2013-11-29 12:49:32
Aj v zime kúrte
V zime nemusíte v aute mrznúť. Nejazdite zababušený.
Zdroj: SuperDRIVE

Viete, ako v zime „nezamrznúť“? Poradíme, ako správne a rýchlo vykúriť auto

Zahmlené okná, studený volant, chladné sedadlá. To je bežný kolorit prevažnej väčšiny motoristov v zime.

Dá sa to aj inak? No, ak nemáte vykurované sedadlá a volant, dobré rukavice a jedna vrstva spodnej bielizne v potrebných partiách. Ale ako čo najrýchlejšie zakúriť, na to máme rady odborníka.

S príchodom chladného počasia majú mnohí vodiči aj ich spolucestujúci sklony k trom zásadným chybám pri jazde autom. Pod každú z nich sa podpisuje chlad. Prvou je neochota vyzliecť si vetrovku či kabát, druhá sú prehnané požiadavky od vykurovania, či vyhrievania sedadiel a tretia je neochota (alebo aj nevedomosť) správneho použitia klimatizácie aj v zime. Čo je odporúčaný a overený postup? Radí certifikovaný inštruktor Školy Bezpečnej Jazdy SuperDRIVE – Marian ČABÁK.

O pár minút je teplo

Prakticky všetky autá, alebo určite drvivá väčšina vyrobených v novom tisícročí dokážu ponúknuť posádke teplo v priebehu niekoľkých minút. Mnohé zážihové (benzínové) spaľovacie motory ponúknu vďaka premyslenej regulácii toku chladiacej zmesi v systéme motora teplo vo výduchoch vetrania do 5-7 minút od naštartovania. Vznetové (naftové) motory pre svoju mohutnejšiu konštrukciu pred časom neboli schopné ponúknuť interiéru komfort tepla častokrát ani po 15 minútach jazdy. Pre mnohé autá je to však minulosť, lebo systém chladenia je dovybavený odporovými ohrievačmi, ktoré dobu nábehu teplého vzduchu skracujú na niekoľko minút. Okrem toho je stále bežnejším prvkom výbavy elektrické odporové vyhrievanie sedadiel. Minimálne tých vpredu. Obe tieto vymoženosti posielajú váš kabát, alebo vetrovku na zadné sedadlá, alebo do kufra.

Zdroj: SuperDRIVE
Zdroj: SuperDRIVE

Vyzlečte sa z vrchného oblečenia

Ak vás v zime čaká viac ako 15 minútová cesta autom, určite je bezpečnejšie vyzliecť si vrchnú hrubú vrstvu oblečenia. Iste je rozumnejšie pretrpieť prvých niekoľko minút v chladnom interiéri, než sa potom celé desiatky minút potiť, byť z takého nekomfortu nepozorný, nervózny alebo sa dokonca vyzliekať počas jazdy! Hrubá vetrovka, či kabát do značnej miery voľnosť pohybu vodiča obmedzujú, čo môže byť pri potrebe presného manévrovania auta na šmykľavom povrchu vo vymedzenom priestore kľúčové.

Nedávajte všetko na maximum – nepomôže to

Keď sa ľudia cítia nekomfortne, majú sklony konať neuvážene, až pudovo. Nie je dôležité, či nastavíte na kúrení 20, alebo 28 °C. Teplo skôr aj tak nebude. Ani vyhrievanie sedadiel nepotrvá kratšie, keď si zvolíte najvyšší stupeň. Rozdiel nie je v tom, ako rýchlo teplo bude, ale akú vysokú teplotu dosiahne. Ak nastavíte vyhrievanie sedadla na stupeň 1, sedadlo sa zohreje povedzme na 30°C, pre hodnotu 3 bude pokračovať na teplotu až 39°C. Navyše sa hovorí, že prekurovanie sedadla vedie u mužov k problémom s plodnosťou a potenciou.

Zdroj: SuperDRIVE
Zdroj: SuperDRIVE

 

Aj teplota kúrenia nastavená na MAX v prípade automatických digitálnych systémov neprinesie teplo skôr. Rozdiel medzi teplotou vnútri auta a vašou želanou teplotou nastavenou na automatickej klimatizácii sa systém snaží znížiť a v rámci možností aj tak fičí na plno. Pre minimalizovanie teplotných šokov pre vaše telo je vhodné nastavovať teplotu v interiéri v rozmedzí 17 - 20°C. Neprekurujte vnútro auta zbytočne, zvyšujete riziko prechladnutia. Je to opačný prípad ako v lete, keď je vonku 34°C a vy si nastavíte klimatizáciu na 18°C.

Klimatizácia je vhodná aj v zime

Pre mnohých ľudí je klimatizácia synonymom chladenia vzduch v lete. Má však ďalšiu zaujímavú funkciu - vysušuje vzduch. Keď sa vám teda v daždivom a sychravom počasí zahmlievajú okná zvnútra, vodnú paru najrýchlejšie a najúčinnejšie odstránite práve zapnutím klimatizácie. Bude to fungovať aj v prípade, že tentoraz vzduch ohrievate, teda reálne kúrite, nie chladíte.

jv
ZDROJ: superdrive.sk

Komentáre k článku


Stream naživo