09.11.2021

Tesla mení batérie pre základné modely. Budú horšie?

Automobilka Tesla pracuje na tom, aby znížila ceny svojich elektromobilov v základných verziách.

Prvé čriepky sa už dostávajú na povrch. Jej základná verzia najlacnejšieho Modelu 3 prešla úpravou špecifikácie. Zmena je na oko drobná, no podľa insideevs sa za ňou skrýva veľká zmena, ktorú značka oznámila pred niekoľkými týždňami.

Zmenou je, že Model 3 Standard Range Plus už neexistuje (minimálne v americkom cenníku), nahrádza ju verzia RWD. Tá okrem zmeny názvu prináša nepatrné zvýšenie dojazdu + 16 km a zároveň pravdepodobné zníženie výkonu pozorovateľné pri časoch zrýchlenia z 0 na 96 km/h – z 5,4 na 5,8 sekundy.

Tieto nebadané úpravy idú ruka v ruke s tým, čo Tesla naznačila už skôr. A síce, že zmení typ batérií pre svoje základné verzie. Tie budú lacnejšie na výrobu a pomôžu znížiť cenu základných modelových špecifikácií. V Číne sa tak už niekoľko mesiacov deje a podobné sa má udiať aj pre základné verzie amerických i európskych modelov 3 a Y. Nevýhodou nových batérií je nižšia energetická hustota v porovnaní s batériami, ktoré majú štandardné modely, rovnako sa tiež považujú za viac náchylné ponúkať odlišné parametre pri chladnom počasí a nabíjaní. Zdá sa ale, že novinka nie je „až tak“ negatívna, skôr naopak.

Zákazníci nedostanú len „lacnejšie a horšie“ baterky (ich cena na trhu je výrazne nižšia v porovnaní s batériami typu NCA a NMC). Dostanú batérie, ktoré síce majú nižšiu energetickú hustotu, zároveň majú lepšiu výdrž a odolnosť voči vysokým teplotám a čo je nemenej dôležité – absentuje v nich kobalt a nikel. Tieto batérie aktuálne Tesle dodáva čínska firma CATL a práve ona má byť základným dodávateľom nových bateriek pre aktualizované základné modely.

Ide o lítium iónové batérie s označením LPF (lítium-železo-fosfátové batérie ), ktoré vôbec nie sú nové a ani neznáme, avšak progres v ich výrobe a schopnostiach v ostatných rokoch rýchlo presviedča automobilky k záujmu o ne. Ich podiel na trhu neustále narastá, no zatiaľ ich používajú takmer výhradne čínske automobilky. To sa ale veľmi rýchlo zmení, keďže práve tieto batérie majú byť kľúčovým elementom pri tlačení ceny elektromobil nadol. V ostatnom čase rôzni prevažne čínsky výrobcovia veľmi popracovali na ich schopnostiach a do veľkej miery odstránili základné nedostatky. Dokonca aj energetická hustota už v prípade tých najlepších batérií LPF siaha na úrovne batérií NCM. Podobné by to malo byť s odolnosťou k chladnému počasiu. To spolu so značnou odolnosťou voči vysokým teplotám umožňuje baterky nabíjať na 100% rýchlejšie (vyšším výkonom aj vo finálnej fáze) a zároveň efektívnejšie (bez toľkých strát). Zároveň sú vďaka tomu odolnejšie z hľadiska výkonnejšieho nabíjania a môžu tak ponúknuť prekvapivo veľkú životnosť. To sa v prvých rokoch ich používania často spochybňovalo, no chyby sa rýchlo odstraňovali a teraz využívanie týchto batérií vyzerá ako celkom dobrý nápad.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: insideevs, tesla

Komentáre k článku