky pri nehode oveľa väčší dôraz, ako  v európskych krajinách. Používanie bezpečnostných pásov sa pritom riadi predpismi jednotlivých štátov.

Vládne, teda federálne nariadenie na používanie bezpečnostných pásov na predných sedadlách pritom platí vo všetkých amerických štátoch. Teda s výnimkou štátu New Hampshire, kde nemusíte byť pripútaní ani na predných sedadlách.

Povinnosť pripútať sa na zadných sedadlách upravuje legislatívne iba 29 štátov a Washington D.C. To je závažný nedostatok, na ktorý sa IIHS snaží poukázať výsledkami testov s nepripútanými osobami na zadných sedadlách.

U nás bola ešte za čias spoločného Československa zakotvené vo vyhláške Federálneho ministerstva vnútra č. 99/1989 povinnosť pripútať sa v aute na sedadle, ktoré je vybavené bezpečnostným pásom. Teda aj na zadných sedadlách. Platí to samozrejme aj naďalej v ďalších zákonoch o premávke na pozemných komunikáciách, čiže už približne 28 rokov.

Výsledky ankety nepotešili

Ako to vlastne dopadlo s prieskumom IIHS? Podľa odpovedí sa po usadení na predné sedadlá pripúta 91% cestujúcich. Oveľa horšie je to v prípade druhého (prípadne tretieho) radu sedadiel. Tam bol výsledok oveľa žalostnejší: pripútava sa iba 72% osôb starších ako 18 rokov.

Zdroj: IIHS.org

Možno je výsledok skreslený aj tým, že veľa dospelých si sadá dozadu napríklad v taxíkoch – na predné sedadlá sa posadí niekto iba výnimočne. To však neznamená, že taxíky nie sú účastníkmi nehôd. U nás je to podobné. Zvyšok cestujúcich si sadá podľa západného vzoru na zadné sedadlá.

Vodič by ich mal upozorniť na povinnosť zapnúť si bezpečnostný pás. No ak tak neurobia a sú starší ako 18 rokov, pri policajnej kontrole nesú sami zodpovednosť za svoje činy. Pokuta tak bude patriť cestujúcemu, nie vodičovi. Iné to je v prípade detí do 18 rokov – tam za nich nesie zodpovednosť ich rodič, teda právny zástupca.

Zdroj: IIHS.org
Zdroj: IIHS.org

Zaujímavé na prieskume bolo zistenie, že si štvrtina opýtaných myslí, že zadné sedadlá sú bezpečnejšie, ako predné. Preto nepoužívajú bezpečnostný pás. Iní na to „iba“ zabúdajú, lebo zväčša nie sú naučení pripútať sa. Sú aj takí, ktorým sa zdajú pásy ako nepohodlne a prekážajú im. Tri štvrtiny opýtaných si však myslí, že by autá mali mať systém, ktorý cestujúcim na zadných sedadlách pripomenie, aby sa pripútali. Podľa IIHS mali v roku 2015 iba 3 percentá takýto pripomínací systém. Odvtedy sa vraj v USA nič nezmenilo.

U nás by však takéto autá nepochodili – EuroNCAP kladie (podľa nás celkom určite) až zbytočne vysoké nároky na rôzne podobné „strážiče“ a upozorňovače – neraz na úkor vyššej pevnosti karosérie... Kto ich nemá, ma päť hviezdičiek nemôže ani len pomyslieť! Najlepším riešením by bola zlatá stredná cesta – v Európe pevnejšia „klietky“ karosérie a v Amerike upozornenia na nepripútanie sa.

Lepšie jedenkrát vidieť, ako stokrát počuť. Najlepšiu predstavu o tom, ako to vlastne v aute vyzerá v prípade čelného nárazu, keď sa cestujúci na zadnom sedadle nepripúta, prináša nasledujúce video zo skúšok IIHS. Hoci je vodič pripútaný a auto má funkčný airbag, je mu na dve veci. Nepripútaný cestujúci na zadnom sedadle letiaci zotrvačnosťou dopredu pri náraze auta ho doslova roztlačí o volant. Airbag v takom prípade vôbec nepomôže!

Ak chcete niečo urobiť pre svoju bezpečnosť, naučte sa zautomatizovať svoje správanie – po nastúpení na zadné sedadlá sa pripútajte (väčšina európskych áut vám to bude tvrdošijne a dosť nahlas pripomínať). Nech je to podobné, ako keď si umyjete ruky po tom, čo navštívite toalety...

Komentáre k článku


Stream naživo