2013-05-06 05:00:00
Klimatizácia
Klimatizácia patrí do rúk odborníkom, ktorí ju skontrolujú, vyčistia a keď treba opravia, aby slúžila ako má.
Zdroj: Matej Schneider, Inter Cars

Dostaňte klimatizáciu do formy - odstrániť treba plesne, chyby a poruchy

Ak ste používali klimatizáciu aj v zime, mohla by byť v poriadku, ale pred príchodom naozaj horúcich dní je potrebná kontrola.

Možno ste už na konci minulého leta mali pocit, že vaša klimatizácia nefunguje ako predtým.  Príčin môže byť viac. Ak bol na vine „iba“ zanesený peľový filter, potom je náprava jednoduchá. Horšie to však je, ak unikla väčšia časť chladiaceho média. Vtedy klesne tlak v chladiacom okruhu a to môže znamenať aj poškodenie kompresora, napríklad jeho zadretie.

Samozrejmou súčasťou starostlivosti o klimatizáciu by malo byť jej vyčistenie. Na výparníku sa totiž zráža vlhkosť a to je spolu s prachom a rôznymi nečistotami v ovzduší (aj baktérie vírusy a spóry plesní) raj a živná pôda najmä pre rôzne plesne.

Po zapnutí klimatizácie sa môže šíriť do kabíny nepríjemný zápach, ktorý je jasným znamením, že sa plesne udomácnili aj vo vašom aute. Horšie je, že okrem smradu pôsobia na náš organizmus aj vo forme alergií, prejavujúcimi sa nielen kýchaním, ale aj zápalmi dutín, či angínou. Je to nepríjemné, ale je tu aj dobrá správa. S takýmito problémami sa vôbec nemusíte stretnúť, keď sa o vašu klimatizáciu budete aj primerane starať a nielen ju využívať.

Pripravte klimatizáciu na horúce dni, týždne, mesiace  

To že klimatizácia buď nechladí, alebo je účinok nižší, je následkom nedostatku chladiva. Prirodzený únik chladiacej zmesi počas roka je cca 10-15% aj vtedy, keď je klimatizácia  a tesnosť sústavy v úplnom poriadku. Takýto únik ešte nespôsobuje pokles účinku klimatizácie. Ale ak nechodíte na kontrolu klimatizácie pravidelne aspoň raz do roka, pokles tlaku a problémy s tým spojené môžu nastať práve v tom najneočakávanejšom čase a v tej najväčšej horúčave. Napríklad na dovolenke pri mori – a to je už trocha komplikácia. Únik väčšieho množstva chladiva sa zvyčajne  prejaví pri netesnosti chladiaceho systému, korózii sústavy, opotrebení tesnení alebo po násilnom kontakte iných  vonkajších vplyvov (havárii).

Zdroj: Matej Schneider, Inter Cars
Zdroj: Matej Schneider, Inter Cars

Najčastejšie problémy a poruchy klimatizácie

- Klimatizácia má slabý účinok: príčinou je nedostatok chladiva, pokles tlaku v systéme

- Šíriaci sa zápach z klimatizácie: usadená špina spolu s vlhkosťou spôsobuje vytváranie plesní

- Klimatizácia vôbec nefunguje a vydáva aj neobyčajné zvuky: pravdepodobne je poškodený kompresor, môže sa pokaziť aj pri nepravidelných kontrolách klimatizácie

 

Ako sa vieme vyvarovať takýchto porúch a problémov?

- Minimálne raz do roka najlepšie pred letom si dajte klimatizáciu vyčistiť v servise, kde vám ju napoja na zariadenie (plničku), ktoré vnútorné chladivo kompletne zo systému odsaje a prefiltruje cez filtračný systém. Zároveň prečistí a doplní aj olej  v klimatizačnom kompresore. Vyčistenú chladiacu vyčistenú zmes správne natlakuje podľa požadovaných noriem daného typu auta späť do klimatizačného systému.

- Na dezinfekciu klimatizácie v interiéri auta sa používajú rôzne čistiace spreje, ktoré síce môžete použiť aj svojpomocne. No bez demontáže časti krytov, vďaka čomu sa dostanete priamo k výparníku klimatizácie, to je však skôr kozmetická úprava, ako skutočná náprava. Nechajte to radšej na servis.

Zdroj: Matej Schneider, Inter Cars
Zdroj: Matej Schneider, Inter Cars

- Lepšou alternatívou je obrátiť sa na špecializované servisy, ktoré najčastejšie, ale hlavne najefektívnejšie používajú čistiaci prístroj na báze ozónu, alebo ultrazvuku. Obidva spôsoby si hravo poradia s už spomínanými plesňami a baktériami. Spreje ktoré sa používajú na dezinfekciu klimatizácie (často aj v servisoch) majú len chvíľkový účinok (hoci ich výrobcovia deklarujú až ročnú účinnosť) a nedokážu až tak dôkladne vyčistiť a dezinfikovať celý vetrací a klimatizačný systém aj v interiéri auta.

- Dôležitou súčasťou dobrého fungovania klimatizácie je pravidelne meniť peľový filter vo vašom aute najneskôr po každých približne 15 000 odjazdených kilometroch.

 

Zodpovedne a s úsmevom

Aj klimatizácia je „ženského rodu“ a keď sa nebudete o ňu pravidelne starať s patričnou láskou a nežnosťou, môže nám to v nepravý čas veľmi rýchlo a nečakane vrátiť. Aby bola starostlivosť o vašu pomocníčku v teplých dňoch aj trocha úsmevná, možno si spomeniete na potrebný servis a kontrolu klimatizácie po prečítaní tohto štvorveršia:

„Sedím v aute každý deň, slniečko ma hreje,

po čele mi steká pot, klíma sa mi smeje.

Vyčisti ma, doplň zmes, potom si ma zapni,

kvapky z čela zmiznú hneď, s klímou deň je krásny.“

 

Autor: Matej Schneider, Q-service


ZDROJ: Inter Cars

Komentáre k článku


Stream naživo