19.05.2020

Takto zistíte dátum výroby pneumatík a zabránite ich starnutiu

Je naozaj dátum výroby rozhodujúci, aby ste nekúpili starú?

Kedy je pneumatika už naozaj nevhodná na použitie, kedy začína starnúť a ako zabrániť predčasnému starnutiu pneumatík?  Na tieto otázky dáva odpoveď Continental. Prináša dôležité informácie o dátume výroby pneumatík a ich skladovaní či už mimo sezóny, alebo počas dlhodobej odstávky vozidla pre pandémiu COVID-19.

Kedysi sa s obľubou používalo  príslovie, že čo sa nosí, drať sa musí. Platí to presne aj o pneumatikách. Ako dlho vydržia skladované bez zmeny vlastností a aká je ich životnosť? Počas obdobia koronavírusu vodiči najazdia menej kilometrov ako obvykle, autá tak viac stoja na parkovisku či v garáži a pneumatikám hrozí deformácia.

Hoci boli pneuservisy otvorené už dávnejšie, teraz bude intenzívnejšie prebiehať prezúvanie a s tým aj často spojený nákup nových pneumatík. Pri nákupe novej sady pneumatík sa vodiči môžu zaujímať aj o skutočný vek pneumatiky. Dátum výroby nájdete na bočnici pod názvom DOT. Tento údaj slúži však predovšetkým výrobcovi, ktorý vďaka nemu dokáže presne sledovať jednotlivé šarže svojich produktov. Vďaka DOT a kódu na bočnici sa dohľadá, aká zmes bola pri výrobe pneumatiky použitá, rovnako ako to, aké stroje a ktorí operátori na nej pracovali.

Je to však dobrá pomôcka aj pre motoristov, aby zistili, kedy boli vyrobené pneumatiky. Máme pre vás dobrú správu: Správne skladované nové plášte majú aj po piatich rokoch prakticky rovnaké vlastnosti ako tie, ktoré práve vyšli z výrobného pásu. Plášte začínajú skutočne starnúť, až keď sa začnú používať na vozidle. Ako sa však starať o pneumatiku tak, aby jej jazdné vlastnosti vydržali čo najdlhšie?

Podľa týchto tipov, ktoré prináša Continental, budete vedieť, ako predísť starnutiu správnym skladovaním práve nepoužívanej sezónnej sady a ako zabrániť deformácii pneumatík na vozidle, ktoré kvôli koronavírusu zostalo odstavené na parkovisku či v garáži.

Podľa prieskumu spoločnosti Continental až 74 % vodičov kontroluje pri nákupe pneumatík ich vek (Štatistické údaje pochádzajú z prieskumu agentúry STEM/MARK, zadaného spoločnosťou Continental Barum s.r.o., , ktorý sa realizoval v SR počas októbra 2019 na vzorke 505 vlastníkoch automobilov, starajúcich sa o výmenu pneumatík na svojom vozidle). Možno si aj vy kladiete otázku, či nenakupujete pneumatiky, ktorým sa už skončila doba použitia. Môžete zostať pokojní, na skutočne expirovanú pneumatiku narazíte na slovenskom trhu naozaj málokedy.

Dátum výroby

Každá pneumatika má na bočnici takzvaný DOT. Tieto štyri čísla pomôžu určiť dátum výroby a teda aj vek pneumatiky. Ak je na pneumatike napríklad 3519, znamená to, že pneumatika bola vyrobená v 35. týždni roku 2019. Vo výrobe je bežné, že sa letné pneumatiky vyrábajú už na jeseň. Samotná výroba  jednej pneumatiky síce trvá len niekoľko hodín, ale vďaka sezónnemu nákupu sa môže cesta od výrobcu k samotnému zákazníkovi predĺžiť. Behúňová zmes moderných plášťov obsahuje činidlá s postupným uvoľňovaním, ktoré chránia pneumatiku pri správnom skladovaní minimálne po dobu 5 rokov, hovoria pneumatikári.

Starne až na vozidle

Pneumatika začína skutočne starnúť až obutím na vozidlo. Až vtedy na ňu vo väčšej miere začínajú pôsobiť vonkajšie vplyvy ako slnko, vzdušná vlhkosť a ozón. Zákonom určená záručná doba na pneumatiky je dva roky a začína plynúť dátumom nákupu plášťov. Celková životnosť pneumatík je však omnoho dlhšia.

„Nové modely pneumatík môžu byť drahšie ako tie z minulých rokov. Preto sú staršie pneumatiky, presnejšie  modely z predchádzajúcich rokov v obľube, najmä keď v porovnávacích testoch získali dobré umiestnenie. Pri kúpe pneumatík vyrobených v predchádzajúcich rokoch majú problém iba vlastníci vozidiel, ktorí málo jazdia a nestihnú pneumatiky v doporučenom limite 10 rokov zodrať, ale takých je veľmi málo,“ uviedol dopravný analytik Jozef Drahovský.

