2018-06-01 03:55:00
BMW 530e iPerformance
BMW 530e iPerformance
Zdroj: Jozef Vydra

Iba hodina v aute na slnku a výsledkom je smrť z tepla!

Sauna so smrtiacimi následkami – to je výsledok parkovania áut mimo tieňa.

Leto býva čoraz viac horúce aj v našich končinách. Parkovať autom na pražiacom slnku na otvorenom priestranstve bez jediného náznaku tieňa je hotové peklo. Možno sa už aj vám podarilo popáliť sa na niektorej rozpálenej súčasti interiéru. Ak si myslíte, že riešením je zaparkovať auto niekde v tieni, ani to nestačí. Rozdiel teplôt je menší, ako by ste čakali.

Stačí pritom jediná hodina v horúcom aute k smrtiacim následkom z prehriatia. V médiách si svoje miesto našlo niekoľko hrôzostrašných prípadov, keď rodičia zabudli, alebo nechali „za trest“ svoje deti počas horúčav v aute. Viaceré z nich sa skončili fatálne, smrťou dieťaťa. Dokonca sme taký prípad zaznamenali aj na Slovensku. Túto tému podrobne skúmali v Arizonskej štátnej univerzite v USA v spolupráci Kalifornskou univerzitou v San Diegu, kde urobili zaujímavý pokus.

Nová štúdia publikovaná v časopise Temperature porovnáva, ako sa zahrejú rôzne typy áut v horúcich dňoch, keď sú vystavené rôznym množstvám slnečného žiarenia za rôzne časové obdobie. Výskumný tím zohľadnil, ako tieto rozdiely ovplyvnia telesnú teplotu hypotetického dvojročného dieťaťa, ktoré zostalo vo vozidle počas horúceho dňa.

„Naša štúdia nielen kvantifikuje teplotné rozdiely vo vozidlách zaparkovaných v tieni a slnku, ale tiež jasne uvádza, že aj parkovanie vozidla v tieni môže byť smrteľné pre malé dieťa,“ uviedla spoluautorka Nancy Seloverová, klimatologička z Arizony. „Tieto testy napodobňovali, čo sa môže stať počas nákupov,“ povedala Nancy. „Chceli sme vedieť, aký horúci by bol interiér každého vozidla po jednej hodine, čiže po tom, koľko trvá nákup potravín. Vedela som, že teploty budú vysoké, ale prekvapili ma povrchové teploty. V horúcich dňoch sme sa vrátili k našim autám a sotva sme sa dokázali dotknúť volantu,“ dodala Seloverová. „Predstavte si, aké by to bolo, keby v aute zostalo dieťa uväznené v sedačke.“

Najviac sú v interiéri auta totiž ohrozené práve deti, lebo ešte nemajú dobre  vyvinutú vlastnú termoreguláciu. Výsledky výskumu v takých podmienkach ukázali, že už po jednej hodine od začiatku merania môže dôjsť k smrteľným následkom. Rovnako ako až šesťdesiatkrát v priebehu roka v Spojených štátoch amerických. Len od januára do mája 2018 takto prišlo o život 47 detí.

Podľa výskumu, ktorý prebiehal na rôznych vozidlách, môže teplota v zaparkovanom aute na priamom slnku vystúpiť až na 71 stupňov Celzia. Parkovanie v tieni pritom podľa nameraných údajov príliš nepomôže. V letných teplotách vystúpia teploty vo vnútri auta na takmer 50 stupňov počas jedinej hodiny.

 

Počas skúmania používali šesť áut. Dva hatchbacky nižšej strednej triedy, dva sedany strednej triedy a dva minivany. Všetky v striebornej farbe laku. Počas troch horúcich letných dní v arizonskom meste Tempe dosahovali teploty minimálne 35 a maximálne 41 stupňov Celzia. Výskumný tím presúval autá zo slnka do tieňa v rôznych častiach dňa. Merali pritom priebežne po celý deň teplotu vzduchu vo vnútri áut a tiež teploty povrchu jednotlivých častí.

Rýchlosť ohriatia jednotlivých typov áut je rôzna. Hoci má minivan najväčšiu presklenú plochu, najviac v tomto prípade rozhoduje veľkosť interiéru. Najmenšie hatchbacky sa preto zohriali rýchlejšie, ako sedany a minivany.

Zdroj: asunow.asu.edu, Safwat Saleem/ASU

Počas meraní zistili, že ak boli autá zaparkované na priamom slnku, teplota vnútri dosiahla za jedinú hodinu v priemere skoro 47 °Celzia. Palubná doska mala takmer 70 °C, volant 53 °C a sedadlá 51 °C.

Zdroj: asunow.asu.edu, Safwat Saleem/ASU

Ak boli autá zaparkované v tieni, vnútorné teploty boli v priemere okolo 38 °C. Palubná doska mala 48 °C, volant 42 °C a sedadlá 41 °C.

Aj to sú hodnoty, pri ktorých človek po pár minútach stráca najprv zmysel pre komunikáciu, rozpráva nezmysly a potom stratí aj vedomie. Podobný pokus, aký robili pred časom so živými dobrovoľníkmi v českom ÚAMK ukázal, že sa v aute (bolo pritom bielej farby) nedá na slnku vydržať viac ako 15 - 20 minút. Potom by zrejme nasledoval kolaps organizmu a strata vedomia.

Vek, hmotnosť, prípadné zdravotné problémy a ďalšie faktory vrátane oblečenia ovplyvnia, ako a kedy sa teplo stáva smrteľným. Vedci nemôžu presne predpovedať, kedy dieťa utrpí tepelný šok. Vo väčšine prípadov však vtedy, ak telesná teplota dieťaťa vystúpi nad 40 ° C po dlhšiu dobu. V štúdii výskumníci použili údaje na modelovanie hypotetickej telesnej teploty 2-ročného chlapca. Tím zistil, že dieťa uviaznuté v aute v podmienkach štúdie môže dosiahnuť túto teplotu asi za hodinu, ak je auto zaparkované na slnku a skôr ako za dve hodiny, ak je auto zaparkované v tieni.

Štúdia poukazuje na potrebu väčších opatrení, ktoré by zvýšilo povedomie a prevenciu voči zanechaniu detí v aute a tiež technologického riešenia varovania v aute, keď omylom zostane dieťa v aute. „Dúfame, že tieto zistenia môžu byť využité pre informovanosť a prevenciu zabúdania detí v autách, ako aj vytvorenie technológií vo vozidlách, aby upozornili rodičov zabudnutých detí,“ povedala na záver Jennifer Vanosová, vedúca autorka štúdie.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: sciencedaily.com, eurekalert.org

Komentáre k článku


Stream naživo