21.02.2018

BMW M postavilo svoj najúčinnejší motor. Objem 4 litre a účinnosť viac než 40%

BMW M tvrdí, že postavilo svoj doteraz najúčinnejší motor. Veľký projekt vývoja priniesol viaceré novinky.

Každý úspešný pretekársky automobil potrebuje výkonný a spoľahlivý motor schopný dosahovať maximálne rýchlosti, BMW tvrdí, že práve ich nový motor je kľúčom k úspechu. Ide o jeho účinnosť. Motor má Podkapotou nové BMW M8 GTE – ktoré sa predstaví na majstrovstvách sveta vytrvalostných súťaží FIA (WEC) a šampionáte IMSA WeatherTech SportsCar Championship (IWSC) v roku 2018. Nový motor má označenie BMW P63/1. Príbeh tejto pohonnej jednotky sa začal písať vo februári 2016.

Spustením koncepčnej fázy tvorby nového motora GTE sa motoroví konštruktéri divízie BMW Motorsport pustili do svojho najkomplexnejšieho projektu od vývoja motora pre návrat do šampionátu DTM v roku 2012. V nasledujúcich mesiacoch vzniklo celkom viac než 500 konštrukčných výkresov motora, ako aj ďalších 500 výkresov hnacej sústavy. Výsledkom tejto práce je najúčinnejší motor, aký kedy divízia BMW Motorsport vyvinula, s výkonom v rozsahu 500 až 600+ konských síl (v závislosti od špecifikácií jednotlivých automobilových zväzov).

Model P63/1 absolvoval svoje prvé výkonnostné testy na modernom testovacom okruhu BMW Motorsport v nemeckom Mníchove 20. januára 2017 a prešiel nimi na výbornú. Pre vývojárov to bol výnimočný okamih – rovnako ako oficiálne uvedenie automobilu 1. júla 2017 a jeho pretekársky debut na 24-hodinových pretekoch v Daytone (USA) 27. januára 2018.

Cieľ, ktorý si počas vývoja stanovili, bol jasný a ambiciózny: vyvinúť najúčinnejší motor, aký kedy poháňal pretekársky automobil BMW. Aby ho dosiahli, bolo mimoriadne dôležité najprv vybrať základ motora ideálne prispôsobený vysokým nárokom automobilových pretekov. V úzkej spolupráci s vývojármi spoločnosti BMW M GmbH vybrali motor BMW S63T4, 8-valcový vidlicový motor s technológiou BMW TwinPower Turbo, ktorý sa prvýkrát predstavil v novom BMW M5 (kombinovaná spotreba: 10,5 l/100 km, kombinované emisie CO2: 241 g/km).

Podľa nariadení museli byť odlievané časti v bloku motora a hlave valcov bez úprav prevzaté z produkčného modelu. Oba motorové priestory boli vyrobené v zlievarni ľahkých zliatin v závode BMW Group v nemeckom Landshute. Tu sa uplatňujú moderné a udržateľné metódy výroby na tvorbu technologicky dômyselných komponentov odlievaných z ľahkých zliatin.

Okrem regulovaných odlievaných dielov si motor modelu BMW M8 GTE vyžadoval rozsiahle úpravy – obsahuje približne 2 300 ďalších komponentov vrátane 985 jedinečných dielov. 181 z týchto ďalších dielov bolo odvodených zo sériových projektov, kým viac než 700 bolo vyvinutých špeciálne pre model P63/1 alebo prevzatých z ďalších pretekárskych motorov BMW Motorsport. Vývojári v súlade s nariadeniami pre triedu GTE zmenšili jeho kapacitu zo 4,4 na 4 litre. Nová konštrukcia kľukového pohonu bola rozšírená o plochý kľukový hriadeľ, ktorý prináša výhodu v podobe pravidelného poradia zapaľovania a dodáva motoru ešte športovejší zvuk.

Zároveň prišlo k úprave geometrie spaľovacích komôr, vrátane vstupného a výstupného kanála motora, aby agregát P63/1 zodpovedal nárokom pretekov. Úpravy systémov nasávania a výfuku, ako aj kompletné prepracovanie turbodúchadla taktiež prispeli k zvýšeniu účinnosti.

Okrem iných prínosov vedú k mimoriadne rýchlemu a dôslednému spaľovaniu paliva s optimálnym načasovaním a maximálnou teplotou viac než 2100 stupňov Celzia. To motoru P63/1 umožňuje dosahovať mieru účinnosti výrazne presahujúcu 40 percent. Vďaka tomu sa stáva historicky najefektívnejším pretekárskym motorom BMW v rámci pretekov športových aj cestných automobilov. Táto efektivita umožňuje tímom podstatne väčšiu flexibilitu v oblasti pretekárskej stratégie.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: BMW

Komentáre k článku