25.03.2013

Keď sa vám jamy nevyhnú, odnesie si to (najmä) podvozok

Aj Vám sa už stalo, že ste sa s Vaším „miláčikom“ zdr... ehm zdrúzgali do nejakej jamy? To nemyslíte vážne!

Fakt?! Kde ste ju našli? A to som si myslel,  že som v tom sám... No dosť bolo sarkazmu. Určite viete (možno ste to zažili na vlastnej koži), že na slovenských cestách trafiť jamu nie je žiadny problém. Neriešme teraz náhradu škody. Poďme sa na tento každodenný problém pozrieť z iného hľadiska. Čo všetko sa môže vplyvom nárazu na aute poškodiť.

Keď už robíte čo robíte, teda jazdíte a výtlk sa vám nevyhne, ba ani za svet naozaj „neuhne“, snažte sa ešte pred tým ako "navštívite" výtlk, pribrzdiť auto na minimálnu rýchlosť. Ale pozor, tesne pred  vpádom kolesa do diery, jamy, výtlku, čo i len 5-10 cm hlbokých (žiaľ aj viac) uvoľnite brzdový pedál! To preto, aby ste buď cez  jamu "preleteli" a tým eliminovali (alebo znížili) rozsah poškodenia vozidla. Ak sa to nepodarí, tak nebrzdite preto, aby sily pôsobiace na nápravu boli menšie, ako keď budete stáť na brzde. Iný, alebo lepší recept ako bezbolestne výtlky triafať bohužiaľ nie je. Vlastne predsa: nejazdite... Nedá sa, viem. Určite sa pýtate, čo keď už moje koleso „navštívi“ výtlk s patričnou razanciou? Čo môžem od toho očakávať?

Pneumatiky v prvej línii

Je veľa možností, ako sa takáto „návšteva  výtlku“ prejaví. V lepšom prípade a najčastejšie si to odnesie pneumatika. Po náraze sa poškodí kordová spevňujúca vrstva a vytvorí sa „pupák“ (alebo púgel, ako hovoria podaktorí) a časom pneumatika praskne. Môže to byť už po pár metroch. Horšie je, keď sa to prejaví po pár dňoch, lebo ako potom zdokumentujete, kde sa vám to stalo? V horšom prípade dôjde k poškodeniu (pokrivenie) disku, alebo môže odletieť z disku vyvažovacie závažie. Zrazu zistíte že sa vám začnú triasť ruky. Teda nie že by to bolo od nervov (môže byť, veď je to niekedy na porazenie), že ste ten výtlk vôbec trafili. Spôsobuje to kmitanie riadenia (volant). Môže vás to prekvapiť aj pri brzdení, keď sa takisto roztrasie riadenie, alebo aj zadná náprava. V jednom i druhom prípade je to znamenie a signál.

Servisu sa nevyhnete

Roztrasené riadenie, odskakujúce auto, ale aj neochota zatáčať na jednu, či obidve strany – to môže poukazovať na „rozhasenú“ geometriu, hlavne zbiehavosť kolies. Príčina má meno, následky? Jedna strana pneumatiky sa nám zoderie skôr ako druhá. Alebo vozidlo môže ťahať do jednej strany aj pri rovnej jazde. Alebo pri brzdení môže odskakovať, dokonca „natriasať zadkom“ a ťahať do jednej strany. Zlá geometria auta spôsobí, že na mokrej vozovke prestane mať auto normálne spôsoby a začne sa správať ako „tancujúca slečna na hrášku“. Vozidlo sa zrazu stane neovládateľným. V ďalšom prípade môže vplyvom nárazu do výtlku utrpieť aj náprava, ktorá sa môže vychýliť. Veru, niekedy až o cca 1-2 cm. Keď potom otočíte volantom do plného „rejdu“, môže sa koleso (pneumatika) začať opierať a šúchať o vnútorný podblatník. Ničí sa guma aj plast. Riešenie je jasné – neodkladať návštevu servisu.

Keď tlmič netlmí

Asi dostal tiež poriadnu „ranu“ pri náraze do výtlku. Najčastejšie sa silným nárazom pretrhne v tlmiči špeciálna membrána a tlmiče jednoducho, ale zato veľmi rýchlo, prestanú fungovať pre takú „banalitu“, ako je vytečený olej. Spoznáte to rýchlo, nárazy kolies zrazu nie sú tlmené a hlavne na nerovnom povrchu počuť pravidelné aj nepravidelné rytmicko - plechové zvuky. Pozor, okrem búchania, teda narušenia komfortu jazdy, nefunkčný tlmič pri brzdení predlžuje brzdnú dráhu auta. To je hlavne v zime zlá správa. Okrem týchto možných problémov sa pri nefunkčnosti tlmiča veľmi rýchlo ničí pneumatika. Preto si dajte aj pri najmenšom podozrení na poškodenie skontrolovať v servisoch všetky podvozkové časti. Takouto nenáročnou kontrolou za pár peňazí dokážete predísť závažným a nebezpečným poruchám. Vo väčšine prípadov tak viete ušetriť nemalé finančné prostriedky na dodatočné opravy.  Pretože platí overené: „Nie je podvozok ako podvozok“.

Náš tip:

Nezabudnite po zime, aj keď ste úspešne prekľučkovali pomedzi väčšinu výmoľov na cestách, nechať si dôkladne skontrolovať podvozok vášho auta a všetky veci s tým súvisiace: geometriu, tlmiče, čapy, stabilizačné tyčky, upevnenie náprav, ich uchytenie, brzdovú sústavu.

Autor: Matej Schneider, Inter Cars

Komentáre k článku