2016-05-13 14:00:00
Ford má nový diesel
Ford má nový diesel EcoBlue
Zdroj: Ford

Ford má nový diesel EcoBlue – mení ním doterajšie pravidlá

Je čistejší, úspornejší, výkonnejší a má vyšší krútiaci moment.

Nová generácia dieselov dostala označenie EcoBlue a bude mať objem 2,0 a 1,5 litra. Reprezentant novej generácie má výkon až 176 kW a ušetrí 13 % paliva. Nahrádza odchádzajúci 2,2-litrový vznetový motor TDCi s rovnakým výkonom. Svoju kariéru odštartuje v modeloch Transit. Neskôr na rad príde aj modelový rad Mondeo. Nový rad motorov tak bude poháňať budúce osobné a úžitkové vozidlá značky Ford. Ich výkon sa bude pohybovať v rozmedzí 74 až 176 kW (100  až 240 k). Menší motor sa dostane pod kapotu aj menších osobných áut.

Vďaka dômyselným technológiám a inovačnej konštrukcii prinesie zákazníkom úsporu paliva a nižšie emisie CO2 a NOx*. Rad vznetových motorov EcoBlue od spoločnosti Ford vychádza zo špičkového výkonu a technológií mnohonásobne ocenených zážihových motorov EcoBoost. Teraz sa ich filozofiu snaží pretaviť aj do naftovej oblasti. Štvorvalcový 2,0-litrový motor Ford EcoBlue, ktorý vyvinuli inžinierske tímy spoločnosti Ford vo Veľkej Británii a Nemecku, mal svoju premiéru v nových úžitkových vozidlách Transit a Transit Custom.

Prináša bezkonkurenčnú kombináciu úspory paliva, výkonu a kultivovanosti behu. Jazdné vlastnosti sa zlepšili vďaka o 20 percent vyššiemu krútiacemu momentu pri 1 250 otáčkach za minútu v porovnaní s predchodcom. Nový motor zároveň dosahuje nižší hluk o štyri decibely pri voľnobehu. Do segmentu úžitkových vozidiel tak prenáša kultivovanosť osobných áut.

Zdroj: Ford

Úplne nová architektúra motora zabezpečuje nižšie trenie a čistejšie spaľovanie v spaľovacom systéme. Procesy dodatočnej úpravy výfukových plynov znamenajú mimoriadne nízku úroveň emisií v súlade s prísnymi požiadavkami normy Euro VI, ktoré budú zavedené v septembri 2016 a vyžadujú zníženie emisií oxidov dusíka (NOx) o 55 percent v porovnaní s požiadavkami normy Euro V. Vyspelou technológiou je integrovaný sací systém so zrkadlovým spôsobom plnenia. Ford použil toto riešenie po prvý raz a zaisťuje optimálne plnenie motora. Menšie turbodúchadlo s nízkou zotrvačnosťou sa dokáže krútiť až 240 000 krát za minútu a používa materiály raketových motorov, ktoré sú určené pre použitie pri vysokých teplotách. Úplne nový systém vstrekovania paliva pri vysokom tlaku je citlivejší, tichší a ponúka presnejšie dávkovanie paliva.

Zdroj: Ford
Zdroj: Ford

Nízke trenie, dômyselné spaľovanie

Dizajn úplne nového 2,0-litrového motora Ford EcoBlue prináša viac inovácií, ktoré znižujú trenie. Prispievajú k zvýšeniu hospodárnosti o 13 percent. Podieľa sa na tom napríklad konštrukcia kľuky hriadeľa s odstupom 10 mm, ktorá minimalizuje bočné zaťaženie piestu, vďaka ktorej sa znižujú trecie sily voči stenám valcov zmenšeného štvorvalcového železného bloku motora, minimalizovaný priemer ložísk kľukového hriadeľa, konštrukcia rozvodového remeňa v olejovom kúpeli pre hnacie remene vačkového hriadeľa a olejového čerpadla a optimalizovaný ventilový rozvod s úplne novým jednodielnym modulom vačkového hriadeľa.

Spoločnosť Ford po prvý raz použila nové riešenie zrkadlovo prevráteného portingu pre integrované sacie potrubie, ktoré presne riadi prietok vzduchu do valcov – pričom do valcov číslo jeden a dva prúdi vzduch v smere hodinových ručičiek a do valcov číslo tri a štyri prúdi opačným smerom. Toto súmerné usporiadanie zabezpečuje rovnomerné premiešavanie paliva a vzduchu v spaľovacích komorách všetkých štyroch valcov, vďaka čomu môžu konštruktéri dôslednejšie kontrolovať spôsob, akým motor spaľuje palivo. Pri vylaďovaní spaľovacieho procesu sa v rámci počítačových experimentov použili merania viac ako 1 400 faktorov, ktoré majú vplyv na zdvih a časovanie samotných ventilov.

