25.05.2016

Po oxidoch dusíka zistili v Nemecku aj výrazne vyššie emisie CO₂

Z testovaných 58 áut malo podozrivo vysoké hodnoty emisií 30 modelov. Je to len špička ľadovca.

Automobilové emisie sa dostali do centra pozornosti minulý rok, keď po odhalení v USA nemecký koncern Volkswagen v septembri priznal, že nainštaloval do približne 11 miliónov naftových áut po celom svete softvér, ktorý umožňuje manipulovať s testami emisií oxidov dusíka. Ostatné automobilky sa vehementne bránili a tvrdili, ťe nikdy nič podobné nerobili a nerobia. Lenže ďalšie testy ukázali, že to nie je tak celkom pravda.

Odvtedy sa začal hon na čarodejnice a niet pomaly týždňa, aby sa niekde niečo podobné neprevalilo. Ak už nie inak, tak aspoň cez stránky niektorých médií, ktoré si na tejto „výživnej polievočke“ budujú svoju reputáciu. Do podozrenia sa dostal Fiat, priznalo sa Mitsubishi, Kórea obvinila Nissan, preverovali dokonca aj Mercedes a stále do okruhu podozrivých patrí Opel, ktorý nevyvrátil zistenia voči nemu.

Nemecké úrady sa pri testovaní pôvodne sústreďovali na emisie oxidov dusíka (NOₓ), teraz sa však pozornosť zamerala na oxid uhličitý (CO₂). Začalo sa teda ďalšie kolo, kde si nemecké úrady v testoch vzali do parády 53 naftových modelov preskúmaných v reakcii na emisné škandál Volkswagenu.

Tridsať z nich malo podľa informácií nemeckého ministerstva dopravy neprimerane vysoké emisie CO₂. Ministerstvo dodalo, že nemecký Úrad pre motorové vozidlá KBA teraz vykonáva ďalšie testy. Po ich skončení vydá komplexnú správu.

Hovorkyňa ministerstva nespresnila, u ktorých modelov zistili podozrivo vysoké úrovne oxidu uhličitého. Ako uviedol Der Spiegel, medzi tieto modely patrí okrem iného aj Zafira domácej automobilky Opel. Zástupcovia Opla sa pritom už minulú stredu stretli s ministrom dopravy Alexandrom Dobrindtom. Ten po stretnutí vyjadril pochybnosti o tom, či je systém vozidla Zafira pre reguláciu emisií úplne v súlade so zákonmi. Dodal, že Opel by mal počas 14 dní k tejto záležitosti poskytnúť podrobnejšie informácie. V oficiálnej tlačovej správe však Opel uviedol, že blokovacie zariadenie slúži iba ako ochrana motora pred poškodením.

Vo štvrtok sa mali s nemeckými úradmi kvôli emisiám stretnúť aj zástupcovia taliansko-americkej automobilovej skupiny Fiat Chrysler (FCA), ktorí však schôdzku zrušili. Dobrindt potom firmu podrobil ostrej kritike a obvinil ju z neochoty spolupracovať.

V tejto chvíli je ťažko komentovať postoj FCA, ako aj to, čo bude nasledovať. No zrejme isté problémy v ich autách sú. Kontrolóri našli totiž časovač, ktorý udržiava všetko podľa predpisov 22 minút a potom sa prepne do iného režimu. Pritom emisná skúška trvá zhruba 20 minút... Uvidíme, ako bude v danej situácii postupovať ministerstvo dopravy aj KBA. No dieselové motory majú problém. S plnením prísnych emisných predpisov, ktoré im naordinovali predpisy EÚ.

Jozef Vydra
ZDROJ: Der Spiegel, KBA

Komentáre k článku