2012-11-13 11:40:00
Poslanci schválili nové registračné
Po čase štatistiky ukážu, či ďalšia daň nebola viac na škodu, ako na úžitok

Poslanci schválili nové registračné poplatky

S úderom prvého októbra zaplatia majitelia áut a motocyklov s výkonom nad 80 kW vyšší registračný poplatok ako doteraz. Čím vyšší výkon, tým vyšší poplatok. Maximum je takmer 3000 eúr.

Ďalší bič na motoristov má zaplátať deravú štátnu pokladnicu. Parlament schválil nový poplatok, ktorý pripravilo Ministerstvo financií SR. Ešteže ten základný pri registrácii vozidla s výkonom do 80 kW sa nemení a majiteľ za prvý zápis do evidencie na Slovensku zaplatí rovnakú sumu ako doteraz, 33 eúr. Zdraženie sa má podľa zmeny zákona o správnych poplatkoch týkať väčšiny vozidiel kategórie L, M1 a N1 v závislosti od výkonu. Registračný poplatok totiž rastie podľa výkonu motora. V kategórii N1 budú z platenia vylúčené úžitkové autá s troma miestami na sedenie používané na podnikanie. Podľa druhov motorových vozidiel spadajú do kategórie L motorové vozidlá s menej ako štyrmi kolesami a štvorkolky. Do kategórie M1 patria vozidlá určené na prepravu cestujúcich, najviac však s ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča. Vozidlá na prepravu tovaru s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou do 3500 kg patria do kategórie N1.

Progresívne rastúce poplatky

Už pri výkone vyššom ako 80 kW do 86 kW bude registračný poplatok po novom 167 eur. Registrácia auta s výkonom od 86 kW do 92 kW bude stáť 217 eur, poplatky pri tom rastú so zvyšujúcim sa výkonom až po maximálnu hodnotu 2997 eur. Pri ostatných typoch motorových vozidiel ostávajú registračné poplatky nezmenené.

Výkon

Poplatok

do 80 kW

33 €

nad 80 kW do 86 kW

167 €

nad 86 kW do 92 kW

217 €

nad 92 kW do 98 kW

267 €

nad 98 kW do 104 kW

327 €

nad 104 kW do 110 kW

397 €

nad 110 kW do 121 kW

477 €

nad 121 kW do 132 kW

657 €

nad 132 kW do 143 kW

787 €

nad 143 kW do 154 kW

957 €

nad 154 kW do 165 kW

1 157 €

nad 165 kW do 176 kW

1 397 €

nad 176 kW do 202 kW

1 697 €

nad 202 kW do 228 kW

2 047 €

nad 228 kW do 254 kW

2 467 €

nad 254 kW

2 997 €

 
  • Od poplatku je oslobodený prvý zápis držiteľa motorového vozidla kategórie M1 a N1, ak bol na kúpu motorového vozidla držiteľovi alebo vlastníkovi poskytnutý príspevok podľa zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
  • Od poplatku je oslobodený prvý zápis držiteľa motorového vozidla kategórie L1e.
  • Poplatok sa zníži o 50 %, najviac však o 100 eur, pri zápise držiteľa motorového vozidla, ktorým držiteľ preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím alebo preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím so sprievodcom alebo ak ide o motorové vozidlo upravené na vedenie osobami s ťažkým zdravotným postihnutím a nebol na kúpu motorového vozidla kategórie M1 a N1 poskytnutý príspevok podľa zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Ministerstvo financií SR nič nezakrýva a prezentuje nový poplatok celkom jednoznačne: „Motiváciou je aktuálne prebiehajúca konsolidácia verejných financií. Záväzok Slovenskej republiky voči Európskej komisii znížiť deficit verejných financií pod tri percentá HDP do roku 2013 nie je jediným, pred ktorým krajina stojí. Okrem toho má vláda Slovenskej republiky povinnosti vyplývajúce z ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti. V oboch prípadoch by za nesplnenie konsolidačných cieľov prišli nevyhnutne sankcie. A v neposlednom rade si Slovenská republika potrebuje zodpovedným hospodárením udržať dôveryhodnosť v očiach finančných trhov. Bez zmien v oblasti tohto poplatku by mohlo byť nevyhnutné zvyšovať iné dane a poplatky, ktoré sú z hľadiska vplyvu na životnú úroveň horšou alternatívou.“

Pavol Prepiak, predseda divízie dovozcov Združenia automobilových predajcov SR to vidí inak a zvýšenie registračnej dane nepovažuje za najšťastnejšie riešenie. „Nie je to systémový krok. Cieľom je len vybrať dodatočné zdroje do štátneho rozpočtu, z ktorých sa, žiaľ, nič nepoužije naspäť na podporu motorizácie na Slovensku.“ Štát očakáva, že v budúcom roku vyberie od majiteľov automobilov 27 a trištvrte milióna € do štátneho rozpočtu. No podľa ZAP SR nás čaká prepad trhu, možno až 15 %. Všetko sa uvidí po podpísaní zákona prezidentom a jeho účinnosti. Možno už na konci roka sa ukáže, kto mal pravdu.

podkapotou
ZDROJ: Ministerstvo financií SR

Komentáre k článku


Stream naživo