14.09.2016

Prvá 8-stupňová automatická prevodovka Kia Motors šetrí palivo

Vyspelá prevodovka z vlastného vývoja je určená pre modely s pohonom predných kolies.

Nová prevodovka Kia 8AT pochádza z vlastného vývoja a jej konštrukcia zaručuje vysokú úroveň mechanickej účinnosti a hladkého radenia. Medzi ďalšie dôležité prednosti patria kompaktné rozmery a nízka hmotnosť. Nová prevodovka pre pohon predných kolies (FWD 8AT) zaberá rovnaký priestor ako konvenčná šesťstupňová automatická prevodovka a je dokonca o 3,5 kg ľahšia.

Konštruktéri značky Kia už majú skúsenosti s vývojom 8-stupňovej prevodovky pre vozidlá s pohonom zadných kolies, ktorá je uložená pozdĺžne a prenáša hnaciu silu na zadnú nápravu. Realizácia rovnakého počtu prevodových stupňov v modeloch s pohonom predných kolies je však neuveriteľne náročná najmä kvôli obmedzenému priestoru a nutnosti uložiť prevodovku naprieč. Prevodovka sa tak musí podeliť o priestor pod kapotou s motorom, zavesením kolies a prídavnými agregátmi.

Inteligentné usporiadanie a 143 nových technických patentov

Počas vývojového programu priekopníckej prevodovky, ktorý prebiehal od roku 2012, si nechala značka Kia patentovať 143 nových technických riešení, ktoré zaručujú vysokú úroveň výkonu a hospodárnosti pri zachovaní kompaktnej konštrukcie. Nová prevodovka umožňuje plynulejšiu akceleráciu z pokoja, hospodárnejšiu prevádzku, nižšiu hlučnosť a vibrácie, a pritom intenzívnejšie zrýchlenie vo vyšších rýchlostiach, v porovnaní s automatickou prevodovkou s nižším počtom prevodových stupňov.

Konštruktéri v záujme zvýšenia hospodárnosti prevodovky 8AT výrazne zredukovali rozmery olejového čerpadla (ktoré je hlavnou príčinou energetických strát v automatickej prevodovke) a zjednodušili štruktúru ventilového systému. Prevodovka Kia 8AT sa tak môže pochváliť najmenším olejovým čerpadlom spomedzi všetkých sériovo vyrábaných prevodoviek vo svojej triede, ako aj schopnosťou efektívnejšieho využívania hydraulického oleja, ktorý je za všetkých okolností rovnomerne rozvádzaný do príslušných systémov prevodovky.

Vývojové tímy Kia Motors tiež najnovšie do konštrukcie automatickej prevodovky zahrnuli priamo ovládaný ventilový systém, čo umožňuje priame elektromagnetické ovládanie spojky, namiesto niekoľkých ovládacích ventilov. Kia tak mohla znížiť počet ovládacích ventilov z 20 na 12, čo vďaka priamejšiemu mechanickému spojeniu s motorom prinieslo zrýchlenie radenia a súčasne i kompaktnejšiu konštrukciu.

Pridaním jednej spojky a ďalších komponentov v porovnaní so súčasnou prevodovkou Kia 6AT sa zväčšil rozsah medzi najvyšším a najnižším prevodovým stupňom v novej prevodovke o 34 % v porovnaní s 6AT. Výsledkom je nižšia spotreba paliva, zníženie hlučnosti a vibrácií, pri zaradených vyšších prevodových stupňoch aj rýchlejšia akcelerácia a tým pádom dynamickejšia jazda v stúpaní do kopca pri zaradených nižších prevodových stupňoch.

Prevodovka bude mať premiéru v úplne novom modeli Kia Cadenza 2017

Kia Cadenza 2017 sa začne predávať na vybraných globálnych trhoch koncom tohto roka. Prevodovka bude štandardnou výbavou pre verzie modelu Kia Cadenza, s motorom V6 GDI s objemom 3,3 litra. V budúcnosti nájde nová 8-stupňová automatická prevodovka uplatnenie v ďalších stredne veľkých a väčších modelov s pohonom predných kolies a zároveň sa stane odrazovou platformou pre vývoj budúcich vyspelých prevodoviek značky Kia.

Jozef Vydra
ZDROJ: Kia

Komentáre k článku