07.10.2018

Správnym skladovaním môžete značne predĺžiť životnosť pneumatík

Už onedlho bude treba opäť vymeniť letné plášte za zimné a nepoužívanú sadu uskladniť.

Pretože pneumatika nie je len "guma", musíme sa o ňu starať, inak môže prísť o svoje vlastnosti nevyhnutné pre bezpečnú jazdu. Aby plášte vydržali čo najdlhšie, je dôležité dodržiavať základné pravidlá ich skladovania.

To platí aj pre nové plášte, ktoré si vďaka tomu aj po niekoľkých rokoch od výroby zachovávajú rovnaké vlastnosti. Continental garantuje, že nepoužité a správne skladované pneumatiky všetkých koncernových značiek môžete do piatich rokov obuť ako nové.

Skladovanie používaných pneumatík

Dôležité je začať umývaním: po sezóne pneumatiky riadne očistite, nebojte sa kefy, saponátov ani vody. Nielen, že sa Vám s pneumatikami potom bude lepšie manipulovať, ale predĺžite tým aj ich životnosť. Plášte sa musia následne dobre vysušiť a uložiť, ideálne zabalené v igelitových vreciach (vždy platí: čím suchšie prostredie a menej vzduchu, tým lepšie) na miesto, kam nesvieti slnko, do chladu a sucha. Ideálna teplota je okolo 10-15 ºC. Materiál, z ktorého sú pneumatiky vyrobené, je veľmi citlivý na ozón. Preto je dobré, aby v ich okolí nebol umiestnený žiadny zdroj ozónu, napr. fluorescenčné zariadenia a elektromotory (kompresory). Vhodne uložené pneumatiky starnú oveľa pomalšie, ako keby boli týmto faktorom vystavené. Počas skladovania tiež nesmú prísť do kontaktu s inou chemickou látkou, ktorá by mohla narušiť ich štruktúru. Pri nedodržaní týchto skladovacích procedúr môže na povrchu plášťa dochádzať k chemickým reakciám, ktoré môžu pneumatiku v krajnom prípade úplne zničiť.

Vedeli ste, že niektorí „pneumatikoví nadšenci“ pneumatiky dokonca skladujú vo vákuových vreciach, z ktorých odsajú všetok vzduch?

Okrem dodržiavania základných pravidiel pre skladovanie je rozdiel aj v tom či odkladáte len plášte, alebo celé kolesá. Všeobecne sú možné oba varianty. V prípade samotných pneumatík sa odporúča ukladať ich nastojato a pravidelne pootáčať. Naopak pri uskladnení celých kolies aj s ráfikmi je odporúčané ich uskladňovať naležato, prípadne v závese. Dôležité je, aby pneumatiky boli rovnomerne zaťažené, a preto by sa mali približne po mesiaci popremiestňovať.

Pri skladovaní nepoužívaných plášťov nezabúdajte na bezpečnosť! Pneumatika je veľmi horľavý, ťažko uhasiteľný materiál. Pri ich horení sa uvoľňuje veľké množstvo tepla a to môže viesť k porušeniu statiky objektu alebo dokonca aj k jeho zrúteniu. Okrem toho dochádza pri horení k veľkému vzniku splodín, ktoré napr. v pivniciach obytných domov sťažujú zásah hasičov, aj evakuáciu obyvateľov. Niet preto divu, že skladovanie pneumatík v spoločných priestoroch obytných domov býva často obmedzené alebo dokonca úplne zakázané.

Umytie a uskladnenie nepoužívaných pneumatík si môže zariadiť každý sám. Ak sa, ale rozhodnete nechať ho na odborných pneuservisoch, bezpečnosť a správne podmienky skladovania máte takto vždy zaručené. Pneuservisy totiž disponujú vhodnými skladovacími priestormi, v ktorých zostanú unikátne vlastnosti pneumatík zachované.