Prvých päť rokov má pneumatika prakticky rovnaké vlastnosti ako tá, ktorá práve zišla z výrobného pásu. Ale aj po uplynutí tejto doby zostáva ešte do konca celkovej životnosti pneumatiky ďalších päť rokov, kedy sa môžete spoľahnúť na špičkovú kvalitu jazdy. Hraničný vek pneumatík, kedy je potrebné uvažovať nad ich výmenou je 10 rokov, bez ohľadu na stav dezénu.

"Vo viacerých interných testoch počas uplynulých rokov sa potvrdilo, že bežný vodič nemôže rozpoznať rozdiel medzi novou pneumatikou a plášťom vyrobeným pred 5 rokmi. Rozdiely sú tak minimálne, že ich nezaregistrujú ani profesionálni testovací jazdci," hovorí Ing. Aleš Langer, šéf oddelenia Technického zákazníckeho servisu v spoločnosti Continental Barum s.r.o.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deformácia pneumatiky na odstavenom vozidle

Čo s pneumatikami, ktoré sú na dlhodobo nevyužívanom vozidle? Najmä počas karantény jazdili mnohí z vás výrazne menej. Netreba mať obavu, pri správnom prístupe si pneumatiky zachovajú svoje jazdné vlastnosti v plnej miere.

Ak je auto odstavené dlhší čas, môže šofér po začatí jazdy cítiť mierne vibrácie, ktoré však zvyčaje zmiznú po niekoľkých kilometroch. Dôvodom môže byť dlhý kontakt pneumatiky s rovnou plochou podložia a tlakom vytvoreným váhou auta. Tento jav sa nazýva dočasný Flat Spotting a riziko vzniku sa zvyšuje s podhustením pneumatík a dĺžkou odstavenia vozidla. Počas jazdy sa pneumatika s rozmerom 205/55R 16 otočí približne 518 krát počas jedného kilometra. Tým sa vytvára teplo, vďaka čo mu je pneumatika poddajnejšia. Po zaparkovaní sa ochladí a mierne prispôsobí povrchu, na ktorom stojí. Závažnosť deformácie záleží aj od tlaku v pneumatikách, a teda či sú pneumatiky podhustené alebo prehustené.

Najhoršia pre pneumatiku je kombinácia vysokých teplôt a podhustenia. Ak vozidlo stálo len niekoľko dní alebo týždňov, ale pneumatika je správne nahustená, obvykle sa nič nestane. Ak však podhustená pneumatika stojí dlhší čas, hrozí dočasná deformácia. Po pár kilometroch jazdy sa pneumatiky vrátia do normálu po dosiahnutí prevádzkovej teploty. Keď je však vozidlo odstavené dlhšie ako mesiac, spolu s vyššími teplotami a podhustením vznikne trvalá deformácia, ktorú už nenapraví ani jazda, ani automechanik.

Preto je najdôležitejšie udržiavať v pneumatikách správny tlak. Predtým, ako plánujete dlhodobejšiu odstávku vozidla, odporúča sa tlak v pneumatikách mierne zvýšiť. Aj v autosalónoch majú pneumatiky nahustené na maximálny tlak 3,5 barov, ktorý upravujú až pred predajom. Je tiež vhodné občas mierne meniť pozíciu pneumatík a zabrániť tak dlhodobému kontaktu jednej časti pneumatiky so zemou.

Správne skladovanie používaných pneumatík

Keďže sme v období prezúvania, je dôležité nepoužívanú sadu správne uskladniť, aby v ďalšej sezóne mohla naďalej plniť plnohodnotnú funkciu pri jazde. Dôležité je začať umývaním: po sezóne pneumatiky riadne očistite, nebojte sa kefy, saponátov ani vody. Nielen, že sa Vám s pneumatikami potom bude lepšie manipulovať, ale predĺžite tým aj ich životnosť. Plášte sa musia následne dobre vysušiť a uložiť, ideálne zabalené v igelitových vreciach (vždy platí: čím suchšie prostredie a menej vzduchu, tým lepšie) na miesto, kam nesvieti slnko, do chladu a sucha. Ideálna teplota je okolo 10-15 ºC.

Okrem dodržiavania základných pravidiel pre skladovanie je rozdiel aj v tom, či odkladáte len plášte, alebo celé kolesá. Všeobecne sú možné oba varianty.

V prípade samotných pneumatík sa odporúča ukladať ich nastojato a pravidelne pootáčať. Naopak, pri uskladnení celých kolies aj s ráfikmi, je odporúčané ich uskladňovať naležato, prípadne v závese. Dôležité je, aby pneumatiky boli rovnomerne zaťažené, a preto by sa mali približne po mesiaci popremiestňovať.

Umytie a uskladnenie nepoužívaných pneumatík si môže zariadiť každý sám. Ak sa ale rozhodnete nechať to na odborných pneuservisoch, bezpečnosť a správne podmienky skladovania máte takto vždy zaručené. Pneuservisy totiž disponujú vhodnými skladovacími priestormi, v ktorých zostanú unikátne vlastnosti pneumatík zachované.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: continental

Komentáre k článku