2017-02-02 06:30:00
Termovízia motora na voľnobeh
Termovízia motora na voľnobeh
Zdroj: Engineering Explained

Kde je pravda: škodí motoru zahrievanie na voľnobeh, alebo nie?

Jedni vás budú presviedčať, že áno, iní vám povedia, že dnes už nie. Kto má teda naozaj pravdu?

Medzi motoristami koluje veľa „zaručených“ informácií, ktoré nie sú vždy pravdivé. Niektoré majú pôvod ešte z počiatkov motorizmu, iné vznikli postupne ako ľudové povery, ďalšie ste sa dozvedeli možno ešte v autoškole a niečo pridali priatelia, známi, kamaráti. Potom si ešte prečítate rady odborníkov – a názory sú neraz protichodné. Nuž kde je teda naozajstná pravda?

Nič nie je nemenné a nemáte väčšiu „istotu“ v živote, ako je zmena. Lebo všetko sa vyvíja. Aj naše názory. Nie nadarmo sa hovorí, že práve zmena je život. Platí to aj v motorizme. Vyvíjajú sa technológie, postupy výroby, spracovania, oleje, palivá, rôzne prípravky, pomôcky. Aj spôsob ich fungovania. Lepšie prenikáme do podstaty mnohých vecí a procesov, zisťujeme čoraz podrobnejšie a dôkladnejšie, ako veci naozaj fungujú. Je toho veľa, čo pôsobí na zmenu nazerania aj na také, na prvý pohľad jednoduché veci, ako napríklad zahrievanie motora v zime.

Vyriešiť ju je pre mnohých podobná otázka, ako použitie nových pneumatík, ktoré však z rôznych príčin montujete iba na jednu nápravu. Kam teda dať pneumatiky s vyšším dezénom? Dopredu, či dozadu? Jedni tvrdia tak, druhí naopak. Jeden by sa z toho zbláznil...

Zahrievať, alebo naštartovať a ísť?

Auto si v zime vyžaduje viac starostlivosti a citu. Problematika ranných štartov a zahrievania motora je stále aktuálna. Mnoho vodičov stále nevie, čo je správne. Viacerí odborníci totiž radia auto naštartovať a hneď vyraziť. Zohrievanie motora na voľnobehu pred jazdou doslova neodporúčajú. Čo teda robiť? Zahrievať - či nezahrievať?

Kedysi to bolo v mrazoch nepríjemné. Ťažké ranné štarty, namáhaný štartér, „traktorový“ chod motora a smrad, najmä pri tých starších. To všetko z ciest pomaly mizne. Technika sa mení a napreduje. Studené motory bolo kedysi nutné pred jazdou zahriať na voľnobeh. Dnes sadnete do auta a môžete vyraziť. Motory idú pekne a hladko hneď po štarte, ako by sa nič nedialo. Zima ich na prvý pohľad netrápi. No fyziku sa oklamať ešte nikomu nepodarilo. Ani Chuckovi Norrisovi...

Zahrievaniu odzvonilo?

Čím je vonku chladnejšie, tým viac motory trpia. Bežia síce hladko hneď po štarte, no olej je stuhnutý a nefunguje optimálne. Chcieť preto od motora hneď po štarte výkon nie je dobrý nápad. Je určite lepšie počkať, kým olej zredne. Ale koľko treba čakať? Stačí pár sekúnd, alebo to má byť pár minút, či viac? Stačí päť a viac minútové zahrievanie, kým auto očistíte od snehu a námrazy? Treba pred tým, ako sa pohnete, dosiahnuť prevádzkovú teplotu? Ako ju zistíte, keď mnohé dnešné autá už ani nemajú teplomer, iba kontrolku, ktorá svieti na modro – motor je studený, na zeleno – optimálna teplota a na červeno – prehriatie motora.

Keď odborníci radia

Nemusí ísť vždy iba o správne mienené rady. Nikoho nepodozrievame, ale skúsenosti nás učia, aby sme boli opatrní a obozretní - aj do našej redakcie prišla správa, ktorá pochádza od firmy z oblasti autoservisov, predaja a distribúcie náhradných dielcov pre motorové vozidlá. Táto informácia sa (veríme, že v dobrej viere) snaží byť dobrou radou motoristom. Nie so všetkým však môžeme súhlasiť. Čo nám to teda radia odborníci? Uvádzame podstatné informácie z nej – aj sa našimi vysvetlivkami, prečo nemôžeme všetkým tvrdeniam dať zelenú...

Nedávno obehla svet informácia o tom, že auto zahrievať netreba. Opak je však pravdou. Studený motor síce vypúšťa viac emisií, ale rýchly proces zahrievania pod záťažou agregátu nie je dobré riešenie, i keď dosiahnete jeho rýchlejšie zahriatie.

Motor má pohyblivé a pevné časti. Vyrobené sú z rôznych materiálov, väčšinou zo zliatin kovov. Kov vplyvom tepla pracuje, rozťahuje sa. Preto mu rýchla zmena teplôt neprospieva. Pohyblivá časť motora musí byť mazaná olejom. Pre správny chod motora používajte výhradne výrobcom predpísanú špecifikáciu oleja. Olej totiž chladom tuhne. „Studený olej vo vozidle nemá také mazacie schopnosti. Keď vodič hneď motor zaťaží, olej sa nestihne ohriať a v systéme mazania neplní svoju funkciu. Motor trpí,“ tvrdí Jindřich Krejčí, riaditeľ ProfiAuto pre Českú a Slovenskú republiku.

