2016-12-02 04:05:00
Slnko nízko nad obzorom
Slnko nízko nad obzorom

Proti nízkemu slnku je vodič „slepý“ – ako to napraviť?

Zimný čas okrem horšieho počasia prináša pre motoristov ďalšiu nepríjemnosť.

Je to zmena polohy Slnka a slnečných lúčov pre nás na severnej pologuli. Preto môžeme byť častejšie a výraznejšie oslnení jesenným a zimným slnkom, ktorého lúče nie sú o nič menej pre vodičov nebezpečné než tie letné. Naopak.

Pretože sa Slnko pohybuje pre nás zdanlivo nižšie, jeho lúče viac prenikajú do kabíny áut. A to aj pod slnečnú clonu. Čo z toho vyplýva? Skúsme si uvedomiť, že aj pri jazde po meste povolenou rýchlosťou 50 km/h iba sekundu trvajúce oslnenie vodiča znamená, že prejde 14 metrov bez toho, aby vlastne videl, kam ide a čo sa odohráva pred vozidlom. Pri diaľničnej rýchlosti je to celých 36 metrov jazdy naslepo. Hovoríme teda o veľkom nebezpečenstve.

Preto prvá prostá, ale účinná rada špecialistov ÚAMK znie - umyte si okno, hlavne zvnútra. Zároveň majte v aute vždy po ruke špeciálne papierové utierky, ktorými zotriete výhľad pred sebou. Práve pri nízkych slnečných lúčoch totiž vyniknú špinavé šmuhy na vnútornej strane čelného okna. Priechod svetla cez ne potom vytvára takmer nepriehľadnú hmlovinu, za ktorú sa môže vo výhľade ukrývať nejaká prekážka v dráhe auta.



Druhá rada je rovnako triviálna a napriek tomu úplne účinná - dajte nohu z plynu. Spomaľte. Tým prirodzene skrátite prípadnú brzdnú dráhu vozidla.

Rada číslo 3. Udržiavať bezpečnú vzdialenosť pred vozidlom vpredu. A je jedno, či hovoríme o jazde v meste alebo na diaľnici. Medzi udalosťou, reakciou vodiča, aktiváciou bŕzd a samotným zastavením vozidla môžu byť, najmä v jesennom a zimnom období, aj stovky najazdených metrov. Preto je dodržiavanie bezpečnej vzdialenosti také dôležité.

Preč s čiernymi okuliarmi. To je štvrtá rada odborníkov ÚAMK. Na prvý pohľad sa môže zdať, že vám dobre poslúžia, ale zároveň skrývajú nebezpečenstvo. V danej ročnej dobe sa dá skôr očakávať, že slnko nás oslní len krátko, zato mraky, hmla, prítmie sú častejšie. Vojsť zo slnka do tmy, pretože tú čierne okuliare vytvoria, je veľmi nebezpečné. A keď je reč o okuliaroch, v prípade tých dioptrických je na mieste je mať čisté, pretože pre nich platí to isté, čo pre čelné sklo auta - akonáhle sú na ňom šmuhy, zásadne to zhoršuje orientáciu a výhľad.



A piata rada na koniec - zvoľte správny posed za volantom. Väčšia časť vodičov má tendenciu sa do sedadle zaboriť, sedieť nízko, len zdanlivo pohodlne. Čo okrem iného znamená, že sme nízko a nízke slnko nás dokáže ľahšie a častejšie oslniť. Pritom známe pravidlo hovorí, že by sme mali byť hlavou tak blízko pri streche strechy vozidla, že tam len prestrčíme dlaň. To preto, aby vodič mal nielen ideálny výhľad. V tomto prípade aby ho ešte tak ľahko neoslnilo nízke slnko. Podľa kalendára síce jesenných, ale pre väčšinu z nás už zimných dní, ktoré sa práve začali.

Komentáre k článku


Stream naživo