03.07.2013

Autom do Chorvátska: na mýtnom ušetrí šikovná škatuľka

Na ceste po chorvátskych diaľniciach môžete ušeriť niekoľko desiatok eur, keď budete platiť mýto elektronicky.

Na to, aby ste okrem lacnejšieho cestovania mohli využívať aj výhody rýchlejšieho prejazdu cez mýtne brány, si musíte kúpiť predplatený balíček. Trvá to len pár minút, komfort cestovania vám to však zvýši podstatne.

So „smart“ škatuľkou môžete prechádzať cez mýtne brány označené ENC. Okrem toho, že je to lacnejšie, je to aj rýchlejšie. nemusíte zastavovať ako pri platení v hotovosti, či platobnou kartou. Stačí spomaliť. Pri prejazde systém automaticky rozpozná prístroj v aute a strhne z kreditu a vy pokračujete ďalej.

"Elektronička naplata cestarine" pomáha šetriť

Naozaj sa to oplatí. Za prístroj sa platí jednorazový poplatok 122 kún (16,12 €). To v prípade, že si ho kupujete samostatne. Ak sa rozhodnete pre jeden z troch balíčkov, v ktorom okrem zariadenia je aj predplatený kredit, je cena nižšia podľa výšky kreditu a mýto je o 21,74 % lacnejšie ako to, ktoré platíte na mýtniciach v hotovosti. To platí v sezóne, ktorá je od 1. marca do 31. novembra. Pri platbe v ostatných mesiacoch je zľava dokonca ešte vyššia, až 33,48 %. Jednoznačne sa však oplatí siahnuť po predplatenom balíčku.

Čo je však ďalšou prednosťou na nezaplatenie? Môžete využiť pruh vyhradený pre užívateľov ENC, ktorý je väčšinou takmer prázdny. No a najlepšia informácia nakoniec: prístroj je prenosný medzi vozidlami rovnakej kategórie (napríklad osobné vozidlá). Nepotrebujete vybaviť každé auto v domácnosti, alebo vo firme jedným, dokonca ho môžete (napriek nutnosti registrácie) požičať v rodine, či známym. Jednoducho elektronický spôsob platenia prináša výhody. Donedávna bola iba jedna nevýhoda, že si zariadenie nemohol zaobstarať človek bez chorvátskeho pasu. Ale to už minimálne od minulého roka neplatí. Zmenilo sa to a už nič nebráni využívať výhody elektronického platenia mýta. Vlastne je tu jedno ale - nutná registrácia.

Zohnať zariadenie už nie je problém

Moduly ENC už od tohto roka na čerpacích staniciach nehľadajte. Dôvodom je nutná registrácia do systému HAC, ktorú by ste museli aj tak urobiť na niektorej z mýtnic. Ich zoznam nájdete na stránke hac.hr v chorvátskom aj v anglickom jazyku. Po minuloročných peripetiách, keď  sa niekomu podarilo kúpiť zariadenie na „prvý šup“ a niekomu ani pri opakovaných pokusoch, pripravili Chorváti novinku, ktorá uľahčí turistom nákup modulov ENC. Balíčky v troch alternatívach s rôznou predplatenou výškou kreditu (380,61; 544 a 882,60 kún) sa dajú v tomto roku kúpiť na všetkých mýtniciach počas 24 hodín denne. A okrem toho, že v takom prípade už v balíčku máte kredit a registráciu vybavíte priamo pri nákupe, môžete si aj na mýtnici dobiť kredit. Funguje to jednoducho: podáte modul obsluhe, poviete, koľko chcete dobiť a zaplatíte. Dá sa aj platobnou kartou. Rovnako tak môžete postupovať aj v prípade, že zariadenie už máte, potrebujete dobiť kredit a zobrali ste si lístok na začiatku plateného úseku. Len to musíte urobiť pri klasickom mieste na platenie, lebo pri vyhradenom pruhu žiadnu obsluhu nenájdete. Výhoda rýchleho prejazdu sa však v tomto prípade stratí. Druhá možnosť je dobiť si kredit cez internet a tretia prostredníctvom SMS. Táto možnosť funguje tak, že si kúpite v stánkoch s tlačou, alebo v expozitúrach banky Zagrebačka Banka kupón s kódom, ktorý pošlete ako SMS v momente, keď potrebujete zvýšiť hodnotu kreditu. Minimálna hodnota na dobitie je 100 chorvátskych kún (HRK), ďalšie hodnoty sú 300, 500 a 900 kún.

