2013-10-11 09:00:00
Zimné pneumatiky
Na zimné pneumatiky sa kladú iné požiadavky ako na letné, no nezabúdajte na ich vek.
Zdroj: Dunlop Goodyear

Chystáte pneumatiky na zimu? – II. Ako zistiť vek pneumatík

Aj päť rokov po vyrobení nie je pneumatika považované za starú, ale je ako nová. Ako však zistíte, kedy bola vyrobená?

 

Viete čo majú spĺňať pneumatiky na vašom aute? Hlavne na tie zimné sa kladú odlišné požiadavky, ako na letné. Pred časom sa dosť prezentoval názor, že hlavne zimné pneumatiky majú spĺňať parametre zhrnuté do troch čísel: 4 x 4 x 4. O čo vlastne ide?

 

Pneumatiky na zimu majú byť na všetkých štyroch kolesách, majú mať minimálne 4 milimetre hlboký dezén a majú byť používané najviac 4 roky. Prvé dve podmienky hovoria o bezpečnosti, posledný faktor presadzovali hlavne výrobcovia a predajcovia (veď biznis je boznis...). Prikláňali sa k nim aj odborníci, ktorí tvrdili, že najmä zimné pneumatiky pri používaní časom tvrdnú vplyvom prostredia. V poslednom období sa však už do gumových zmesí zimných pneumatík pridáva toľko siliky, že posledný argument nie je až taký výrazný, ako ešte nedávno. Ale nie je to zasa také jednoduché, ako by sa zdalo.

Tvrdosť nie je výhodou

Pravdou je, že postupom času guma s akýmikoľvek prísadami tvrdne napriek tomu, že má v sebe množstvo inhibítorov, ktoré starnutie oddiaľujú a spomaľujú. No aj to má svoje medze. Ak máte na aute štvrtú sezónu na aute zimné pneumatiky, skúste si ich porovnať s rovnakou v pneuservise, či v predajni a zistíte rozdiel. Tie nové sú mäkšie. Kde je vlastne pravda?

Množstvo motoristov si zamieňa pojmy a tvrdia, že päťročnú pneumatiku považujú za starú. Utvrdzuje ich v tom aj fakt, že napríklad v Rakúsku sa pri STK kontroluje aj vek pneumatík a ak sú staršie ako 4 roky, auto nemusí prejsť. Prečo, keď aj výrobcovia zmenili rétoriku a zistili, že aj päťročná pneumatika je dobrá, ťažko povedať. Ide však o to, že hovoríme o vyrobenej, skladovanej a nepoužitej pneumatike. Ak teda nasadíte takú s dátumom výroby do piatich rokov, mala by sa stále považovať za novú a vydržať pri používaní najmenej ďalšie štyri-päť rokov. Niektorí výrobcovia už totiž roky tvrdia, že pneumatika by pri slušnom zaobchádzaní mala mať celkovú životnosť približne 10 rokov. Otázkou už len zostáva, či by sa napríklad dobre skladované troj, štvor, či päťročné „gumy“ mali predávať za rovnakú cenu, ako úplne nové, aktuálne.

Kedy sa pneumatika vyrobila

Možnou príčinou, prečo zákazníci nevenujú pozornosť veku pneumatiky, môže byť aj fakt, že väčšina vodičov nedokáže správne zistiť jej dátum výroby.

Tento údaj, podľa DOT kódu na bočnici pneumatiky, určí len  28 % slovenských, 35 % českých a 34 % maďarských vodičov. Spoločnosť Goodyear Dunlop Tires Slovakia sa v rozsiahlom prieskume zamerala na zisťovanie úrovne spotrebiteľského povedomia o veku pneumatík a o spôsobe jeho zisťovania, na dôvody nákupu nových pneumatík a na ďalšie súvisiace témy. Rovnaký prieskum absolvovali aj českí a maďarskí vodiči. Výsledky aj porovnanie odpovedí z jednotlivých krajín, prinášajú zaujímavé zistenia.

„Vek pneumatiky je údaj, ktorý si väčšina motoristov vysvetľuje nesprávne. Niektorí vodiči sa domnievajú, že ak kúpia novú pneumatiku vyrobenú pred rokom alebo dvoma, nakupujú pneumatiku s horšími vlastnosťami ako má vyrobená v danom roku. To je však mylná predstava. Nová pneumatika si pri dodržaní správnych podmienok skladovania zachováva pôvodné vlastnosti niekoľko rokov“ uviedla Lenka Majková, marketingová špecialistka  spoločnosti Goodyear Dunlop.

Dátum výroby na ventile? To hádam nie?!

Od 8 do 14 % odpovedajúcich vodičov (podľa jednotlivých krajín) sa mylne domnieva, že vek pneumatík možno zistiť napríklad z dokladu o predaji alebo podľa QR kódu. Ten však poskytuje podrobnejšie informácie o výkonnostných kritériách pneumatík a nie o ich veku. Zaujímavosťou je, že 6,5 % maďarských vodičov by dokonca hľadalo údaj o dátume výroby na ventile pneumatiky.

Dátum výroby pneumatík pri nákupe kontroluje v Maďarsku 43 % nakupujúcich, na Slovensku 35 % a v ČR len 31 % nakupujúcich. Viac ako polovica slovenských respondentov priznáva, že ho nekontroluje, lebo dôverujú predajcovi. V zahraničí je to podobné. 28 % slovenských vodičov dátum výroby nekontroluje kvôli tomu, že nákup pneumatík, resp. starostlivosť o automobil za nich rieši niekto iný. V ČR tento dôvod udáva 30 % a v Maďarsku 24 % vodičov.

Pri nákupe rozhoduje opotrebenie, nie vek

Pri uvádzaní dôvodov nákupu nových pneumatík je zásadným argumentom pre 84 % slovenských, 79 % českých a 67 % maďarských vodičov opotrebovanie dezénu. Dôležité je však sledovať aj vek pneumatiky. Väčšina vodičov si to neuvedomuje a vek ako dôvod nákupu nových pneumatík uviedlo len 27 % maďarských, 24 % českých a 23 % slovenských respondentov. Veľké rozdiely sú medzi ženami a mužmi. Kým 12 % slovenských žien nákup nových pneumatík nerieši, pretože sa im o auto a vybavenie stará niekto iný, pre 92 % slovenských mužov je ťažiskové najmä opotrebovanie dezénu.

Pri nákupe nových pneumatík sú najkonzervatívnejší motoristi v Maďarsku, Viac ako 60 % vodičov kupuje nové pneumatiky v pneuservise či v autoservise. Na Slovensku je to 42 % a v ČR 49 %. Naopak, pneumatiky cez internet nakupuje asi tretina slovenských i českých vodičov, v Maďarsku je to jen jedna desatina.

Ako zistíte dátum výroby

Je to celkom jednoduché a už sme o tom priniesli podrobné informácie, ktoré si môžete prečítať v článku  Ako staré môžu byť pneumatiky. Venujte pozornosť hlavne úplne poslednej vete v článku, ktorá platí všeobecne už dlhší čas.

Ak sa už blíži čas na výmenu tých vašich doterajších pneumatík, pomôckou vám môžu byť aj porovnávacie testy pneumatík. Jeden sme priniesli tento týždeň, pokračovanie s väčším rozmerom (17 palcov) pre vás chystáme v najbližších dňoch.

Jozef Vydra
ZDROJ: Dunlop Goodyear

Komentáre k článku


Stream naživo