05.02.2013

Správna poloha za volantom vám môže zachrániť život. Aj airbag ublíži.

Keď sa zle posadíte za volant, môže vás rýchlejšie rozbolieť chrbát. Ak ale zanedbáte dôležité pravidlá, môže vás zlé sedenie stáť život!

Správnemu nastaveniu pracoviska vodiča je potrebné venovať výraznú pozornosť. Platí to najmä vtedy, ak máte netypickú postavu. A máme tým na mysli hlavne vysokú hmotnosť. Aký to má súvis?

Nedávny výskum ukázal, že obézni ľudia majú tým vyššie riziko smrti, čím majú vyššiu nadváhu. Dokazuje to aj príklad procesu s automobilkou Peugeot z konca roka 2010 pred mestským súdom v britskom Buckinghamshire kvôli nehode, pri ktorej prišla o život Angličanka Judith Evansová. Začiatkom roka narazila vo svojom Peugeote 107 do protiidúceho Vauxhallu (Opelu) Vectra. Svojim vážnym zraneniam podľahla, pritom vodička z Vectry utrpela „iba“ zlomeninu kolenného jabĺčka a pomliaždeniny. Obidve autá šli v momente pred nehodou rýchlosťou asi 48 km/h.

Zlá pozícia za volantom má fatálne následky

Odborníci sa zhodli, že za smrť pani Ewansovej je zodpovedná nesprávna pozícia za volantom. Pozostalí sa snažili hodiť vinu na výrobcu, keď obhajca tvrdil, že za smrť vodičky môže francúzska automobilka, ktorá netestovala Peugeot 107 tak, aby ochránila vodiča, ktorý má vyššiu telesnú hmotnosť. Žena totiž vážila 102 kilogramov. Hmotnosť testovacích figurín pre homologáciu vozidla je pritom skoro o tridsať kíl nižšia. Automobilka sa bránila tým, že podľa predpisov bolo všetko v poriadku. Peugeot 107, ktorý Evansová šoférovala, absolvoval aj renomované nezávislé testy EuroNCAP rovnako, ako jeho dvojičky Citroën C1 a Toyota Aygo. Vozidlo malo predné a bočné airbagy a predpínače bezpečnostných pásov. Na spomínané testy sa motoristická verejnosť spolieha a orientuje sa pri nákupe vozidla. Trojičky vyšli z testov úspešne so štyrmi hviezdičkami. No ani to v tomto prípade nestačilo.

Spoločnosť VSC, ktorá sa zaoberá poradenskou činnosťou v oblasti bezpečnosti vozidiel podala na súde odborné stanovisko. Podľa jej technika boli zranenia, ktoré vodička utrpela pri tomto type nehode, neobvyklé. Inokedy účinný bezpečnostný systém (airbag, pásy, sedadlo) v tomto prípade pravdepodobne zlyhal, ako o tom vypovedali mnohé zlomeniny a poranenia brucha – nezvyčajné pri týchto rýchlostiach.

"Táto nehoda vyvolala otázky, či inokedy bezpečný systém dokáže poskytnúť kvalitnú ochranu tiež pasažierom s mohutnejšou stavbou tela, alebo vyššou hmotnosťou," komentoval Peter Gloyns z agentúry VSC.

Zabíjal airbag, výrobca za to nemôže

Peugeot poukazoval na to, že systém bol v poriadku – airbag vystrelil a pásy fungovali správne. Podľa vyšetrovacieho tímu však vodička sedela príliš vpredu – oveľa bližšie, ako je obvyklé a tak jej zranenia mohol spôsobiť vystreľujúci airbag. Obhajca pozostalých však dôvodil tým, že Judith Evansová sedela v sporávnej pozícii, opretá chrbtom o sedadlo, ktoré sa dokonca ešte dalo posunúť bližšie k volantu. Trvá na tom, že za smrť vodičky môže nízka hmotnosť testovacích figurín. S tým ale nesúhlasí konštruktér automobilky. "Pri výrobe tohto auta sme zistili, že ochrana je adekvátna pre väčšinu obyvateľstva. Pracovali sme s figurínami, ktoré zodpovedajú normám."

Drahé testy pre nadrozmerných ľudí

Alchýmia crash testov a zisťovanie zranení pri nehodách je veľmi zložitá. Neraz sa zíde toľko faktorov, ktoré sa ani nedajú na figuríne nasimulovať. A pri niektorých lacnejších modeloch áut sa crash testy robia v súlade s normami len s figutínami, ktoré vážia 75 kilogramov. A to nielen homologačné, ale aj spotrebiteľské EuroNCAP, ktoré majú napríklad vyššei nárazové rýchlosti. Neštandardné testy totiž stoja automobilky veľa peˇanzí. Do podobných skúšok ich pritom žiadne normy a predpisy nenútia. Väčšina značiek z euro-americkej zóny ale vraj robí nadštandardné testy s niekoľkými druhmi figurín, z ktorých tie najťažšie majú 100 kilogramov.

Záleží aj na hmotnosti – dôležitejšia je poloha

Odborníci zdôrazňujú, že dokonca menej záleží na hmotnosti vodiča pri nehode, ako správne sedenie. Prikláňajú sa k názoru, že hmotnosť vodičky malého auta ani v tomto prípade nehrala takú rolu. Podľa zranení, ktoré utrpela pri náraze ju totiž pravdepodobne zranil airbag. A to by sa pravdepodobne nestalo, keby sedela naozaj v správnej pozícii. Oan vzhľadom na proporcie svojho tela sedela príliš blízko.

Ludia s nadváhou, alebo s „nadštandardnými“ rozmermi budú vždy v nevýhode. Mali by sa riadiť podľa toho. Hlavne malí ľudia s väčšou hmotnosťou by si mali sedadlo a polohu volantu nastaviť tak, aby sa zabránilo rovnakým zranenia,

Čo treba urobiť správne

Nesadajte si úplne blízko k volantu – ak budete naň nalepení, pásy nebudú mať šancu vás zachytiť pri náraze a airbag, ktorý vystrelí, vás odhodí späť do sedadla. Môže to viesť k poraneniu brucha, zlomeninám rebier, ale aj krčných stavcov. Airabg je neuveriteľne rýchly a jeho výbuch silný. Nastavte si volant tak, aby smeroval viac do tváre a sadnite si čo najďalej od volantu.

Nezabudnite ale, že šoférovať s natiahnutými rukami a nohami je nielen nepohodlné, ale pri náraze to môže spôsobiť zlomeniny dlhých kostí rúk a nôh. Preto je potrebný kompromis pri nastavení vzájomnej vzdialenosti sedadla a volantu. A nezabudnite, že nepripútať sa je rovnaké, akoby ste sa pokúšali o samovraždu. Airbag môže vystreliť aj pri malých rýchlostiach, pri jazde po parkovisku, alebo v hustej zápche. Zachraňuje tisícky životov, no v takomto prípade ich skôr berie. Preto skôr ako sa pohnete, hoci len o pár metrov –pripútajte sa!

Jozef Vydra
ZDROJ: EuroNCAP, AutoCar, thedailytelegraph.co.uk

Komentáre k článku