2015-07-25 06:15:00
Kedy sa presadia Hankook
Kedy sa presadia Hankook iFlex...?
Zdroj: Hankook

Hankook iFlex: jazda bez vzduchu, ale aj bez defektu

Bezvzduchové pneumatiky majú jednu nezanedbateľnú výhodu – nemôžu náhle stratiť tlak vzduchu.

To si uvedomuje aj kórejský pneumatikársky gigant Hankook. Pneumatikami bez vzduchu sa zaoberá už dlho a teraz vyvinul dokonca piatu generáciu takejto pneumatiky. Nemusíte sa obávať, že by sa novinka začala montovať na kolesá áut v najbližších dňoch. Ide totiž stále iba o koncept. No v budúcnosti to môže byť inak a pneumatiky bez vzduchu by sa mohli objaviť v ponuke osobných áut.

Ak by sa naozaj dostali k slovu vo výrobe áut, bol by to koniec defektom, rezervným kolesám aj lepiacim súpravám. No nie je všetko také jednoduché, ako to vyzerá na prvý pohľad. Na technológii pneumatík bez vzduchu totiž pracujú viaceré pneumatikárske firmy, no do  v sériovej výroby sa pre osobné autá zatiaľ stále nedostali. Používajú sa už, to áno, ale najviac napríklad pri stavebných strojoch, ale tiež na terénnych štvorkolkách (ATV).

Z konkurenčných produktov je asi najznámejší projekt Michelin Tweel. Tam však pneumatika a disk tvoria integrovaný celok. Projekt NPT (No Pressure Tyre) od Bridgestonu už tiež pokročil výrazne dopredu. Kórejský Hankook predstavil piaty vývojový model bezduchového plášťa iFlex, pri ktorom nahradila stlačený vzduch lamelová štruktúra. Hankook uviedol, že pneumatika je vhodná pre osobné autá, pričom dokáže zvládnuť záťaž a rýchlosti, ktoré autá bežne dosahujú.

Zdroj: Hankook

Vysokorýchlostné testy bezvzduchových pneumatík Hankook iFlex ich priblížili k sériovej výrobe. Iba nedávno prešli radom testov na trvanlivosť, odolnosť, stabilitu, ovládateľnosť a rýchlosť. Okrem toho ich výroba má priniesť množstvo prínosov pre životné prostredie v porovnaní s konvenčnými pneumatikami. Materiál na ich výrobu je energeticky efektívny a ľahko sa dá recyklovať. Materiál je tiež umožnené Hankook znížiť na polovicu počet krokov pri výrobe.

Pri porovnaní s už spomínaným riešením Michelin Tweel tento koncept je menej radikálny a podobá sa viac klasickému (konzertavtívnemu) riešeniu. To znamená, že sa plášť pneumatiky nasadzuje na disk kolesa tak, ako bežný plášť. Výrazne by to zjednodušilo nielen výrobu, ale hlavne cenu a servis, ktorý by sa výrazne neodlišoval od súčasnej praxe. Kedy sa teda novinka objaví v sériovej výrobe, Hankook zatiaľ nepotvrdil.

Zdroj: Hankook
Zdroj: Hankook

Asi nielen jediný bod, ktorý bráni rozšíreniu, sú okrem predsudkov aj rozmery vyvinutej pneumatiky. Rozmer plášťa 128/80 pre 14 palcové kolesá je totiž výrazne neštandardný. Napovedá o tom, že ak sa pneumatiky bez vzduchu presadia a odštartujú svoju kariéru alternatívneho obutia, bude to najskôr v segmente malých mestských áut. Napríklad aj konkurenčný Bridgestone skúša svoje riešenie v autách s obsadením pre jednu, maximálne dve osoby, ktoré využívajú hlavne starší obyvatelia Japonska.

Jozef Vydra
ZDROJ: Hankook

Komentáre k článku


Stream naživo