2014-07-12 04:00:00
Mitsubishi Team Pikes Peak
Mitsubishi Team Pikes Peak dosiahol nezvyčajný úspech
Zdroj: Mitsubishi Motors Company

Mitsubishi pokorilo rekord elektromobilov na pretekoch Pikes Peak

Dostalo sa pritom v celkovom poradí na druhé miesto – s elektromobilom! No, to je vec...

Mitsubishi Motors Corporation (MMC) nasadila do svetoznámych pretekov Pikes Peak International Hill Climb 2014 v Pikes Peak Colorado, USA v triede elektromobilov dve súťažné vozidlá MiEV Evolution III na elektrický pohon. Už počas tréningových jázd to vyzeralo veru nádejne, keď auto dosiahlo tretí najrýchlejší čas medzi elektromobilmi a celkovo štvrtý najrýchlejší.

Lenže potom prišli preteky a všetko bolo zrazu celkom inak, ako konkurencia očakávala! Preteky v kategórii elektrických vozidiel vyhral s najrýchlejším časom 9 minút 8 sekúnd 188 jazdec Greg Tracy, obsadil aj celkovo druhé miesto. Druhý jazdec Mitsubishi Hiroshi Masuoka s časom 9 minút 12 sekúnd 204 skončil v triede elektromobilov na druhom mieste a celkovo v bol tretí!

Výsledky, ktoré Tím Mitsubishi Motors dosiahol a výkon, ktorý predviedli vozidlá Mitsubishi počas celého podujatia vypovedajú o pokročilej úrovni Mitsubishi Motors Corporation v oblasti elektrických vozidiel a technológií pohonu všetkých kolies. Ale tiež pretekára, ktorý je jedným z mála ľudí, ktorí boli schipní prejsť trať Pikes Peak v rekordnom čase na štyroch kolesách, aj na dvoch. Greg je totiž pôvodne motocyklový pretekár a kaskadér a v USA má podobnú povesť ako Valentino Rossi v Európe, ktorý to tiež vie perfektne na dvoch kolesách aj na štyroch.

Zdroj: Drew Phillips, AOL
Zdroj: Mitsubishi Motors Company

Greg však podľa jeho vlastných slov mal aj na absolútne víťazstvo, keď komentoval svoj výsledok: „Som nesmierne rád, že som dokázal priniesť víťazstvo pre Mitsubishi Motors v triede Electric Modified. Dôvod prečo som z dvoch kolies prešiel na štyri bol ten, že som túžil pretekať na elektromobile. Mitsubishi Motors pripravil naozaj fantastické pretekárske auto. Chcem sa poďakovať celému tímu aj Masuoko-vi, ktorý prispel k vývoju tohto fenomenálneho pretekárskeho vozidla, vďaka čomu sa nám podarilo zvíťaziť. Toto víťazstvo je tímová práca. Povrch cesty bol pomerne klzký, ale systém S-AWC eliminoval zbytočné driftovanie vozidla, preto som bol schopný s istotou zdolať stúpanie a zákruty na celej trati až smerom na vrchol. Trocha ma sklamalo, že po agresívnom brzdení v niektorých zákrutách začalo brzdy ku koncu trochu vädnúť a vďaka tomu som stratil nejaký čas v hornej časti trate. Som z toho trochu sklamaný, pretože keby nebolo tohto, tak sme mali naozaj dosť veľkú šancu aj na celkové víťazstvo."

Zdroj: Drew Phillips, AOL
Zdroj: Mitsubishi Motors Company

Ako poznamenal Yasuo Tanaka, hlavný inžinier:  „Od celkového víťaza v pretekoch súťažiaceho na vozidle so spaľovacím motorom nás delilo iba 2,5 sekundy, čo poukazuje na obrovské možnosti budúceho vývoja elektromobilov.“

