2016-05-03 13:00:00
BMW X5 50d xDrive
BMW X5 50d xDrive
Zdroj: Ján Hargaš

BMW predstavilo svoj Quad-Turbo naftový šesťvalec 3,0 d. 4 turbá sú viac ako 3!

Každý kto vie do piatich narátať musí súhlasiť. 4 je viac ako 3 a raz bude 5 viac ako 4...

BMW na sympóziu v neďalekej Viedni predstavilo základné parametre svojho nového naftového šesťvalca, ktorý v blízkej budúcnosti začnú využívať športovo ladené verzie veľkých automobilov.

Už tri-turbo šesťvalec je riadna mašina, ktorá svojimi schopnosťami popiera zákony zdravého rozumu a fyziky (lebo vás presviedča, že 2,5 tonové auto je ľahké ako pierko). Avšak quad-turbo verzia dokáže ešte viac.

Ako sme už písali pred cca rokom, BMW usilovne pracovalo na ešte výkonnejšej verzii svojho naftového šesťvalca. Išlo im o stvorenie ďalšej ešte výkonnejšej a pritom úspornejšej verzie skvelého naftového šesťvalca, ktorý sa dokáže pobiť aj s V8-čkami.

Cieľ bol splnený a nový motor už čoskoro uzrie svetlo sveta. Ako prvý model ho bude mať Podkapotou 750d xDrive, nasledovať budú vozidlá patriace do línie športových naftových verzií M Performance. Konkrétne ide o autá ako 550d xDrive, 550d xDrive Touring, X5 M50d, či X6 M50d. Pochopiteľne môžu pribudnúť aj ďalšie, avšak veľké rozširovanie naprieč modelovými radmi nečakajte.

Aj keď by sa mohlo zdať, že jedno ďalšie turbodúchadlo navyše je najväčší rozdiel medzi tri-turbo a quad-turbo verziou, nie je to tak. Nový motor vychádza z novej generácie naftových motorov. Nová architektúra tak umožnila okrem nasadenia väčšieho množstva turbodúchadiel tiež viacero ďalších zmien zlepšujúcich teplotný manažment, znižujúcich trenie a vylepšujúcich spaľovanie zmesi.

Zdroj: Bimmerpost

Ak ide o turbodúchadlá, predchádzajúca generácia mala dve menšie a jedno poriadne veľké turbo. Zatiaľ čo jedno menšie turbo s variabilnou geometriou pracovalo prakticky od neutrálnych otáčok, väčšie s pevnými lopatkami sa prebúdzalo v stredných otáčkach tj najvyššie pracovné nasadenie od 1500 do 3000 ot/min. Kým od 1500 ot/min pracovali menšie i väčšie turbá spoločne, tretie sa k slovu dostalo iba pri výraznejšom stlačení akcelerátora. Vtedy sa otvorila klapka vedúca vzduch k tretiemu, čím sa zlepšila odozva a schopnosti motora pri športovej jazde. Pomerne zložitý systém teraz prešiel zjednodušením, čo umožnilo nasadenie samotného štvrtého turbodúchadla.

Po novom v motore pracujú dve menšie turbodúchadlá starajúce sa o okamžitú odozvu a maximalizáciu potenciálu motora v nízkych otáčkach. Nad nimi pracuje dvojica veľkých turbodúchadiel starajúcich sa o patričné divadlo v stredných a vysokých otáčkach (na naftový motor). Laicky napísané, ide o 2x bi-turbo verziu. Viac detailov zatiaľ nie je známych, no sme si istý, že za tým bude omnoho viac a samotný motor a spolupráca turbodúchadiel je výrazne prešpekulovaná, ešte viac ako v prípade predchodcu. Nakoniec, ide o majstrov svojho remesla – BMW.

Vo výsledku tak nový radový šesťvalec papkajúci naftu dosahuje maximálny výkon 294 kW (400 k) pri 4000 až 4400 ot/min. Maximálny krútiaci moment 760 Nm je k dispozícii od 2000 do 3000 ot/min. Pri využití motora v rade 7 to v preklade znamená zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy a maximálnu rýchlosť limitovanú na 250 km/h.

Elektronické obmedzenie pritom neplatí len pri maximálnej rýchlosti, obmedzený musí byť aj krútiaci moment. Samotný motor totiž dokáže poľahky vyprodukovať ešte väčší krútiaci moment, no limitom je v tomto prípade 8-stupňová automatická prevodovka od ZF.

Zdroj: Bimmerpost

Rozdiel medzi tri-turbo 3,0d (280 kW a 740 Nm) a quad-turbo 3,0d je 19 koní a 20 Nm krútiaceho momentu pri znížení spotreby nafty v priemere o 5 %. Verzia 750d xDrive by sa mala na trh dostať už tento rok.

Motor 50d, teda naftový radový šesťvalec s objemom 3,0 litra (po starom 3,0d) a štvoricou turbodúchadiel je naftovou odpoveďou BMW na naftový osemvalec 4,2 TDI V8 od Audi, ktorý má aktuálne 283 kW (385 k) a 850 Nm pri 2000 až 2750 (Audi A8).

Zdroj: BMW

 

jh
ZDROJ: motorauthority, Bimmerpost

Komentáre k článku


Stream naživo