Musíte podpísať zmluvu

Keď chcete platiť elektronicky, opýtajte sa obsluhy mýtnice. Pošle vás do kancelárie pri mýtnej bráne. Rátajte s tým, že to chvíľu trvá. Ak nečakáte, je to približne štvrtťhodinka. Najprv totiž musíte vyplniť formulár s údajmi z občianskeho preukazu (úplne stačí, nemusíte mať pas), úradník ich overí a údaje vloží do systému. Vytlačí zmluvy, vy ich podpíšete a dostanete vstupné údaje do svojho účtu na internetovej stránke www.hak.hr vrátane "lozinky". Neviete, čo to je? Nuž po chorvátsky vstupné heslo, vďaka ktorému „vleziete“ do systému. Potom môžete nielen skontrolovať, koľko mýtneho a kde ste zaplatili, ale tiež dobíjať kredit prostredníctvom platobnej karty. Jednoduché, komfortné, prehľadné. Vidíte zostatok na karte a viete si zrátať, či potrebujete na ďalšie cesty kredit dobiť, alebo nie. Nemusíte mať obavu, nevyčerpaný kredit vám neprepadne a môžete ho minúť pri ďalšej ceste. Pozor na to, že zostatok mýtneho sa síce zobrazuje aj pri prejazde cez mýtnu bránu, ale tam to funguje s istým oneskorením.

Ktorý variant si vybrať

Záleží od vás, kam až cestujete. Ak pôjdete napríklad cez rakúske diaľnice a cez Slovinsko,  potom cesta cez Záhreb po koniec diaľnice vo Vrgoracu stojí 268 kún, s cestou späť je to 536 kún. To však v prípade, že by ste platili v hotovosti. Zo zľavou 116,50 sa vám za elektronickú platbu odčíta iba 419,50 kún a prostredný balíček s mýtnym 555 kún bude bohato stačiť. Ak pôjdete po Zadar, či Split, mali by ste si vystačiť s najlacnejším balíčkom. To si ju však musíte kúpiť buď na prvej mýtnici (Macelj) za slovinskými hranicami, alebo pri Záhrebe ešte pred zaplatením.

Ak je vaša cieľová destinácia úplne na juhu Chorvátska, ale pôjdete od maďarských hraníc, tiež by ste mali vystačiť s prostredným balíčkom s kreditom 555 kún a nemusíte siahať po najväčšom balíčku. Ale môžete a pri ďalšej ceste kredit využijete. Vďaka možnosti požičať zariadenie ho tak môžete využiť efektívne. Modul má životnosť asi 5 rokov, kým sa nevybijú vstavané batérie, ale aj potom existuje možnosť dať ich vymeniť. Veľkou výhodou elektronického mýta je, že sa ho zatiaľ nedotklo žiadne zdražovanie. Hotovostné platby sa minulý rok zvýšili o 15 %. Predpokladá sa, že „elektronické ceny“ by mali zostať nedotknuté.

Kam s ňou?

Škatuľka, vlastne jej držiak, do ktorého sa vkladá, sa lepí na čelné sklo, vľavo od spätného zrkadla (smerom k vodičovi). Môžete ju však voziť aj vo dverách auta, alebo kdekoľvek inde a pri prejazde mýtnicou ju položiť na prístrojový panel, či priložiť ku sklu. Riešením je priloženie ne bočné sklo, alebo vystrčiť ju z auta – to najmä v prípade, ak máte čelné sklo s vyhrievaním, ktoré môže pôsobiť ako clona a modul nemôže komunikovať s čítacím zariadením.

Jozef Vydra
ZDROJ: hac.hr, hak.hr

Komentáre k článku