2014-09-24 04:00:00
BMW M235i versus plochodrážny
BMW M235i versus plochodrážny motocykel
Zdroj: BMW Group

Súboj: BMW 235i, alebo motocykel - kto je rýchlejší na plochej dráhe?

Plochodrážny ovál Ellermühle v Landshute v Nemecku bol svedkom zaujímavého zápolenia.

Kto z koho? Novinár, alebo predajca motocyklov? Kto zvládne svoje športové náradie lepšie?

BMW M235i M Performance sa stretlo v priamom súboji s niekoľkonásobným majstrom sveta Karlom Maierom. Na takmer 400 metrov dlhom plochodrážnom ovále sa v ostrom driftovacom súboji stretol popredný nemecký motoristický novinár za volantom BMW M235i M Performance s predajcom BMW Motorrad a súčasne štvornásobným majstrom sveta Karlom Maierom sedlajúcom plochodrážny motocykel.

Vodič a motocyklista mali k dispozícii absolútne rozdielne stroje. BMW M235i M Performance poháňa trojlitrový radový zážihový šesťvalec BMW TwinPower Turbo s výkonom 240 kW (326 k) a krútiacim momentom 450 Nm. Pohotovostná hmotnosť je 1470 kg a na dĺžku vozidlo meria takmer štyri a pol metra.

Plochodrážny motocykel je z celkom iného cesta. Má vzduchom chladený jednovalec s objemom 500 cm³, váži 80 kg (podľa plochodrážnych predpisov), vystačí si len s jedným prevodom a nemá brzdy! Špeciálne vyvinutý motocykel spaľujúci metanol poskytuje výkon 59 kW (80 k) a bol navrhnutý výlučne pre súťaže na plochej dráhe.

Zdroj: BMW Group
Zdroj: BMW Group

Keď drift, tak poriadny...

BMW M235i vybavené Originálnym príslušenstvom BMW M Performance sa na landshutskej plochej dráhe širokej približne 12 metrov ukázalo ako ideálne driftovacie náčinie. Dobre známa jazdná dynamika BMW je výsledkom rozloženia hmotnosti v pomere 50:50, nízkeho ťažiska, zníženého športového podvozka BMW M Performance (ktorý je o 20 mm nižší oproti štandardnému podvozku), mechanického samosvorného diferenciálu na zadnej náprave a kovaných 19-palcových kolies z ľahkých zliatin. Jeho šesťvalcový motor BMW TwinPower Turbo získal v júni 2014 titul Motor roka. S maximálnym krútiacim momentom 450 Nm, dostupným v rozmedzí od 1300 až do 4500 otáčok za minútu ponúka tento motor rovnomerný výkon a výborne dopĺňa vyvážený podvozok.

Zdroj: BMW Group
Zdroj: BMW Group

Napriek veľmi rozdielnym výkonom aj určeniu týchto dvoch strojov sa vodičovi aj jazdcovi na motocykli podarilo naplniť spoločný cieľ: päť hodín „radosti z driftovania“ na (pre auto netradičnom) pretekárskom okruhu. Úplne prvé stretnutie s plochodrážnym motocyklom dalo modelu BMW M235i M Performance šancu preukázať dynamické schopnosti aj inde ako iba na asfalte.

Zdroj: BMW Group
Zdroj: BMW Group

Keď dosť je ešte stále málo...

Päť hodín nepretržitej jazdy bokom ale nedokázalo uspokojiť apetít Karla Maiera. Bývalý majster sveta zakončil deň niekoľkými ďalšími kolami na okruhu na špeciálne upravenom motocykli BMW S1000 RR obutom do pneumatík s hrotmi. Model RR váži s plnou nádržou trocha viac ako 200kg a vyvinie maximálny výkon 142 kW (193 k). Avšak smerová stabilita, vynikajúca ovládateľnosť a komunikatívne reakcie tohto superšportového motocykla dovolili Maierovi predriftovat celý okruh a poriadne dynamicky zavŕšiť mimoriadny deň.

Zdroj: BMW Group
Zdroj: BMW Group

Videozábery z podujatia síce nemáme k dispozícii, no aby ste si vedeli urobiť predstavu ako to vyzerá na inom ako plochodrážnom motocykli počas jazdy práve na plochej dráhe, máme záznam z minuloročnej akcie. Vtedy Karl Meier  osedlal upravený motocykel BMW S 1000 RR s výkonom ešte o čosi vyšším: 147 kW (200 k). Nechýbala pri tom ani redakcia nemeckého motocyklového onlinemagazínu MOTORRAD. Jörg Lohse a Klaus Herder boli pri tom a priniesli zaujímavé zábery, aj informácie. Takže ak ovládate nemčinu, tu je pár minút, ktoré stoja za to – a prezradíme vám, že aj s prekvapením...

Jozef Vydra
ZDROJ: BMW Group

Komentáre k článku


Stream naživo