08.08.2016

Spoločnosť Nissan predstavila nový prototyp poháňaný palivovým článkom

Elektromobil poháňaný palivovým článkom na bioetanol má dojazd ako konvenčné autá.

Spoločnosť Nissan Motor Co., Ltd. predstavila koncom minulého týždňa v Brazílii prototyp vozidla poháňaného palivovým článkom s pevnými oxidmi (Solid Oxide Fuel-Cell, SOFC), ktorý vyrába elektrinu z bioetanolu. Je to prielomový model, 100% elektrický ľahký úžitkový automobil, ktorý využíva reakciu kyslíka s rôznymi palivami, vrátane etanolu a zemného plynu, pre vysoko efektívnu výrobu elektrickej energie.

Prezident a CEO spoločnosti Nissan Carlos Ghosn uviedol: „Elektrický palivový článok na biopalivo ponúka dopravu, ktorá nezaťažuje životné prostredie. Predstavuje tiež podporu už existujúcej infraštruktúry a umožňuje lokálnu výrobu energie. V budúcnosti sa elektrický palivový článok na biopalivo stane používateľsky ešte prívetivejším. So zmesou etanolu a vody sa manipuluje lepšie a bezpečnejšie než s väčšinou ostatných palív. Pretože si nevyžaduje budovanie novej infraštruktúry, predstavuje obrovský potenciál pre podporu rastu trhu.“

 Prototyp elektromobilu poháňaného palivovými článkami je súčasťou trvalej snahy Nissanu o vývoj vozidiel s nulovými emisiami a nových automobilových technológií, vrátane systému autonómneho riadenia a konektivity. Nissan teraz ponúka LEAF - najpredávanejšie vozidlo s lokálnymi nulovými emisiami na svete a je priekopníkom systému Inteligentnej mobility, ktorá sa dostane do radu vozidiel v priebehu nadchádzajúcich rokov.

Prototyp jazdí na 100% etanol, ktorým sa nabíjajú batérie s kapacitou 24 kWh. Uožňujú dojazd viac ako 600 km. Nissan s týmto prototypom uskutoční ďalšie prevádzkové testy na verejných komunikáciách Brazílie. Výskum a vývoj elektrického palivového článku na biopalivo oznámila spoločnosť Nissan v Jokohame už v júni. Hnacie ústrojenstvo je čisté a vysokoúčinné, zaistenie jeho dodávok je bezproblémové a jazdí na 100 % etanol alebo zmes etanolu a vody. Jeho emisie majú neutrálnu bilanciu CO2 a sú rovnako čisté ako atmosféra okolo nás, lebo sa stávajú súčasťou prirodzeného kolobehu CO2. Elektrický palivový článok na biopalivo tiež ponúka svižnú akceleráciu a tichú jazdu elektromobilu, rovnako ako nízke prevádzkové náklady, pričom sa pýši rovnakou dojazdovou vzdialenosťou ako vozidlá so spaľovacími motormi.

Bioetanol sa vyrába predovšetkým z cukrovej trstiny a kukurice. Tieto palivá sú bežne k dispozícii v krajinách Severnej i Južnej Ameriky, kde existuje široko zavedená infraštruktúra.  Vďaka ľahkej dostupnosti etanolu a nízkej horľavosti zmesi etanolu a vody nie je systém závislý alebo limitovaný od súčasnej infraštruktúry dobíjacích staníc, čo veľmi uľahčuje jeho uvádzanie na trh. V budúcnosti sa budú môcť ľudia zastaviť v obchode a kúpiť si palivo priamo pri pulte.

V snahe o automobilový svet s nulovými emisiami a s nulovým počtom smrteľných nehôd spoločnosť Nissan i naďalej podporuje rozvoj inteligencie vozidiel a ich elektrifikáciu. Vízia Inteligentnej mobility sa sústreďuje na spôsob, ako sú vozidlá napájané, poháňané a ako sa vďaka príjemnejšiemu zážitku z jazdy stávajú súčasťou spoločnosti.

Elektrický palivový článok na biopalivo umožní realizovať koncept s názvom „Nissan Intelligent Power“, ktorý okrem vyššej účinnosti a rozsiahlejšej elektrifikácie vozidiel nasleduje i cestu pôžitku z jazdy. Do tohto konceptu patria aj elektromobily s akumulátormi, modely Nissan LEAF, Nissan e-NV200 a systém e-Power, ktorého pohon sa skladá z exkluzívneho vysokokapacitného motora a z generátora elektrickej energie.

Jozef Vydra
ZDROJ: nissan europe

Komentáre k článku