07.11.2013

Čo s DPF v naftových motoroch, keď nefungujú? Vymeniť, vybrať, alebo renovovať?

Aká je naozaj pravda o časticových filtroch DPF a čo je iba mýtus? Škodia prírode a zaťažujú viac peňaženku?

Treba ich odstrániť, keď nefungujú? Nie všetci predajcovia nových áut vám dajú odpovede na tieto otázky. Prečo asi, je celkom zrejmé: nepredali by toľko áut so vznetovými motormi, koľko predávajú teraz. Sú však aj seriózni predajcovia, ktorí povedia záujemcom priamo na rovinu, že sa „diesel“ do mesta, hlavne na krátke trasy vôbec nehodí.

Lenže koľko takých je? A veria im vôbec zákazníci? Väčšina sa skôr „ulakomí“ na deklarovanú nízku spotrebu. Lenže „dieselománia“ v podobe nižších prevádzkových nákladov pre nižšiu spotrebu má aj svoju odvrátenú stránku. O nej sa väčšinou málo hovorí alebo taktne mlčí.

Viete všetko čo treba o filtroch pevných častíc?

Ak patríte medzi majiteľov áut so vznetovým motorom, poznáte asi problematiku filtrov pevných častíc osobne. Alebo možno z počutia, od susedov, či známych. A možno sa bude dotýkať onedlho už aj vás. O téme sme už priniesli články, ktoré vzbudili pozornosť a obsiahlu diskusiu. Aj v nej sa názory rôznia, hlavne v otázkach, či je filter naozaj potrebný a či je odstránenie filtra najlacnejším (a najlepším) riešením.

Aká je úloha DPF

Aby sme si boli ešte celkom istí, že vieme, o čom sa hovorí, skratka DPF (Diesel particular filter) sa ujala hlavne v nemecky hovoriacich krajinách Európy, zvyšok preferuje francúzsky názov FAP (Filter a particules). Je to zariadenie umiestnené vo výfukovom systéme, ktorého funkciou je zachytávať pevné nečistoty a sadze v spalinách vznetových motorov. Znižuje emisie karcinogénnych škodlivín oproti dieselom bez DPF až stonásobne. Takže filter častíc svoje opodstatnenie v aute má! Autá s DPF tak šetria životné prostredie aj naše zdravie, o tom niet pochýb. Hoci sa nájdu protiargumenty, že to, čo si motor uloží do filtra potom niekde inde z neho „vypľuje“, nie je to celkom úplne tak. Pri regenerácii sa zachytené sadze vypália a prevažným výsledkom procesu je oxid uhoľnatý (a minimum sadzí). Vďaka DPF dostávajú aj naftové motory v Európe najvyššiu emisnú známku, auto má vyššiu hodnotu a ľahšie prejde cez technickú kontrolu. To všetko platí, kým všetko funguje, ako má.

 

Kde je zakopaný pes

Problémy s filtrami pevných častíc nastávajú, keď sa blíži koniec ich životnosti. To je zväčša po 100 až 130 000 najazdených kilometroch, ale sú aj výnimky, ktoré dosiahli aj dvojnásobok. Veľmi totiž záleží, aké trasy jazdíte. Čím dlhšie, tým viac vám filter vydrží. Postupne sa DPF upchávajú. Je síce pravdou, že sa (podľa značky a typu motora) regenerujú zhruba každých 300 až 500 kilometrov. No ani proces aktívnej regenerácie nie je stopercentný a časť sadzí zostáva usadená vo filtri. Na tú sa postupne usadí ďalšia vrstvička, ktorá sa tiež neodstráni úplne dokonale, na ňu ďalšia... a to až dovtedy, keď filter prestane byť schopný vlastnej samostatnej regenerácie. Upchá sa a prídu problémy: auto neťahá, nemá výkon, neskôr sa  motor prepína do núdzového režimu. Nakoniec prestáva slúžiť úplne a musíte navštíviť špecializovaný servis.

Mýtus – upchatý DPF treba odstrániť!