Benzín, diesel alebo LPG?

Naftový motor pracuje inak ako benzínový. Dieselový agregát sa zohrieva dlhšie. Preto nie je vhodný na krátke trasy v meste. Na tieto je určite vhodnejší benzínový motor alebo motor na LPG, a to aj za cenu vyššej spotreby. „LPG systémy výrobcovia skvalitnili. Moderné motory zvyčajne štartujú na benzín. Po krátkom zahriatí motora prepnú automaticky na plyn,“ dodal Rudolf Staník, konateľ spoločnosti AZ Car, ktorá je kľúčovým partnerom ProfiAuto.

Zahrievanie motora pôsobí na auto len pozitívne. Zaručí menšie namáhanie motora, jeho dlhšiu životnosť, komfort teplého interiéru, bezpečnosť v podobe odmrazených skiel a zrkadiel.

Rady na záver

  • zahrievanie motora na mieste je prospešné – kontroverzná rada pozrite si video
  • ak máte studený motor, vyhýbajte sa vysokým otáčkam
  • počkajte, kým sa motor zohreje, potom pridávajte viac plynu, špeciálne ak máte
    turbo
  • vyberajte kvalitné motorové oleje

Pozrime sa podrobnejšie na niektoré z (veríme, že dobre) mienených uvedených rád:

Studený motor síce vypúšťa viac emisií, ale rýchly proces zahrievania pod záťažou agregátu nie je dobré riešenie, i keď dosiahnete jeho rýchlejšie zahriatie.

My tvrdíme a výskumy motorárov to dokazujú, že studený motor má najvyššie opotrebovanie, keď je studený – zahrievať ho však na mieste nemá veľký význam – rastie spotreba a motor sa síce zohreje, ale prevodovka a ostatné časti, kde je olej, či mazadlá, zostávajú stuhnuté. Stačí po naštartovaní na voľnobeh nechať motor bežať  iba pár sekúnd, potom zaradiť rýchlosť a pomaly sa pohnúť, bez výrazného zrýchľovania. Takže nejde o rýchly proces zahrievania, ale postupný.

Ak nám neveríte, presvedčte sa na vlastné oči – motorári urobili záznam termokamerou, ktorá ukazuje, ako nerovnomerne sa motor zohrieva, či skôr nezohrieva pri voľnobehu:

Ďalšie tvrdenie:

Motor má pohyblivé a pevné časti. Vyrobené sú z rôznych materiálov, väčšinou zo zliatin kovov. Kov vplyvom tepla pracuje, rozťahuje sa. Preto mu rýchla zmena teplôt neprospieva. Pohyblivá časť motora musí byť mazaná olejom. Pre správny chod motora používajte výhradne výrobcom predpísanú špecifikáciu oleja. Olej totiž chladom tuhne. „Studený olej vo vozidle nemá také mazacie schopnosti. Keď vodič hneď motor zaťaží, olej sa nestihne ohriať a v systéme mazania neplní svoju funkciu. Motor trpí.

Dnešné motory si rozumejú s ľahkobežnými nízkoviskozitnými olejmi (neraz sú také riedke, že majú na prvý pohľad konzistenciu – hustotu skoro ako voda). Okrem absolútne extrémnych mrazov (u nás -40° Celzia a menej nebýva často) zásobia motor na mazaných miestach oveľa skôr, ako hustejšie oleje kedysi. No a olej sa zohreje s miernou záťažou (pri pomalšej jazde) skôr, ako pri voľnobehu.

A do tretice:

Zahrievanie motora pôsobí na auto len pozitívne. Zaručí menšie namáhanie motora, jeho dlhšiu životnosť, komfort teplého interiéru, bezpečnosť v podobe odmrazených skiel a zrkadiel.

Pomalým zahrievaním motora na voľnobehu sa vám motor nezohreje dostatočne rýchlo. Naopak „odmení“ sa vyšším opotrebovaním a teda nižšou životnosťou, hoci si budete v aute môcť skôr vychutnať komfort v podobe teplejšieho interiéru a po naštartovaní motora zapnúť aj vyhrievanie sedadiel volantu a pomôcť s rozmrazovaním okien, či zrkadiel. Je na vás, čo je vašou prioritou.

Myslíme si, že „telocvik“ pri odstraňovaní snehu a ľadu z auta vás zahreje, potom nastúpite (oblečení) do auta a môžete vyraziť. Ak idete na krátku jazdu, oblečenie natoľko neprekáža. Ak na dlhšiu, po rozohriatí interiéru predsa môžete zastaviť, vyzliecť si zimné oblečenie a pokračovať.

No ak si chcete užívať výhody teplého interiéru hneď po nastúpení – zvoľte radšej auto, kde sa dá dokúpiť, či domontovať nezávislé kúrenie. Alebo existuje riešenie, ktoré vám predhreje motor. Ten potom vykúri vaše auto rýchlejšie bez nutnosti nechať ho bežať na voľnobeh. Rozhodnutie je však na vás – čomu dáte prioritu.

Jozef Vydra
ZDROJ: PR konektor Profi Auto, Engineering Explained

Komentáre k článku


Stream naživo