2013-09-12 15:20:00
Autoslalom Trenčín 2013
Autoslalom Trenčín 2013
Zdroj: topspeed.sk

Autoslalom v Trenčíne bol takmer s dažďom, ale stále so záujmom

Piate kolo stále populárneho podujatia amatérskych jazdcov AutoSlalom 2013 bolo na letisku Trenčín.

Škoda, že stagnuje záujmom sponzorov. Lebo napriek voľnému dňu, alebo možno práve preto, sa vo štvrtok 29.08.2013 zišlo na štarte takmer 90 jazdcov. Viac než slušný záujem o hobby motoršport v tejto zložitej dobe potvrdil, že AutoSlalom je stále v kurze. Záujem jazdcov je teda stále vysoký.

V Trenčíne bolo nutné pre isté zmeny v rámci letiska pozmeniť trať na druhých pretekoch sezóny na tomto. 90% trate ostalo pôvodnej, nové pozície dostali prvé tri bránky pár metrov za štartom. Zmena trate priniesla zrýchlenie o pár sekúnd. Nemožno tak porovnávať časy z minulých sezón.

Dvojfázové preteky

Už začiatkom sezóny 2013 organizátori vypočuli hlasy jazdcov, aby nemuseli na pretekoch „zabiť“ celý deň. Preto je tento rok štartovné pole rozdelené na dve časti, zhruba na polovice. Raz začínajú preteky malé kubatúry do 1600 cm³, inokedy veľké autá s väčšími motormi. Jazdci, ktorí majú atmosféru pretekov radi a majú na nich známych, kamarátov i rivalov, môžu zostať celý deň. Táto ústretovosť dáva zaneprázdneným možnosť inak využiť druhú polovicu dňa.

Zdroj: topspeed.sk

AutoSlalom má šťastie na počasie

Organizátori seriálu AutoSlalom poverčiví nie sú, no aj im už začína byť čudné, že nech je termín pretekov prakticky kedykoľvek a kdekoľvek, zažívajú extrémy v podobe víchrice, či silného dažďa. Na letisku v Trenčíne to nebolo ideálne, no mohlo byť aj horšie. Prítomní si užili svieže ráno, slnečný deň, trochu vetra a najmä dve búrky, ktoré akoby zázrakom obišli letisko z oboch strán. Pred poslednou ostrou jazdou si podmienky vynútili krátku neplánovanú prestávku a preteky sa končili na mokrej trati. Nejednému víťazovi danej kategórie voda na trati vlastne pomohla.

Aké to je, jazdiť slalom

Keďže väčšina čitateľov asi nemá predstavu, ako taká rýchla a dlhá slalomárska trať vyzerá, ponúkame videozáznam z pohľadu vodiča. Záznam pochádza z malej digitálnej kamery značky Prestigio. Je síce určená pre monitorovanie bežnej jazdy, no pre ilustráciu určite postačí:

Pozmenená trať „rýchlejšia“ skoro o 3 sekundy
Vynútená zmena v prvej časti trať trocha zjednodušila, ale aj zrýchlila. Slovenskí slalomári po rokoch praxe so stále rýchlejšími a otvorenejšími traťami takú zmenu len privítali. Odhad je, že nová trať je rýchlejšia do troch sekúnd od pôvodnej verzie z roku 2009. S povzbudením v podobne neenergetického ale zdraviu prospešného nápoja Alcohol Killer rozdávaného na registrácii sa začalo pretekať. Ako to v jednotlivých kategóriách dopadlo na stupňoch víťazov?

S1 do 1400 cm³

V najmenšej kategórií nastúpilo 13 jazdcov. Dvaja najrýchlejší prvýkrát dosiahli časy pod 1:20 min. Najrýchlejším bol Kristián Lovász na Peugeote 106 Rally. Jeho superľahké a nadpriemerne výkonné auto po trati doslova lietalo. Najlepší výsledok sa mu podaril už v prvej meranej jazde - 1:16,586. Spolu s časom tretej ostrej jazdy 1:18,640 vystúpil na prvú priečku s vyše 2 sekundovým náskokom nad tradičným jazdcom seriálu AutoSlalom Mirom Tichým, ktorý sadol za volant toho istého auta, lebo nemá pre túto sezónu dokončené svoje. Bol teda rád, že sa mohol dobre povoziť. Šikovný slalomár Michal Krajčovič spolu so svojim dablérom Tomášom Ryšánekom museli akceptovať ohromný rozdiel v hmotnosti ich náradia Opel Corsa, a teda prakticky vopred prehraný boj. Aj keď práve na AutoSlalome nemusí byť vopred všetko jasné, pokiaľ jazdec nejde presne a získava trestné sekundy. Keďže prví dvaja chybovali len minimálne, Michal Krajčovič siahol na tretie miesto s odstupom 8,5 s na prvého. Veľmi pekný výsledok sa podarilo zajazdiť Romanovi Hejdišovi na Suzuki Ignis, ktorý získal 4. miesto s odstupom na tretieho len 1,2 s.

