2015-10-30 11:40:00
Hyundai Motor má nový
Hyundai Motor má nový motor 1,6 GDI
Zdroj: Hyundai Motor

Hyundai Motor má nový motor GDI a 8-stupňový automat

Predstavili ich na výročnom podujatí International Powertrain Conference.

Nová 8-stupňová automatická prevodovka pre pohon predných kolies prináša úsporu paliva 7,3 % a zlepšenie jazdných vlastností a komfortu oproti 6-stupňovej automatickej prevodovke. Spoločnosť Hyundai Motor postupuje dopredu na dvoch frontoch v oblasti technológie pohonu.

Nový benzínový motor 1.6 GDI je najnovší prírastok do veľmi úspešného a všestranného konštrukčného radu Kappa. Je konštruovaný ako východiskový spaľovací motor pre rastúci segment automobilov strednej triedy s hybridným pohonom (HEV) a pohonom plug-in hybrid (PHEV). Vyznačuje sa vysokým výkonom pri priaznivej spotrebe paliva a nízkych emisiách CO2, pričom jeho prednosťou sú aj nízke prevádzkové náklady. Na trhu sa objaví začiatkom roka 2016 a bude prvou pohonnou jednotkou značky Hyundai, ktorá prinesie kombináciu Atkinsonovho cyklu, systému recirkulácie chladených výfukových plynov (EGR), ako aj dlhozvihovej koncepcie motora – to všetko v záujme zvýšenia termodynamickej účinnosti.

Tzv. Atkinsonov cyklus redukuje straty pri výmene plynov neskorým časom zatvárania nasávacieho ventilu pri zvýšenom kompresnom pomere. Dosahuje sa pomocou zväčšeného rozsahu variabilného časovania nasávacích ventilov CVVT pootáčaním vačkového hriadeľa voči kľukovému hriadeľu.

Systém recirkulácie výfukových plynov EGR privádza časť schladených výfukových plynov späť do nasávacieho potrubia. Nový motor Kappa 1.6 GDI má zníženú spotrebu paliva o 3 % vďaka trom prvkom: podielu recirkulovaných výfukových plynov vyše 20 %, chladiču EGR s účinnosťou 98 % a krátkemu reakčnému času jednostupňového ventilu EGR (iba 56,9 milisekundy). Špeciálne konštruované priame nasávacie kanály zlepšujú vírenie nasávaných výfukových plynov z EGR, čím optimalizujú spaľovanie zmesi, prospievajúce výkonu a spotrebe paliva.

Ďalšia úspora paliva sa dosahuje rozdelením chladiacich okruhov bloku motora a hlavy valcov, ktoré pracujú s rozdielnou teplotou. Termostat chladiacej kvapaliny v bloku je nastavený na 105 ℃, v hlave na 88 ℃. Blok motora sa rýchlejšie zohreje, čím sa znižujú trecie straty, nižšia teplota hlavy valcov redukuje tendenciu k vzniku detonačného spaľovania (klepania), čo umožňuje použiť vyšší kompresný pomer motora, zvyšujúci účinnosť.

Nový motor je vybavený šesťotvorovými injektormi priameho vstrekovania paliva GDI s laserom vŕtanými otvormi. Maximálny vstrekovací tlak 200 barov zaručuje dokonalé rozptýlenie paliva vo valcoch, ktoré je predpokladom čistého horenia, priaznivej spotreby paliva a nízkej hladiny emisií, spĺňajúcej globálne emisné normy.

Nové technológie zvyšujú termodynamickú účinnosť motora až na 40 % (oproti 30 % pri bežných motoroch) a zaručujú dobré výkonové parametre. Štvorvalec s objemom 1,6 litra dosahuje výkon 77 kW (105 k) a maximálny krútiaci moment 147 Nm, čím vytvára ideálny základ pre hybridné pohonné agregáty.

Zdroj: Hyundai Motor

Nová prevodovka

Novo vyvinutá 8-stupňová automatická prevodovka pre pohon predných kolies prináša zníženie spotreby paliva o 7,3 % oproti existujúcej 6-stupňovej automatickej prevodovke. Dlhšie celkové prevodové rozpätie zlepšuje jazdné vlastnosti a komfort. Hyundai Motor bude novú prevodovku na želanie kombinovať s motormi konštrukčných radov Lambda, Theta turbo GDI a R, čím vytvorí pohonné ústrojenstvo vhodné pre modely vyšších segmentov.

Nová prevodovka má unikátnu koncepciu s ďalšou spojkou a prevodovým súkolesím pridanými k existujúcej 6-stupňovej automatickej prevodovke Hyundai. Zvýšenie počtu prevodových stupňov umožnilo zväčšiť celkové prevodové rozpätie, zlepšujúce akceleráciu pri nižších prevodových stupňoch a súčasne znižujúce otáčky motora a tým spotrebu paliva, hlučnosť a vibrácie pri vyšších prevodových stupňoch. Napriek tomu sa konštruktérom podarilo znížiť hmotnosť o 3,5 kg oproti doterajšej 6-stupňovej automatickej prevodovke.

K zlepšeniu celkových vlastností prevodovky prispieva niekoľko konštrukčných opatrení vrátane nového modulu elektromagnetických ventilov, priamo ovládajúce radiace spojky prevodovky. Zjednodušenie štruktúry modulu ventilov pri novej prevodovke zvyšuje   stabilitu radenia. Optimalizáciou prešlo aj rekonštruované hydraulického olejové čerpadlo. Tento komponent zvykne zvyšovať energetické straty mnohých automatických prevodoviek, preto konštruktéri Hyundai pri 8-stupňovej automatickej prevodovke optimalizovali ozubenie a zmenšili rozmery kolies hydraulického čerpadla pre zvýšenie účinnosti.

Hydrodynamický menič krútiaceho momentu je vybavený novým tlmičom torzných kmitov, ktorý zlepšuje jazdné vlastnosti. Premosťovacia 4-lamelová spojka meniča teraz môže spínať v širšom rozsahu otáčok. Prispieva to k zníženiu spotreby paliva. Ďalšie úpravy prispeli k zníženiu trecích strát a k zvýšeniu mechanickej účinnosti prevodového ústrojenstva.

Jozef Vydra
ZDROJ: Hyundai

Komentáre k článku


Stream naživo