11.07.2015

Dovolenkový tip: Zona Franca ukrýva množstvo prekvapení

Ak máte počas leta,aj cestovateľské chúťky, nielen pobyt pri mori, môžete spojiť obe záľuby.

Stačí si to namieriť do Španielska a priamo v srdci Katalánska, v Barcelone, nájdete plno zaujímavých turistických atrakcií. Jednou z nich je aj závod v Zona Franca. Ako asi tušíte, patrí automobilke SEAT. Jej názov vznikol ako skratka názvu Sociedad Española de Automóviles de Turismo, S.A." Vo voľnom preklade to znamená Španielska spoločnosť pre výrobu osobných áut.

Ak vám jej názov pripomína inú taliansku automobilku, podobnosť to nie je čisto náhodná. Automobilka bola totiž oficiálne založená 9. mája 1950, kedy došlo ku podpisu dohody medzi verejným Národným inštitútom priemyslu INI, združením siedmych veľkých španielskych bánk a talianskou automobilkou Fiat.

Závod postavili v barcelonskej štvrti Zona Franca na pozemku s plochou 20 hektárov. Na hlavné mesto Katalánska nepadla voľba náhodou - Barcelona bola od začiatku 20. storočia centrom automobilizmu v Španielsku. Sídlili tu domáce značky (Hispano-Suiza, Elizalde), ale aj zahraniční výrobcovia (Ford Motor Ibérica, General Motors Peninsular). Montážna linka ožila v máji 1953 a prvý Seat 1400 z nej zišiel 13. novembra.

Bol to impozantný sedan s pohonom zadných kolies, vpredu uloženým štvorvalcovým motorom s výkonom 44 k. Fiat 1400, z ktorého vychádzal, bol vlastne prvým autom značky so samonosnou karosériou. Denne 925 zamestnancov závodu vyrobilo päť áut. Do konca roka 1954 dodala automobilka 959 vozidiel a mala obrat 123 miliónov pesiet. O rok neskôr to už bolo 3000 áut, pričom skoro 100% dielcov a komponentov bolo domáceho pôvodu, počet zamestnancov stúpol na 1700.

SEAT doslova postavil Španielsko na kolesá modelom 600. Nový Seat vyvolal obrovské nadšenie a do marca 1957 bolo objednaných 100 000 áut, pričom Seat nebol schopný prijímať ďalšie objednávky. Malé vozidlo dostalo nežnú prezývku „seiscientos“ a stalo sa pre Španielsko tým, čím bol Renault 4CV pre Francúzsko, Fiat Topolino a 500 pre Taliansko, Mini pre Anglicko a Beetle pre Nemecko – ozajstným ľudovým autom.

Na začiatku 60 rokov bol už SEAT významným predstaviteľom španielskeho automobilového priemyslu. Východiskový model 1400A sa stal predlohou pre model Seat 1500. Počet zamestnancov stúpol na 10000 a denne vyrobili 300 áut. V Roku 1967 to bolo spolu 160 000 áut. Do ponuky pribudli modely 1500 Familiar, 800 - štvordverová verzia modelu 600 vyvinutá Seatom a 850. Keď sa na trhu objaví nový model 124, má už Seat 20.000 zamestnancov a ročná produkcia dosahuje 200 000 kusov. Nasledujúci rok sa na trhu objaví ďalší exkluzívny model Seatu - 1430, čo je v podstate upravený model 124 rodinnej veľkosti.

V duchu aktuálneho trendu prešiel Seat v roku 1972 s modelom 127 na filozofiu všetko vpredu (motor aj pohon) na pohon prednej nápravy. Model čoskoro doplnila domáca štvor- a päťdverová verzia, ktorá nemala taliansku predlohu. V roku 1974 dosahuje obrat takmer jednu miliardu dolárov, čím sa Seat stáva ôsmym najväčším európskym výrobcom automobilov a jediným, ktorý má svoj vývoj, dizajn a výrobu v Španielsku. Denná produkcia je 1.900 vozidiel. Kým z výrobných pásov zíde štvormiliónty Seat, má značka viac ako tisíc zastúpení. V ponuke sú nové modely (128, 131, Ritmo) a existujúce (127, 132) modernizovali.

Do 80 rokov vstupuje Seat neisto napriek svojej prestíži. Za menej ako tri roky vyvinula automobilka tri modely vychádzajúce z existujúcich motorov a prichádza úplne nové vozidlo, ktoré sa stane najväčšou ikonou spoločnosti, Ibiza. Bolo to prvé skutočne domáce vozidlo, vytvorené Seatom, pod ktorého dizajn sa podpísal Giugiaro a pohon zabezpečil Porsche, čím vznikol slogan „taliansky vzhľad, nemecký charakter".

Seat podpisuje dohodu o distribúcii vozidiel značky Audi a VW prostredníctvom svojej predajnej siete a o výrobe modelov Polo/Derby a Passat/Santana v Španielsku. Je to prvý krok k obojstranne nesmierne výhodnej spolupráci medzi týmito značkami. V roku 1989 dosahuje produkcia nový rekord, 474 149 vozidiel a spoločnosť sa opäť dostáva do čiernych čísel.

Toledo predstavené verejnosti na autosalóne v Barcelone v roku 1991 je sedan s trojpriestorovou karosériou od Giugiara. Neskôr prišla Alhambra a jej dvojičky VW Sharan a Ford Galaxy, ktoré sa montovali v portugalskom závode v Palmela, prvom výrobnom závode mimo Španielska. Neskôr sa objavujú dve nové verzie úspešnej Ibizy - dvojdverová Cordoba SX a dodávka Inca. Nasledujúci rok je predstavená prvá športová Ibiza Cupra. Blíži sa prelom tisícročí a Seat sa dostáva pomaly k modelom, ktoré už poznáte zo súčasnosti. Vždy je však dobré pozrieť si aj rôzne prototypy a športové modely, ktoré boli základom úspešnej sériovej výroby značky.

V múzeu v Zona Franca sa však dajú vidieť aj rôzne exotické modely, ktoré nakoniec nikdy neuzreli svetlo sveta. Predchodca Alhambry s motorom vzadu, alebo Ibiza, či Cordoba kabriolet, Ibiza s dvoma motormi, alebo jazvečík – predĺžená limuzína. To všetko máte možnosť vidieť v Múzeu už 65 ročnej automobilky, ktorá síce začínala ako výrobca licenčných modelov Fiat, no obohatila ich ďalšími verziami. Dnes funguje ako samostatná značka v rámci skupiny Volkswagen a stále má čo ukázať zo svojej minulosti, aj súčasnosti...

V galérii nájdete množstvo z týchto neraz takmer záhadných áut a prototypov, ktoré sa oplatí vidieť na vlastné oči. Naplánujte si teda cestu okolo Bracelony, stojí to za to.

Jozef Vydra

Komentáre k článku