Zdroj: topspeed.sk
Zdroj: topspeed.sk

S2 do 1600 cm³

V triede „šesťnástok“ sa prišlo s časom a súpermi biť až 20 jazdcov. Tu bola konkurencia naozaj silná a boj o pódiové priečky mimoriadne tuhý. V bitke o 3. miesto sa v jednej sekunde objavilo až 6 jazdcov. Takú vec seriál AutoSlalom asi ani nepamätá. Najúspešnejšie z toho vyšiel Miro Harušťák na Honde Civic VTI. Pred ním sa umiestnili dvaja jazdci na Citroënoch Saxo VTS. Druhé miesto si vyjazdil Peter Prno so stratou necelých 3 sekúnd na neohrozene prvého Michala Nováka. Toho na prvú pozíciu posunul najmä čas prvej ostrej jazdy 1:17,682. Ďalšie sa už nezaobišli bez trestných sekúnd, stále to stačilo na výhru v triede.

Zdroj: topspeed.sk
Zdroj: topspeed.sk

SS2 do 1600 cm³

V predpoludňajšom programe jazdili aj špecialisti s motormi do 1600 cm³. Tých bolo dovedna osem. Okrem dvoch áut Suzuki a jednej Hondy to boli len upravené Citroeny Saxo VTS. Krutá slalomárska smola z prvého polroka už zanechala Mojmíra Čambala. Mikimu sa podarilo vyhrať prvé miesto s rozdielom 1 sekundy pred druhým, mimoriadne náročným súperom Samuelom Šormanom.  Tretí Lukáš Vician dokázal na iných podujatiach poraziť všetkých. Tu sa mu nedarilo, v dvoch jazdách chyboval, vyslúžil si 22 a 2 trestné sekundy, čo v tesnej konkurencii znamená prepad. Podarila sa mu nechcená jazda po dvoch kolesách. Dokázal, že nájazdová rampa nie je nevyhnutnosť. Stačí sa do jazdy dobre oprieť

Zdroj: topspeed.sk
Zdroj: topspeed.sk

Juniori

Napriek benevolentnejším kritériám je táto kategória obsadzovaná veľmi striedmo. Nastúpiť do nej môže každý jazdec vo veku od 14 do 21 r s autom s motorom do 1600 cm³. V Trenčíne si zmerali schopnosti len traja chalani. Pozitívne je, že všetci patria k novej krvi v AS. Víťazstvo tejto trofeje si odniesol Milan Macík na Suzuki Swift Gti. Ani jednu jazdu síce nemal bez penalizácie, no v tretej ostrej napriek dvom zvaleným kužeľom, a teda pridaným 4 sekundám získal čas 1:25,638. Druhé miesto si uchmatol Boris Stacho na youngtimeri Škoda 105. Boris prvú jazdu nedokončil, pre bodovanie musel dojazdiť druhú a tretiu ostrú. V tretej dosiahol čistý čas 1:25,990. Tretie miesto pripadlo Adamovi Konečnému na Peugeote 106 Rallye. Adam je úplný slalomársky nováčik, donedávna hlavne v pozícii diváka, ktorý na pretekoch sprevádzal svoju mamu. Je skvelé, že si už nasadil prilbu a vyskúšal to, o čom doposiaľ len počúval...

Zdroj: topspeed.sk
Zdroj: topspeed.sk

S3 do 2000 cm³

Popoludňajšiu časť pretekov ovplyvnil krátky výdatný dážď po ktorom ostala trať mokrá. Organizátori urobili prestávku medzi druhou a treťou ostrou jazdou, všetci teda mali rovnaké podmienky. Nastúpilo 15 jazdcov. Prvenstvo nakoniec prekvapivo získal Martin Baranec na Toyota MR2 GT, ktorému sa prvé dve jazdy s časmi 1:20 podarili. Druhý Ján Poláček s Hondou S2000 dokázal byť v prvej jazde o celú sekundu lepší s časom 1:19,259 no v druhej už zhodil kužeľ a tretia za mokra nemohla byť lepšia než pred dažďom. Tretie miesto si odnieslo domov rovnaké auto, štartoval na ňom totiž aj Martin Poláček. Prekvapením bol Ján Stacho, nielen 4. miestom, ale aj tým, že prišiel so Škodou Rapid a štartoval v tejto triede. Nad zadnú nápravu totiž položil boxer motor z Alfa Romeo 33 s objemom 1,7 l.

