2022-11-03 13:00:00
Oprava batérii Renault
Oprava batérii Renault
Zdroj: Jozef Murárik

Čo s pokazenými batériami elektromobilov? Renault má vypracovaný systém na ich opravu

S pribúdajúcim počtom elektromobilov výstava postupne otázka, čo sa deje keď sa batérie pokazia, alebo prídu ku bodu, že nefungujú úplne dokonale.

Tieto otázky nám zodpovedala automobilka Renault a mohli sme nazrieť aj do centra pre opravu batérií v našej oblasti. Ak sa náhodou stane, že váš Renault na elektrickú energiu prestane fungovať úplne dokonale, v poľskom meste Zabrze je špeciálna sekcia servisu dílera Renaultu Dąbrowscy venovaná opravám batérií. Ak by ste čakali niečo obrovské, tak máte zatiaľ smolu, táto sekcia zatiaľ za 3 roky musela riešiť iba 60 batérií. To znamená, že elektromobily, ktoré automobilka u nás predáva sú vlastne veľmi spoľahlivé a netreba s nimi riešiť žiadne výrazné problémy.

Pri oprave batérií je postup veľmi jednoduchý. V prvom rade treba spraviť úvodnú diagnostiku a na jej základe zistiť, do ktorej zóny opráv problém patrí. Ak je v modrej zóne a netýka sa výlučne batérie a elektromotora, tak ju väčšinou vie zvládnuť aj štandardný servis Renault. Druhá časť problémov môže byť pre takzvaných Renault E-Tech expertov. Takto sú vybavené niektoré zo siete servisov aj na národnej úrovni. Červená zóna opravy je už však s nutnosťou zasahovania do batérie a toto centrum je práve v Poľsku.

Zdroj: Jozef Murárik

Batéria teda neputuje do Paríža, ako donedávna, ale zostáva v našom regióne, kde špecialisti v Poľsku batériu najskôr otestujú vo všetkých možných prostrediach s rôznymi druhmi simulácií a následne ju opravia. Opravy sú prevádzané, samozrejme, s ohľadom na bezpečnosť a zabezpečenie aj sekundárneho dohľadu. Je to z dôvodu, aby človek pracujúci na batérii niečo neprehliadol a vrátil sa domov bez akýchkoľvek problémov. Zo 62 prípadov sa väčšina oprav týkala káblov a prepojení, prípadne jednotiek zvaných BMS, čo je skratka od Battery Management System.

Ak teda príde batéria, ktorá má nejakú poruchu, tak väčšinou sú to prepojovacie káble a tie sa dajú ľahko vymeniť. Lenže v poľskom meste Zabrze že sú vybavení aj na vážnejšie opravy a výmeny modulov samotnej batérie. V takom prípade treba dbať o bezpečnosť ešte viac a akákoľvek problematická časť má špeciálne postupy. Ak sa pýtate ako sa vysporadúvajú s chybnými článkami, tak je to o výmene celého modulu. Modul už v Zabrze nerozoberajú a posielajú naspäť do výroby, pričom ho nahradia novým. Systém riadenia batérie potom už automaticky detekuje nový modul a ten využíva v súlade s percentuálnou životnosťou ostatných modulov.

Zdroj: Jozef Murárik

To najdôležitejšie, čo si treba uvedomiť je, že aj napriek tomu, že napríklad Zoe je veľmi populárny elektromobil a prichádza aj s ďalšími elektrickými bratmi, vozidlá sú spoľahlivé a ak by sa niečo stalo, tak máme dostupné možností na opravu. Netreba hneď vymeniť batériu. Vlastne za 3 roky pôsobenia centra nebolo treba ani raz meniť batériu ako celok, stačili len jednotlivé komponenty.


AUTOR: © Zoznam/jm

Komentáre k článku


Stream naživo