11.07.2016

Motor plný karbónu? Onedlho zrejme realita

Nezbláznili sme sa! Nemáme na mysli karbón ako nespálené zvyšky paliva, ale dielce z karbónu, teda z uhlíkových kompozitov.

Vývoj už prebieha a napríklad Lamborghini chystá karbónové dielce do motora. Mali by to byť ojnice pre nástupcu modelu Aventador. Taliani majú v oblasti výrobkov z karbónu úspechy, preto ich chcú posunúť ďalej. Talianska automobilka s rozzúreným býkom v znaku preto otvorila minulý mesiac talianska v americkom Seattli nové centrum, ktorý sa zaoberá špeciálne len karbónovými a kompozitnými komponentmi.  

Vývoj nových modelov zostáva naďalej vo firemnom ústredí v talianskom Sant'Agata Bolognese. No šesť ľudí v zámorí má pravidelne predkladať na schválenie nové nápady a koncepty vedeniu značky. Centrum ACSL (Advanced Composite Structures Laboratory) netradične charakterizoval jeho vedúci Paolo Feraboli: Je to taká zmenšená verzia firmy, akou disponuje napríklad Boeing. No unikátne na ňom je, že je tu neskutočne rýchly prechod od návrhu, cez testovanie až po zadanie do výroby. Ako dodal nový šéf značky Stefano Domenicali: „tieto materiály predstavujú budúcnosť našej automobilovej vízie.“

Karbónové časti motora už nie sú sci-fi pojmom, ale celkom konkrétnym výstupom dlhoročného vývoja. Lamborghini hovorí o ojniciach. Majú v porovnaní s klasickými oceľovými o 40 až 50 percent nižšiu hmotnosť. To napríklad v motore V12 môže pomôcť k vyššiemu výkonu, lepšej akcelerácii aj odozve motora. Lambo dúfa, že bude úplne prvým výrobcom na svete, ktorý príde s takýmto riešením. Taliani pritom rátajú s veľmi blízkym časovým horizontom uvedenia technologickej novinky do sériovej výroby.

 

Ako sa vyjadril Maurizio Reggiani, šéf vývoja: „Verím, že najneskôr do roka až roka a pol budeme môcť oznámiť, že ojnica z uhlíkových vlákien je komponent, ktorý v budúcnosti nájdete v našich motoroch.“  Podľa jeho slov by sa mala čoskoro začať sériová výroba nástupca modelu Aventador, ktorý má v útrobách práve takéto dielce. Novinka má pritom prísť v roku 2020 alebo 2021.

Hoci o samotnom novom modeli toho Taliani aktuálne veľa nepovedali, o samotných ojniciach prezradili dosť. Aj keď nevieme presne postup výroby, vie sa aspoň to, že sa ojbnice nebudú vyrábať tradičným spôsobom z uhlíkových vlákien, keď sa vopred nastrihané karbónové vlákno sýti živicou. Nebude to ale ani živica vstrekovaná do formy s vláknom, teda metódou, ktorú používa robí McLaren.



Lamborghini namiesto toho využíva metódu kovaných kompozitov, ktorú si už vyskúšalo na limitovanej edícii Sesto Elemento. V tomto prípade totiž až 80 percent komponentov vzniklo celkom netradičným a inovatívnym postupom. Do formy sa vsype zmes vlákien a živice. Potom sa zahreje a stlačí a o tri minúty je všetko hotové. Práve v porovnaní s klasickými metódami, ktorý vyžadujú až 12-hodinový výrobný cyklus, je to výrazné zrýchlenie procesu. Navyše sa dá predpokladať, že nové riešenie je ešte aj lacnejšie. To poteší materský koncern VW Group. Táto technologická čerešnička na torte by sa totiž mala neskôr dostať aj do veľkosériovej produkcie. neviem, či ich dostane aj VW Polo, ale napríklad Škoda Octavia RS s karbónovými ojnicami – to neznie zle, čo poviete?

Jozef Vydra
ZDROJ: autonews.com

Komentáre k článku