Zdroj: topspeed.sk

S4 nad 2000 cm³

Stáva sa pravidlom, že najväčšia objemová kategória má najviac jazdcov. 23 jazdcov na štarte je v stanovenom trende. Všetci boli svedkami milého prekvapenia. Zďaleka nie všetkým jazdcom prekážal dážď. Tomáš Krchnavý na Renaulte Mégane RS vďaka tomu totiž dokázal vyhrať. Jeho časy 1:22 pasujú skôr na 3. miesto a nižšie, chyby konkurentov a dážď priniesli zaslúžené víťazstvo. Zdatný slalomár Aleš Hreha ako dablér na Honde S2000 turbo od Braňa Gogu si v prvej ostrej jazde ešte stále zvykal na auto a tak zhodil 3 kužele a minul 2 bránky. Druhá jazda s časom 1:19,951 mu vyšla veľmi pekne, no tretia na vode ho už na prvé miesto nemohla dostať. Prekvapením pretekov bolo aj tretie miesto Alexandra Rossiho, Viedenčana, ktorý začal seriál AutoSlalom jazdiť s kamennou pravidelnosťou tento rok s netradičným BMW 120d Cabrio. Alexander bol po pretekoch mimoriadne šťastný, výsledok mu dodal nový elán a chuť zápoliť. Čaká sa už len kedy sa tvrdšie pustí do úprav v zásade sériového rodinného kabrioletu. V tejto triede na preteky už po druhýkrát z recesie nastúpil Martin Hajdúch. Skončil síce posledný a odjazdil pre technické problémy len polovicu, no spomíname ho preto, lebo má odvahu nastúpiť do pretekov na absolútne na autoslalom nevhodnom Porsche Cayenne Turbo.

Zdroj: topspeed.sk
Zdroj: topspeed.sk

SS3 nad 1600 cm³

Slalomoví špecialisti s motormi väčšími než 1600 ccm majú v mnohých prípadoch doslova ukrutnú techniku. Z niektorých áut na trati ide doslova rešpekt až strach. Viliam Zmeták na AutoSlalome dlho nebol. Teraz prišiel, jazdil a zvíťazil. Nielen vo svojej triede, ale aj celkovo. Na upravenom Lotuse Exige dal najbližšiemu ďalšiemu jazdcovi Lacovi Pakšimu na Honde Civic Turbo v súčte časov 1,5 sekundy. Lacovi sa naopak podaril najrýchlejší čas pretekov s časom 1:15,322. Tým zároveň stanovil na novej trati letiska v Trenčíne nový rekord. Tretie miesto v SS3 vybojoval majiteľ Exige Martin Vajda. Nebyť dažďa, Martin bol v hre dokonca o prvé miesto, čo potvrdil časom druhej ostrej jazdy 1:16,655

Dámy, ženy, dievčatá

Sú už roky neoddeliteľnou súčasťou najbezpečnejších a najdostupnejších automobilových pretekov. Nielen ako sprievod manželov, či priateľov, ale aj ako pretekárky. V Trenčíne ich jazdilo 7. Víťazstvo si odniesla ostrieľaná slalomárka Jana Cintulová na Suzuki Ignis. V tesnom závese jazdila Alena Vavrincová na Honde Civic Vti, v súčte časov zaostala necelú sekundu. Tretie miesto si vybojovala Renáta Mackovičová na Peugeote 306 Gti6, ktorá prvou ostrou jazdou 1:25,91 stanovila medzi ženami najrýchlejší čas.

Peugeot Cup ako samostatná disciplína

Podpora predajcu áut Peugeot z Nových Zámkov Rival Car pokračuje samostatným Peugeot Cupom. Každý účastník pretekov AutoSlalom na Peugeote bez ohľadu na kategóriu, je hodnotený aj v tejto značkovej trofeji. AutoSlalom v Trenčíne ho jazdilo 9 jazdcov. Víťazom sa stal dablér Miro Tichý, ktorý v drvivej väčšine slalom jazdí na japonskom náradí. Druhé miesto získal vytrvalý slalomár Stano Krivák na Peugeote 306 Gti6. Tretie miesto patrí právom Petrovi Ponecovi na Peugeote 106 Gti. Víťazom gratulujeme a týmto na ďalšie kolá pretekov pozývame ďalších majiteľov peugeotov ochotných pretekať. Pre víťazov sú vždy pripravené aj pekné hodnotné ceny!

Podrobnejšie informácie o pretekoch, fotogalérie, rekordy tratí, tabuľky priebežného poradia jazdcov v celkovom poradí i v jednotlivých kategóriách nájdete na www.autoslalom.sk


ZDROJ: autoslalom.sk

Komentáre k článku


Stream naživo