Zdroj: Ford
Zdroj: Ford

Nové vstrekovače paliva dokážu dodať až šesť vstrekov v jednom spaľovaní, pričom jeden vstrek trvá len 250 mikrosekúnd (0,00025 sekundy) a dodá 0,8 mg nafty – čo zodpovedá jednému zrnku cukru. Tento nepatrný objem paliva sa vstrekne cez osem kužeľovitých otvorov, z ktorých každý má priemer 120 mikromerov – čo je približne šírka ľudského vlasu.

Priamo do tela vstrekovacej jednotky je integrovaný piezoelektrická technológia, ktorá využíva elektricky citlivé kryštály na dôslednejšiu kontrolu dodávky paliva – a zvyčajne sa používa v motoroch luxusných osobných automobilov. Nové vstrekovače sa vyznačujú nižšou hladinou hluku, minimálnou stratou energie z palivového čerpadla, citlivejším a menej rušivým výkonom systému automatického zapnutia a vypnutia motora (Auto-Start-Stop). Dokážu sa kalibrovať v reálnom čase, aby taj tým znížili spotrebu paliva.

Vyspelé preplňovanie turbodúchadlom

Úplne nové kompaktné turbodúchadlo navrhli špeciálne tak, že pri nízkych otáčkach motora dodáva viac vzduchu v porovnaní s 2,2-litrovým motorom TDCi. Motor má tak hladký priebeh v celom rozsahu otáčok a už pri 1 250 otáčkach za minútu až 340 Nm krútiaceho momentu. Optimalizované koleso turbíny má priemer menší takmer o 10 percent a obežné koleso kompresora z leteckého hliníka o 15 percent. To znižuje zotrvačnosť a umožňuje rýchlejší nárast výkonu ako aj  vyšší krútiaci moment pri nízkych otáčkach.

Obežné kolesá kompresora sa skôr frézujú než odlievajú, čím sa zlepšuje tolerancia na dva až tri mikrometre (je to približne veľkosť jednej baktérie), zvyšuje sa odolnosť a znižuje sa miera hluku a vibrácií. Nový druh pohonu kolesa turbodúchadla zníži čas odozvy na polovicu, na 110 milisekúnd – toľko trvá žmurknutie oka.

Zdroj: Ford
Zdroj: Ford

Vyššia kultivovanosť

Dvojlitrový motor Ford EcoBlue bude prvou vznetovou pohonnou jednotkou v úžitkových vozidlách od spoločnosti Ford, ktorá bude dosahovať kritériá úrovne hluku, vibrácií a tvrdosti osobných automobilov, čo prispeje k zvýšeniu ich jazdnej príťažlivosti. Nový motor emituje pri voľnobehu polovicu akustickej energie ako 2,2-litrový vznetový motor TDCi. Akusticky optimalizovaná hlava a blok valcov, ako aj spevnený rebrinový rám a olejová vaňa špeciálne vyvinuli tak, aby neboli citlivé na aktivitu vo vnútri motora, ostatné povrchy starostlivo navrhli tak, aby zadržiavali hluk vo vnútri motora.

„Základná konštrukcia motora môže slúžiť ako rezonančná doska pre pohyby, ku ktorým dochádza v jej vnútri, podobne ako zvon. Takže sa snažíme vyvinúť zvon, ktorý až tak dobre nezvoní,“ uviedol Dominic Evans, špecialista spoločnosti Ford of Europe pre oblasť hluku, vibrácií a tvrdosti (NVH). „Každý významný komponent tohto motora, ktorý má vplyv na hluk, sme skonštruovali tak, aby mal tichší a hladší chod – a výsledkom sú tie najvyberanejšie úžitkové vozidlá so vznetovým motorom, aké Ford kedy postavil.“

Odolnosť úžitkových vozidiel

Nový 2,0-litrový motor Ford EcoBlue spĺňa náročné celosvetové normy spoločnosti Ford v oblasti odolnosti úžitkových vozidiel na extrémne použitie na takých rozmanitých trhoch, ako je Európa, USA a Čína. Výkon motora preskúšali v podmienkach ekvivalentných vzdialenosti 5,5 milióna kilometrov v rámci skúšok odolnosti, ktorých súčasťou bolo 400 000 km v rukách reálnych zákazníkov, komplexná analýza v laboratóriách aj na testovacích tratiach.

Olejová sústava je vyrobená tak, aby predlžovala životnosť oleja i komponentov, ktoré si nevyžadujú údržbu, ako je remeň vačkového hriadeľa, modul vačkového hriadeľa a vodné čerpadlo. Univerzálna konštrukcia umožňuje dokonca použitie toho istého bloku pre pohon predných kolies aj s pohonom zadných kolies. Dômyselný dizajn a technológie zabezpečujú nízku spotrebu paliva a produkciu emisií, ktoré sa budú dať v budúcnosti ešte upravovať.

Jozef Vydra
ZDROJ: Ford Motor Company

Komentáre k článku


Stream naživo