Vek nových pneumatík nie je rozhodujúci

Pretože predajcovia musia pri skladovaní dôsledne dodržiavať stanovené podmienky, nie je vek rozhodujúcim faktorom pre nákup nových pneumatík. Vďaka správnemu uskladneniu vydržia nepoužité plášte niekoľko rokov ako nové. Continental garantuje, že takéto pneumatiky všetkých koncernových značiek majú aj po piatich rokoch rovnaké vlastnosti, ako tie práve vyrobené.

"Na povrchu nového plášťa sa nachádza tenká vrstva vosku, ktorá obsahuje antioxidanty, antiozonanty a ďalšie chemické látky, ktoré dodávajú pneumatike jej vlastnosti, chránia ju a zvyšujú odolnosť materiálu. Tieto činidlá sa uvoľňujú postupne a zaručujú rovnaké vlastnosti materiálu počas niekoľkých rokov. Nesprávnym skladovaním dochádza k zrýchleniu chemických reakcií a tým k zrýchlenému starnutiu pneumatiky a skráteniu jej trvanlivosti," hovorí Aleš Langer z oddelenia Zákazníckeho servisu Continental Barum, s.r.o. "Nesprávne skladované pneumatiky spoznáte relatívne ľahko podľa drobných prasklín na povrchu. Ak sú tieto praskliny väčšie, nie je bezpečné tieto plášte používať, aj keď majú dostatočnú hĺbku dezénu," dodáva.

"Vo viacerých interných testoch, ktoré sme realizovali počas uplynulých rokov, sa potvrdilo, že bežný vodič nemôže rozpoznať rozdiel medzi novou pneumatikou a plášťom vyrobeným pred 5 rokmi. Rozdiely sú tak minimálne, že ich nezaregistrujú ani profesionálni testovací jazdci," hovorí Aleš Langer. "Pneumatiky vydržia nové naozaj dlho a starnúť začínajú de fakto až po obutí. Záručná doba je rovnaká ako pri akomkoľvek inom spotrebnom tovare - aj pri našich plášťoch je 2 roky a začína plynúť dátumom nákupu bez ohľadu na dátum výroby," uvádza Langer.

Skutočný vek pneumatík si vodiči môžu overiť podľa DOT kódu na bočnici. Ide však iba o informatívny dátum, pretože DOT kód je dôležitý predovšetkým pre výrobcov, ktorí podľa neho a čiarového kódu na bočnici dokážu dohľadať výrobnú históriu plášťa. Za naozaj staré sú považované desaťročné a staršie pneumatiky. "Ak zistíte, že na vozidle máte 10 rokov staré pneumatiky, mali by ste zvážiť ich výmenu, rovnako ako keď na nich objavíte drobné praskliny, a to aj ak majú dostatočnú hĺbku dezénu," dodáva Langer na záver.

Zaujímavosť zo sveta pneumatík: v rámci pravidelného prieskumu obutia vozového parku našli zástupcovia spoločnosti Continental aj skutočne dlhoročné plášte. Príkladom môžu byť pneumatiky OR 37 použité na vozidle Škoda Favorit v Košiciach, ktoré mali neuveriteľných 23 rokov.

Zopakujme si:

Správne skladované nové pneumatiky, bez prístupu slnečného žiarenia, v chladnom, suchom priestore a mimo dosahu chemických látok, starnú 17-krát pomalšie.

Takto skladované nové plášte majú aj po piatich rokoch prakticky rovnaké vlastnosti ako tie, ktoré práve vyšli z výrobného pásu. Plášte začínajú skutočne starnúť, až keď sa začnú používať.

Vrchná vrstva plášťa je pokrytá voskom s prímesou antioxidantov, antiozonantov a ďalších chemických látok, ktoré pneumatiky chránia. Avšak pozor dôležité sú správne podmienky skladovania, pretože UV žiarenie a vysoká teplota túto vrstvu ľahko poškodia.


AUTOR: © Zoznam/jv
ZDROJ: Continental Barum

Komentáre k článku