01.09.2015

Škoda Superb GreenLine prejde 1780 km na jednu nádrž, Octavia G-TEC až 1700

S rekordmi to značka Škoda myslí rovnako vážne ako s nízkymi emisiami svojich modelov.

Kvôli „šetričovi“ si na premiéru musí počkať nový Roomster. Prednosť totiž dostala nová Škoda Superb GreenLine, ktorá sa predstaví verejnosti na autosalóne IAA vo Frankfurte. Hrdí sa enormným dojazdom na jedno natankovanie nádrže (66 l nafty) . Zelená verzia novej vlajkovej lode značky Škoda má dojazd viac ako 1 780 km Verzia GreenLine s motorom 1,6 TDI/88 kW spotrebuje totiž iba 3,7 l nafty na100 km a emituje (vo verzii liftback) len 95 g CO₂/km.

Zníženie spotreby v prípade modelu Škoda Superb sa dosiahlo technickými úpravami motora a optimalizácii aerodynamiky. Škoda Superb GreenLine 1,6 TDI/88 kW je vybavená manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Motor je, ako všetky motory modelu Superb, sériovo vybavený systémom štart-stop a rekuperáciou brzdnej energie. Verzia GreenLine má navyše ešte dlhšie prevodové stupne a oxidačný katalyzátor SCR (Selective Catalytic Reduction/selektívna katalytická redukcia), ktorý využíva redukčné činidlo AdBlue. Synteticky vyrobený 32,5 % roztok močoviny a demineralizovanej vody sa používa k úprave zloženia výfukových plynov dieselových motorov a znižuje obsah oxidov dusíka a šetrí pohonné látky.

Na modeli Superb GreenLine sú aj aerodynamické úpravy. Má doladenú karosériu, podvozok a podlahu. Podvozok je oproti štandardu znížený o 15 mm. Superb GreenLine má spojler na piatych dverách, Superb Combi GreenLine má spojler na zadnej výklopnej stene pri hrane strechy. To všetko prináša podstatné zlepšenie aerodynamických vlastností a nižšiu hodnotu koeficientu aerodynamického odporu. Superb GreenLine má hodnotu 0,263, kombi verzia len 0,275.

Sériovo dodávané šestnásťpalcové kolesá (voliteľne sedemnásťpalcové) smajú pneumatiky so zníženým valivým odporom. Automobil Škoda Superb GreenLine možno identifikovať aj vďaka plaketke GreenLine na piatych dverách. V sériovej výbave sú aj sklá s vyšším stupňom tónovania od stĺpika B dozadu (SunSet) a hmlovky s funkciou Corner. Variant GreenLine bude v ponuke pre stupne výbavy Active, Ambition a Style. Názvom GreenLine označuje Škoda už od roku 2008 vždy najúspornejší, samostatný variant príslušného modelového radu s najnižšou spotrebou.

Trvalo udržateľný rozvoj a ochrana životného prostredia sú základné prvky stratégie spoločnosti Škoda Auto. Individuálna mobilita Škoda štartuje s emisiou 79 g CO₂/km pri zemným plynom poháňanom mestskom automobile Škoda Citigo G-TEC. Spolu s aktuálnym nováčikom dosahuje celkovo 33 variantov modelov značky ŠKODA emisie CO₂ nižšie ako 100 g/km, 105 variantov modelov značky emituje menej než 120 g CO2/km. Okrem modelov Škoda GreenLine sú dôležitým pilierom stratégie ekologických automobilov aj modely s pohonom na zemný plyn. Škoda ponúka tri modely: Citigo G-TEC, Octavia G-TEC a Octavia Combi G-TEC.

 

 

Škoda Octavia G-TEC prešla na jedno natankovanie  až 1 700 kilometrov

Škoda Octavia sa blysla na ostro sledovanom poli ekonomiky prevádzky. Štandardný liftback s motorom 1,4 TSI/81 kW G-TEC, spaľujúci okrem benzínu tiež stlačený zemný plyn, absolvoval cestu z Prahy do nórskeho Trondheimu s priemernou spotrebou 4,32 l Naturalu 95 a 2,85 kg CNG na 100 kilometrov.

Na cestu bola použitá bežná Škoda Octavia vo výbave Style bez dodatočných úprav. Trasa viedla z Prahy cez Rostock, Kodaň, Göteborg a Oslo do Trondheimu, kde bolo tohtoročné stretnutie priaznivcov mladoboleslavskej značky Škoda Tour 2015. Na rozdiel od jednoúčelových ekomaratónov, zameraných na čo najnižšiu spotrebu, išlo v tomto prípade o jazdu v reálnych podmienkach. V aute cestovala dvojčlenná posádka s adekvátnym množstvom batožiny. Namerané hodnoty sa dajú považovať za realistické a v praxi dosiahnuteľné napríklad pri ceste na dovolenku.

„Išli sme bez sprievodného automobilu a viezli plný kufor batožiny. Na aute boli 17-palcové kolesá s najširšími možnými pneumatikami, čo nie je práve ideálne obutie pre dosahovanie nízkej spotreby. Miestami sme sa museli celkom ponáhľať, napríklad keď sme potrebovali stihnúť trajekt,“ dodal k ceste šéfredaktor magazínu www.usporne.info Marek Tomíšek, ktorý bol za volantom auta.

Rekordná jazda odštartovala na čerpacej stanici v Prahe 6, kde naplnili obidve nádrže. Na CNG prišla Octavia takmer do Rostocku, plyn sa minul po 531 km. Ďalej sa už pokračovalo na benzín. Posádka nocovala prvý deň v Kodani, druhý deň kúsok pred Oslom. Až po ďalších 1 169 km sa Octavia zastavila definitívne v náročnom stúpaní pri mestečku Alvdal, čo znamená, že na jedno natankovanie prešla 1 700 km. Tieto hodnoty zapísali do databanky Múzea rekordov a kuriozít Pelhřimov ako najdlhšiu vzdialenosť prejdenú so sériovým autom Škoda Octavia. Opätovné naplnenie oboch nádrží ukázalo, že spotrebovala 15,152 kg plynu a 50,51 l benzínu. To je priemerná spotreba 2,85 kg CNG a 4,32 l benzínu na 100 km.

Škoda Auto vidí v stlačenom zemnom plyne perspektívnu alternatívu ku klasickým palivám, ako sú benzín a nafta. Škoda Octavia je po modeli Citigo druhým modelom značky štandardne ponúkaným na stlačený zemný plyn - CNG. Preplňovaný motor 1,4 TSI tak spaľuje benzín aj plyn. Najväčší výkon je 81 kW (110 k) a maximálny krútiaci moment 200 Nm v rozsahu od 1 500 do 3 500 min-1. Octavia s ním akceleruje z 0 na 100 km h za 10,9 sekundy a najvyššia rýchlosť je 195 km/h. Vďaka výhodnému umiestneniu tlakových nádob na špeciálnom ráme pod podlahou kufra, ktorého základný objem je 460 litrov, nie je obmedzená ponuka priestoru pre posádku a jej batožinu. Aj Octavia na zemný plyn poskytuje vysoký komfort cestovania a dostatok miesta. Spolu s ekologickou a ekonomickou prevádzkou oslovuje čoraz viac zákazníkov aj na Slovensku.

jv
ZDROJ: Škoda auto

Komentáre k článku