2014-12-25 08:00:00
Renault pracuje na novom
Renault pracuje na novom motore: dvojtaktný dvojvalcový diesel
Zdroj: Renault

Renault pracuje na novom motore: dvojtaktný dvojvalcový diesel

Chceli by ste pod kapotou dvojvalec, diesel a k tomu ešte aj dvojtakt?

Automobilka Renault odhalila prototyp dvojtaktného preplňovaného dieselu, ktorý má podľa značky priniesť niekoľko výhod. Je výrazne ľahší ako dnešné podobne výkonné turbodiesle používané v osobných autách mohol by byť až o 15% efektívnejší, hlavne v oblasti využitia paliva a výkonu.

Nový motor vychádza konštrukčne zo štvorvalca 1,5 dCi, ale je to vlastne jeho polovica. Vďaka tomu je o 50% menší, o 40 kg ľahší a zo zdvihového objemu 730 cm³ dáva výkon v rozmedzí 37 až 51 kW (50 až 70 k) a krútiaci moment asi 145 Nm. Pracuje s preplňovaním a môže používať buď výfukové turbodúchadlo, ale tiež mechanický, či elektrický kompresor.

Podľa Renaultu sa výrazne zníži komplikovanosť motora použitím menšieho počtu dielcov. Tým by mal byť motor spoľahlivejší a hlavne lacnejší na výrobu (ale aj na údržbu). Napriek tomu bude výroba automobilku stáť viac, než v prípade porovnateľne výkonného atmosférického benzínového motora. (Kto má čo proti benzínovým motorom?) Paradoxne najkomplikovanejšou a najdrahšou položkou je systém preplňovania s turbodúchadlom.

Renault s týmto motorom cieli predovšetkým na rozvojové trhy. Napríklad v Indii je dopyt po nafte tiež veľmi vysoký, jazdí tam vyše 50% áut na naftu. V Európe predstavuje jej podiel asi 53%. Teraz nastáva fáza testovania prototypov motora v laboratóriu a tiež v autách.

Kedy sa motor reálne dostane do bežnej premávky nie je jasné, no zrejme si už v takom Francúzsku výraznú rolu nezahrá. Francúzi, ktorí boli donedávna baštou predaja (hlavne) maloobjemových vznetových motorov, sa totiž rozhodli doslova „zavraždiť“ naftové motory v prospech elektromobilov...

 

Jozef Vydra
ZDROJ: Renault

Komentáre k článku


Stream naživo