2012-11-15 16:49:19
V zime tankujte doplna
V zime sa odporúča tankovať menej často a doplna

V zime tankujte doplna

Vždy keď naplníte svoju nádrž "za dvacku", pri jej otváraní vypustíte palivové pary a do nádrže vnikne vzdušná vlhkosť. Vyzrážaná voda vás môže prekvapiť problémami pri štartovaní.

Momentálne teploty nás už navádzajú, aby sme mysleli na to, čo máme natankované v nádrži a na mínusové teploty. No keď prídu, môže byť neskoro a nemusíte naštartovať. Viac to platí o motoroch na naftu.

Bežnú letnú naftu vyjazdite

Jej hodnota filtrovateľnosti, teda hranica, kedy sa začínajú vytvárať kryštály parafínu, je maximálne 0° Celzia. Pod touto teplotou je viac ako pravdepodobné, že vločky parafínu upchajú palivový filter a nafta sa nedostane do motora. Letná nafta sa na čerpacích staniciach môže predávať len do konca septembra. Potom nastupuje zimná. Problém by nemal byť, ak jazdíte často. No ak ste v nádrži nechali väčšie množstvo letnej nafty a dotankujete zimnú, záleží od okolností. Teda v akom pomere sa zmieša a kde v potrubí ešte letná zostala.

Prevencia je lacnejšia a rýchlejšia

Nenechajte sa zaskočiť a preventívne natankujte zimnú naftu čo najskôr. Alebo vlejte do nádrže v dostatočnom množstve  nemrznúcu prísadu, ktorá pomôže zlepšiť vlastnosti tej letnej. Preventívne tak odporúčame urobiť v prechodnom jesennom období. Ešte lepším riešením je vypustiť nádrž plnú letnej nafty a uskladniť ju na leto. A načerpať zimný variant. V hlbokých mrazoch ani to nemusí byť zárukou úspechu a váš motor naozaj nemusí naskočiť. V bežnej, normou predpísanej zimnej nafte sa totiž kryštály parafínu vytvárajú pri teplote nižšej ako –20° C. Preto niektorí predajcovia pridávajú nemrznúce prísady, zimná nafta má tak filtrovateľnosť pri teplote –25 °C.  A ponúkajú aj drahšiu, prémiovú naftu, ktorá nestuhne ani pri teplotách okolo –30 °C.

Aj benzín potrebuje svoje

S benzínom nie sú také patálie ako s naftou – ale nie je to celkom bez problémov. Ak tankujete často iba pár litrov benzínu, v nádrži sa nazbiera voda, ktorá sa vyzrážala zo vzdušnej vlhkosti. Benzín teda v zime nezamrzne a oproti letnému má viac prchavých látok. Tie počas mrazov uľahčujú štartovanie. Aj do benzínu odporúčame pridať prípravok, ktorý sa zviaže s vodou a zmes spolu s benzínom zhorí. Odborníci radia tankovať v zime doplna. V nádrži tak bude minimum vzdušnej vlhkosti, ktorá inak skondenzuje na vodu. Keď auto nenaštartujete, riešením je odtiahnuť ho do tepla. Ideálne do podzemnej garáže, kde teplota neklesne pod nulu. Zohriatie môže pomôcť aj akumulátoru. Hlavne starší a menej udržiavaný stráca pri mrazoch svoju kapacitu. Takto dokáže motor ľahšie naštartovať.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo