2014-11-14 04:18:19
Tak ako vlastne: jazdené
Defekt pneumatiky

Tak ako vlastne: jazdené pneumatiky – kupovať, či nie?

Čo vám prinesie úspora na cene a čo riskujete, keď kúpite použité pneumatiky z druhej ruky?

Hovorí sa, že za cenu jednej novej sady pneumatík môžete kúpiť až tri ojazdené. Oplatí sa to, Alebo otázka je skôr: Prečo nekupovať jazdené pneumatiky?

Ako sme naznačili v úvode, existuje jeden dobrý dôvod, prečo si už použité, teda jazdené pneumatiky zaobstarať. Je však ale dlhý rad protiargumentov, prečo by ste nad tým nemali vôbec uvažovať a peč ich nekupovať. Je jasné, že aj u vás môže prevážiť ten jediný dôvod (dobrá cena), ktorý vás prinúti u kúpe jazdených plášťov. Ale v tom prípade majte na pamäti, že ste si kúpili „mačku vo vreci“.

Prečo používame toto nelichotivé označenie pre nákup použitých pneumatík? Pretože ich kúpa je spojená s celým radom otáznikov, na ktoré vám nikto uspokojivo neodpovie.

Veľa otázok, málo odpovedí

Napríklad: bola pneumatika poškodená, napríklad pri nehode vozidla? Boli plášte pravidelne a správne dohusťované? Sú skutočne z jedného konkrétneho automobilu? Aké bolo skladovanie pneumatiky?

Toto všetko totiž hrá významnú úlohu nielen pre okamžitý stav plášťa, ale aj pre jeho ďalšiu životnosť. Napríklad trvalé podhustenie pneumatiky znamená, že sa bočnice oveľa viac namáhali a nemusia už dlho vydržať. Alebo v prípade, že bola pneumatika poškodená, nemusí to kupujúci pri nákupe vôbec postrehnúť. Lenže potom aj menší náraz môže znamenať jej roztrhnutie, čo by sa inak nestalo. A ešte jeden dôležitý fakt: stálo pôvodné auto s pneumatikami na sídlisku na slnku, alebo v garáži? Odpoveď na túto otázku má veľký význam, lebo na starnutie plášťa má veľký vplyv práve ultrafialové žiarenie. Keď na ne svieti slnko, starnú podstatne rýchlejšie.

Ako dlho vydržia

Minimálna hĺbka dezénu je v prípade letných pneumatík 1,6 mm, no pre aquaplaning je aj 3 mm málo. Pri zimných sú to minimálne štyri milimetre. Kupovať preto ojazdené pneumatiky s dezénom hlbokým iba mierne nad touto hranicou znamená, že si ich kupujete tak na jednu sezónu. Dá sa odhadnúť, že za jednu sezónu sa dezén opotrebuje asi o dva milimetre. Ak sa teda rozhodnete pre kúpu jednej sady nových pneumatík, má to rovnaký efekt, akoby ste kupovali tri sady jazdených. Či sa vám teda oplatí kúpiť tie použité, si môžete ľahko zrátať. Len nezabudnite pripočítať namiesto jednej sumy za prezutie toto trikrát...

Zdroj: ADAC

Nové zásadne dozadu!

Nech vám hovorí kto chce, čo chce, ale keď už kupujete iba jeden pár pneumatík, novšie a lepšie patria vždy a zásadne dozadu! Ak totiž naopak použijete na prednú nápravu nové plášte a na zadnej ojazdené, ako ukázal aj konkrétny test, ktorý urobil rakúsky automotoklub ÖAMTC, za horších poveternostných podmienok a na mokrej vozovke veľmi ľahko dôjde k nekontrolovateľnému šmyku. Takže ešte raz pre vašu bezpečnosť: Ak už musíte dočasne kombinovať nové a staré plášte, potom tie nové patria dozadu.

No a ešte jedna rada na záver - vždy sa pozrite na bočnicu plášťa s vyznačením dátumu výroby (DOT). Ak odvtedy doby ubehlo desať a viac rokov, vôbec ani len neuvažujte o kúpe starších plášťov.


ZDROJ: ÚAMK

Komentáre k článku


Stream naživo