Elektrický špeciál Mitsubishi

Mitsubishi i-MiEV Evolution III má rovnako ako v prípade minuloročnej verzie Evolution II rúrkový priestorový rám, ktorý nesie karbónovú karosériu. Jednomiestny stroj je dlhý 4 870 mm, široký 1 900 mm a vysoký 1 390 mm​​. Na jeho pohon slúži rovnako ako v minulom vozidle štvorica elektromotorov, ktorých celkový výkon sa však zvýšil zo 400 na 450 kW. Pohon všetkých kolies so systémami Super All-Wheel Control a Active Yaw Control zabezpečuje optimálnu distribúciu krútiaceho momentu medzi jednotlivé kolesá. Potrebnú energiu elektromotorom poskytujú lithium-iónové články s kapacitou 50 kWh so špeciálnou polymérovou konštrukciou. Sú vystužené karbónom a vybavené zlepšeným chladením, pritom sú umiestnené, aby sa dosiahlo nižšie ťažisko. Mitsubishi i-MiEV Evolution III má 18-palcové kolesá Enkei a pneumatiky Dunlop. Brzdový systém od spoločnosti Endless využíva vpredu šesťpiestové a vzadu štvorpiestové strmene. Na oboch nápravách sú použité kotúče s priemerom 330 mm.

Zdroj: Mitsubishi Motors Company
Zdroj: Mitsubishi Motors Company

Odporúčame vám pozrieť si adrenalínové video, v ktorom Greg Tracy za volantom Mitsubishi MiEV Evolution III prekonáva rekord trati Pikes Peak medzi elektromobilmi. O tento záznam jazdy by ste nemali zostať ukrátení. Onboard kamera ukazuje, ako bzučiace Mitsubishi doslova preletí celú trať, ako by o nič nešlo. Áno, presne – bzučiace. Niečo vám na týchto obrázkoch okrem viditeľnej rýchlosti chýba, Potom neostáva nič iné, ako si pozrieť záznam víťazného Sébastiena Leoba  z minulého roku, ktorý mal podkapotou ozajstný vrčiaci motor...

 

Preteky Pikes Peak International Hill Climb

Štart sa začína v nadmorskej výške 2 862 metrov, pričom súťažiaci prejdú 156 zákrutami na trati dlhej 20 km až do cieľa na vrchole Pikes Peak vo výške 4 301 metrov s výškovým rozdielom 1 439 m, pričom sa musia vysporiadať s atmosférickým tlakom, teplotou, počasím a ďalšími podmienkami, ktoré sa môžu významne líšiť od štartu až po cieľ. Rysom trate je jej rozdelenie do troch hlavných častí: dolná časť na úpätí hory, stredná a horná časť blízko vrcholu. Spodná časť lemovaná ihličnatými stromami sa začína rytmickým striedaním zákrut so strednou až vysokou rýchlosťou, kde odrazu pretekár narazí na sériu oveľa ostrejších a ťažších zákrut, ktoré vyžadujú maximálnu presnosť a sústredenie. Stredná časť sa vyznačuje niekoľkými veľkolepými scenériami s podivne tvarovanými skalami, ktoré lemujú úzku trať. Je to vysoko technický úsek, keď krátko po štarte nastupuje séria úzkych hrebeňovitých serpentín vyžadujúca presné ovládanie, pretože pretekárske vozidlá jazdia pozdĺž strmo stúpajúcej cesty. Horná časť je vysokorýchlostná a súťažiacich vedie cez množstvo rýchlych zákrut medzi rozoklanými skalami a balvanmi. S menšími zábranami po stranách so sebou tento veľmi náročný úsek prináša riziko prepadnutia cez okraj, ak by sa pretekárske vozidlo zošmyklo mimo asfalt. Preto je nevyhnutné, aby stabilita vozidla na vysokorýchlostnom úseku trate dosahovala najvyššiu úroveň. Na vrchole vo výške 4 301 metrov je hora vyššia ako sopka Fuji v Japopnsku a riedky vzduch znamená, že čím vyššie idú vozidlá poháňané spaľovacími motormi, o to viac strácajú výkon. Elektricky poháňané vozidlá však riedky vzduch neovplyvňuje, takže pre ne je to kľúčový úsek pre dosiahnutie najrýchlejšieho času v pretekoch.

Jozef Vydra
ZDROJ: MMC

Komentáre k článku


Stream naživo