2016-01-05 09:51:00
Dezén 8 mm -
Novinka WinterContact TS 860

Už viem, vďaka čomu sú špičkové zimné pneumatiky také dobré

O výrobe pneumatík sa hovorí, že je to čierna alchýmia. Niekedy možno, dnes je to veľmi seriózna a sofistikovaná veda.

Mal som sa o tom presvedčiť osobne a na vlastnej koži v závere minulého roka. Prišla ponuka, aká sa neodmieta: vyskúšať pneumatikovú novinku tohto roka ešte pred koncom predchádzajúceho.

Continental dal novinárom šancu presvedčiť sa o vlastnostiach nového modelu zimnej pneumatiky štýlovo - za severným polárnym kruhom. Severne od mesta Rovaniemi, neoficiálneho hlavného mesto fínskeho Laponska, ktoré leží tesne pod polárnym kruhom. Prekročíte ho, keď sa vyberiete do približne 16 kilometrov vzdialeného „oficiálneho sídla“ Santa Klausa.

Po medzipristátí vo švédskom Štokholme, kde sa pozbierali novinári z celej Európy, však mierime po vyše dvojhodinovom lete asi o 160 kilometrov viac na sever. Pristávame jemnučko ako do perín v Kittilä. Na letisku a všade naokolo sneh a zhruba mínus 9 stupňov Celzia. Bezvetrie a hoci je päť hodín popoludní, všade panuje hlboká tma. Sneh vrždí pod nohami, hneď by sme ho išli vyskúšať. Čaká nás krátky presun do hotela a o pár minút sa začína produktová prezentácia.

Najprv pár slov o tom, že Continental je zapojený do kampane Stop the Crash a vyvíja jedny z najbezpečnejších zimných pneumatík v strednej Európe. Cieľom všetkých zúčastnených je vízia znížiť počet obetí dopravných nehôd na nulu. Úspechom však bude zníženie z vyše 31 000 obetí v roku 2010 na polovicu do roku 2020.

Na to, aby sa dalo jazdiť po (nielen európskych) zimných cestách, na ktorých podľa regiónov prevažujú rôzne podmienky, sa Continental podieľa naozaj výrazne. Má vo svojej ponuke množstvo modelov pneumatík pre osobné autá a SUV. Mnohé z nich sa predávajú iba v niektorých krajinách. Napríklad na severe Európy, v Rusku, Japonsku, USA, či v Kanade, kde počas zimy je na cestách väčšinou sneh a ľad. V strednej Európe však prevažujú v zime cesty vlhké, mokré, s občasnou snehovou pokrývkou. Ak samozrejme nerátame s vysokohorskými oblasťami. Je teda jasné, že urobiť univerzálnu pneumatiku je prakticky nemožné. Aj preto, že požiadavky na vlastnosti dobrej zimnej pneumatiky sú protichodné. Nemôžete mať naraz pneumatiku, ktorá má nízky valivý odpor a zároveň dobre brzdí, pritom je málo hlučná a má vynikajúci záber, či odolnosť voči aquaplaningu.

Po úvode nás rozdelili do štyroch skupín, absolvovali sme postupne štyri ďalšie samostatné časti prezentácie, dokonca s jednou naozaj pracovnou časťou. Na úvod sme sa dozvedeli, v čom sú prednosti zimných pneumatík Continental, aké modely sú určené pre ktoré trhy a že Contonental dodáva do ťažkých severských a polárnych podmienok aj pneumatiky s hrotmi. Pre zaujímavosť zimné pneumatiky má aj pre motocykle a bicykle.

Nie je pneumatika ako pneumatika

Novinka v podobe modelu TS 860 pre strednú Európu prichádza ako nasledovník najúspešnejšej zimnej pneumatiky značky Continental v histórii – typu TS 850. Tá od svojho uvedenia na trh v roku 2012 pozbierala 48 víťazstiev v testoch, pričom v 61 z nich z celkového počtu 68 vyšla s najvyšším odporúčaním.