Prečo práve špeciálny servis? Lebo v bežnom autoservise sa dozviete, že upchatý filter treba demontovať a nahradiť novým. A bodka, Žiadne diskusie, žiadne alternatívy. Keď vám oznámia cenu za nový filter v značkovom servise, slabšie povahy chytajú mdloby, alebo úplne kolabujú. Nový filter môže úplne pokojne stáť aj 3500 eur, priemer je aj tak okolo dvoch tisícok. Toto sa len tak ľahko nedá rozdýchať. Ale aby predišli infarktovému stavu, ponúknu vám „lacnejšiu“ možnosť – odstránenie filtra pevných častíc natrvalo. Cena – okolo 300 až 350 eur. Na prvý pohľad výrazná úspore. Ale POZOR! Auto s odstráneným filtrom častíc je nespôsobilé do premávky, nech tvrdí kto chce čokoľvek iné. Hoci vám „špecialisti“ sľúbia aj rôzne emulátory funkcie filtra softwarové úpravy riadiacej jednotky, takmer nikto úplne presne nevie, ako to naozaj celé funguje a ide o skôr o veštenie z krištáľovej gule. Hoci sa traduje, že prejdete bez problémov cez STK a emisnú kontrolu (EK), skúste s takým autom cestovať do zahraničia: keď si vás odchytia policajti s mobilnou STK v Rakúsku, alebo v Nemecku, kvôli výške pokuty budete ľutovať, že ste sa narodili. A keď si chcete uplatniť záruku na motore u výrobcu – no skúste... Jednoducho sa odstránenie filtra predraží natoľko, že si za to môžete kúpiť nový. Čo vám však v servise, alebo u „odstraňovačov“ nepovedia, je ponuka na legálnu renováciu DPF, aj so zárukou.

 

Existujú lepšie riešenia

Renovácia DPF je proces, ktorý má v ponuke niekoľko firiem. Nie všetky to robia rovnako, no vyhnite sa ultralacným ponukám. Pri poriadnej renovácii sa filter obnovuje, čistí a získa tak parametre vhodné k prevádzke. Cena sa pohybuje okolo 220 – 300 eur a proces sa môže opakovať niekoľkokrát.

Mýtus – pri čistení DPF sa uvoľňujú zachytené nečistoty do prírody

Je to pravda iba čiastočne, lebo pri renovácii najmodernejšími metódami a podľa legislatívnych noriem  nie je čistený filter ekologickou záťažou. Čistenie ktoré sú typu „vystriekam DPF wapkou“, alebo chemické čistenie neprinášajú celkom uspokojivé výsledky, navyše vzniká nebezpečný odpad plný karcinogénnych látok. Viete kam s ním? Susedovci pod plot? To hádam nie!. Aj „vypálenie“ sadzí benzínom naliatym do demontovaného DPF je riziko. Tieto metódy by mali byť zakázané, lebo sú považované za nešetrné a okrem záťaže sa môže filter definitívne „odporúčať“ na večný odpočinok. Existuje aj trojfázová renovácia filtrov pevných častíc, ktorá je šetrná k prírode aj k vašej peňaženke a dokáže vyčistiť zanesený filter až na 98 % pôvodného stavu. Navyše sa na túto renováciu vzťahuje aj záruka, zväčša 100 000 najazdených kilometrov, alebo 36 mesiacov. Výsledkom je pritom filter, ktorý sa parametrami a schopnosťami takmer vyrovná novému filtru a dá sa používať rovnako dobre a dlho, ako nový filter. Celý proces trvá 1 – 2 dni, filter môžete doviezť, poslať poštou, alebo ho firma vyzdvihne a zasa dovezie.

Namiesto záveru

Problematika DPF je stále živá a čo človek, to názor. Odborníci tvrdia, že sa výhoda vznetových motorov na dlhých trasách nedá prehliadnuť. No na bežné jazdy po meste je vhodnejší benzínový pohon. Zvažujte teda, či je pre vás nafta to správne palivo. Keď ju už máte, uvažujte, či potrebnú renováciu nezadáte špecializovanej firme skôr, ako sa filter upchá úplne. Bude to menej bolestné a lepšie riešenie.

Jozef Vydra

Komentáre k článku