2016-01-22 07:05:00
Seat Leon 1,4 TSI
Seat Leon 1,4 TSI II.
Zdroj: Ján Hargaš

1,4 TSI a 1,6 TDI končia! Nahradia ich 1,5 TSI a 1,5 TDI

Benzínový 1,4 TSI a naftový motor 1,6 TDI majú svoje dni zrátané. Namiesto nich prídu 1,5 TSI a TDI.

Benzínový agregát s objemom 1,4 litra prepĺňaný turbodúchadlom bol dlhé roky a stále je pevnou súčasťou ponuky všetkých veľkoobjemových značiek osobných automobilov koncernu Volkswagen – Volkswagen, Audi, Škoda, Seat.

To sa však po novom zmení a motor 1,4 TSI do niekoľkých rokov úplne zmizne z ponuky koncernu. Nahradí ho objemnejší motor 1,5 TSI  s rovnakým počtom valcov. Podobný osud čaká motor 1,6 TDI, ten bude nahradený agregátom so zníženým objemom 1,5 TDI, taktiež s rovnakým počtom valcov. Oba motory budú dostupné vo viacerých výkonnostných špecifikáciách tak, ako ich predchodcovia doteraz.

1,4 TSI a 1,6 TDI sa tak pridajú k motorom ako 1,2 TSI, ktoré taktiež zmiznú z ponuky značiek nemeckého koncernu. Dôvodom je okrem racionalizácie výroby najmä ďalší tlak na znižovanie emisií výfukových plynov. Nové motory dokážu budúcim emisným normám vzdorovať lepšie, avšak budú drahšie.

Nejde pritom o nahradenie v štýle vytvorenia úplne nových motorov, ide skôr o evolúciu tých predchádzajúcich. Motor 1,4 TSI zväčší svoj objem, naopak 1,6 TDI o pár kubických centimetrov príde.

Nová pohonná jednotka 1,5 TSI si ponechá systém ACT, teda vypínanie dvojice valcov v prípade potreby a pridá ďalšie novinky. Tou najvýznamnejšou je však zväčšenie zdvihu, čím sa dosiahne zvýšenie objemu.

Naopak motor 1,6 TDI sa okrem ďalších zmien chystá na zmenšenie vŕtania. Oba motory – 1,5 TSI a 1,5 TDI by tak mali zvýrazniť nadštvorcovú koncepciu. Tým by mali získať silu v nižších otáčkach, teda tam, kde budú motory tráviť väčšinu „času.“ V stredných a prípadne vysokých otáčkach by motorom mali výraznejšie asistovať inteligentnejšie turbodúchadlá. Pravdepodobne tak benzínové verzie dostanú turbá s nízkou zotrvačnosťou, prípadne s variabilnou geometriou lopatiek, mohli by využívať priame i nepriame vstrekovanie tak ako väčší 2,0 TSI, no to sú len špekulácie. Podobné by to mohlo byť aj u naftovej verzie, časom sa môže objaviť elektrodúchadlo, naftový agregát by mal prejsť na využívanie močoviny. Je taktiež možné, že svoje dni má zrátané aj motor s objemom 1,8 litra (TSI). 

Motory sa do ponuky majú dostať po roku 2017, keď v Európe začne platiť druhá fáza prísnej emisnej normy Euro 6. Uviesť by ich podľa vyjadrení súčasného šéfa značky Volkswagen Herberta Diessa mal koncern vo faceliftovanom Golfe siedmej generácie. Uvedenie však zatiaľ nie je plánované ako súčasť faceliftov modelov automobiliek, prichádzať by mali motory postupne. Najskôr sa objavia v autách materskej značky vrátane budúcej generácie Pola a nového Tiguanu.

Aj keď pôjde o evolúciu súčasných pohonných jednotiek, motory budú významne modifikované a budú z novej generácie motorov tak ako je napríklad trojvalec 1,0 TSI. Trojvalce (benzínové i naftové) sa budú môcť vyrábať na tých istých linkách s využitím veľkého percenta zdieľaných dielcov pre zníženie nákladov.

Nové pohonné jednotky sú jedným z bodov plánu nového šéfa značky Volkswagen Herberta Diessa, ktorý do Volkswagenu prišiel ešte pred prevalením emisného škandálu a ktorý už vtedy mal zlepšiť efektivitu značky a znížiť náklady. Po emisnej kauze a v tieni hroziacich vysokých pokút a ďalších strát je Diessova úloha ešte významnejšia a potreba racionalizácie pálčivejšia.

Diess prišiel do Volkswagenu z BMW. Bol to on, kto stál za rozhodnutím racionalizovať pohonné jednotky mníchovského koncernu. Namiesto viacerých mutácií motorov tam zaviedol pravidlo objemu valca 0,5 litra, pri ktorom je spaľovanie najefektívnejšie. Preto v ponuke BMW, či Mini nájdete 1,5 litrové trojvalce, 2,0 litrové štvorvalce a 3,0 litrové šesťvalce, ktoré zdieľajú veľkú časť dielcov.

Vo Volkswagene sa vzhľadom na objem výroby a množstvo pohonných jednotiek i množstvo rôznych modelov vybral iným i keď podobným smerom. Podľa neho sa objem 1,5 litra zdá byť vzhľadom na možnosti koncernu a potrebu minimalizácie výdavkov ideálny aj pri štvorvalcových motoroch.

Podobne to vidí aj automobilka Ford, ktorá v priebehu minulého roku ukončila predaj áut s motormi s objemom 1,6 litra a prešla na objem 1,5 litra. Či podobný krok uskutočnia aj ďalší výrobcovia nie je jasné, keďže však emisné normy platia pre všetkých rovnako a možností ako im čeliť veľa nie je, je celkom možné, že sa objavia ďalšie „jednapäťky.“

Ján Hargaš
ZDROJ: motoring.com.au; europe.autonews

Komentáre k článku


Stream naživo