Konkurencia však nespí a technológia sa tiež vyvíja. Mnohí z konkurentov začali používať podobné spôsoby prípravy zmesi, ako Continental a začali tejto pneumatike s vyváženými vlastnosťami intenzívne stúpať na päty, v niekoľkých testoch ju dokonca predbehli. Preto prichádza TS 860, ktorá bude k dispozícii pre nasledujúcu zimnú sezónu. Je určené pre použitie v strednej a západnej Európe. Bude k dispozícii v maloobchodných predajniach od jesene 2016. Spočiatku to bude 36 položiek v 21 veľkostiach pre kolesá so 14 až 17 palcovými diskami. Ďalších viac ako 20 rozmerov príde v roku 2017. Má nielen ambície, ale aj vlastnosti, ktoré sú lepšie, ako pri jej predchodcovi. Napríklad pri brzdení na mokrom povrchu zimných ciest je lepšia o 5 percent, o 4 percentá je kratšia brzdná dráha na zľadovatenom povrchu, lepšia je aj ovládateľnosť a záber na snehu, pritom jazdný odpor a životnosť ostali zachované aj vďaka novým zmesiam.

No a to je to hlavné, v čom je Continental (okrem iného, čo však z „domácej kuchyne“ neprezradí) lepší. Každá pneumatika okrem prírodnej a syntetickej gumy obsahuje minimálne trinásť ďalších hlavných zložiek a ešte ďalšie prímesi. Vďaka ich dokonalej homogenizácii v rámci prípravy zmesi v miešacích zariadeniach dokázal Continental získať lepšie parametre pneumatík. Už sa nevieme dočkať, kedy si novinku vyskúšame. Ale čaká nás ešte jedna praktická časť. Dostali sme totiž za úlohu prepočítať počet prvkov, ich veľkosť a rozmiestnenie na troch rôznych dezénoch pneumatík pri zmene veľkosti celej pneumatiky... Model TS 850 P poznáme, ale označenie ďalších dvoch Stredoeurópanovi nič nehovorí: ContiVikingContact6, alebo IceContact2 sú pneumatiky určené pre SUV a pre severskejšie podmienky, ako panujú v strednej a západnej Európe. Je to zábava, zisťujeme, že nie je jednoduché iba zväčšiť rozmer blokov, ale treba sa vysporiadať aj s veľkosťou najmenších drážok dezénu, ich vzájomnou polohou, vzdialenosťou. Mimochodom, v dotykovej ploche ich celková dĺžka dosahuje asi 2,5 metra a preto pneumatiky TS 860 majú lepšie záberové vlastnosti. Tu už naozaj mám pocit, že okrem exaktných parametrov nastupuje aj tá povestná alchýmia. To preto, aby aj pneumatika napríklad s rozmerom 155/65 R 14 mala veľmi podobné vlastnosti ako 225/50 R 17.

Zároveň sa dozvedáme, ako sa (dvoma základnými spôsobmi) pripravujú formy, podľa ktorých sa vyrábajú matrice. V nich sa už potom doslova „pečú“, teda vulkanizujú plášte vo výrobe. Ani som netušil, koľko ručnej práce je potrebnej pri ich zhotovení. Napriek moderným technológiám pri príprave a počítačovým programom, ktoré aj na základe doteraz nazbieraných empirických údajov pomáhajú pri tvorbe nových dezénov, tvarov a zmesí. Do základu sa totiž ručne vklepávajú pliešky, ktoré vytvárajú sieť najjemnejších drážok v dezéne v rámci blokov. Tých rôznych zvláštností je viac ako dosť. No my už máme hlavu plnú očakávaní z praktického vyskúšania teórie, ktorou nás Continental obklopil. Čaká nás krátka noc a skoré vstávanie s presunom na skúšobné dráhy, kde sa konečne v praxi dozvieme, ako funguje to, čo nám vysvetľovali doposiaľ čisto teoreticky...

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo