2015-05-22 04:00:02
Chevrolet Traverse má centrálny
Chevrolet Traverse má centrálny airbag
Zdroj: General Motors

Najväčšia zvolávacia akcia histórie – kvôli airbagom musia autá do servisov

Pre chyby airbagov Takata už zomrelo 6 ľudí. Zvolávaciu akciu spoločnosti Takato možno označiť za najväčšiu svojho druhu v USA.

Počet áut zvolávaných kvôli airbagom sa v USA zdvojnásobil. Ako oznámil americký minister dopravy Anthony Foxx, chyba na airbagoch japonskej spoločnosti Takato sa v Spojených štátoch týka skoro 34 miliónov áut. Ide o najväčšiu zvolávaciu akciu v histórii amerického automobilového priemyslu.

Výskumná spoločnosť Valient Market Research odhaduje, že takto rozsiahle zvolávanie áut bude firmu Takato a jej zákazníkov z radov automobiliek stáť štyri až päť miliárd dolárov (3,6 až 4,5 miliardy eur). Najväčším zákazníkom Takato je japonská automobilka Honda. Problémové generátory plynu, ktoré nafukujú airbag, sa môžu však objaviť aj vo vozidlách značiek Acura, Toyota, Lexus, Nissan, Infiniti, BMW, Chrysler, Dodge, Ram, Ford, Mazda, Mitsubishi, Pontiac, Saab a Subaru. Pritom stále prebiehajú opatrenia na zistenie, do ktorých modelov boli chybné airbagy nainštalované.

Americké úrady podozrievajú japonskú firmu, že o problémoch vedela už od roku 2004. V tom roku totiž Takao nahlásila Honda neobvyklú nehodu modelu Accord z roku 2002, v ktorej sa našli kovové úlomky patróny nafukovače. Takato potom podľa dvoch bývalých zamestnancov, ktorých našiel New York Times, vykonávala tajné testy rizikových vyvíjačov plynu. Z päťdesiatich testovaných kusov sa vraj u dvoch prejavil nedostatok a nekontrolovane explodovali. Takato však po troch mesiacoch testy ukončila a výsledky nechala skartovať.

Firma, ktorá vyrába asi pätinu airbagov používaných na svete, pritom už v roku 2001 vyšetrovala varovanie svojich inžinierov, podľa ktorých mali byť problémy s výrobou v mexickej továrni firmy. Ťažkosti sa mali týkať práve kvality zvarov na nafukovacích patrónach, ako aj skladovanie dusičnanu amónneho, ktorý vo vlhkom prostredí nekontrolovane vybuchuje. V roku 2006 dokonca došlo vo výrobni v mexickej Monclova k sérii explózií. Fabrika bola poškodená a výbuch v domoch v okolí rozbil okná. Podľa zamestnancov vraj mohlo za explóziu nesprávne skladovanie dusičnanu amónneho.

Nafukovací systém potenciálne závadných airbagov spoločnosti Takato môže explodovať a potom z neho do auta vyletieť časti kovu. Chybné airbagy Takato sú podľa agentúry AP po celom svete zodpovedné za minimálne šesť úmrtí a viac ako stovku zranenia. Minister Foxx uviedol, že v Spojených štátoch je s toto chybou spájaných minimálne päť úmrtí a rad zranení. <span title="„Naše práce neskončí, dokud nebudou všechny airbagy vyměněny," prohlásil.="" "="">„Naša práca sa neskončí, kým nebudú všetky airbagy vymenené“, vyhlásil Foxx.

Americký Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) upozornil, že doterajšie vyšetrovanie presnú príčinu problémov stále neodhalilo. Napriek tomu zvolalo jedenásť automobiliek po celom svete od roku 2008 kvôli problémom s airbagmi Takato už 36 miliónov vozidiel, z toho 17 miliónov v Spojených štátoch.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo