24.03.2014

Elektrina v akcii – jazdili sme v e-Golfe a v hybridnom GTE

Súčasnosť je pre väčšinu z nás naozaj elektrická, či si to uvedomujete a pripustíte, alebo nie.

Totiž, možno práve vy chodíte do práce s odporom, výplatu čakáte s napätím a vedenia aj na zem padnutého sa pre istotu nedotýkate...

„Ty kokso, to ideeéé...“ bola prvá reakcia kolegu, doposiaľ elektrinou nezasiahnutého, po vyskúšaní prvých metrov za volantom modelu e-Golf. Už som nebol v tejto oblasti panic, preto som vedel porovnávať, že Volkswagen tentoraz opäť nezostal nič dlžný svojej povesti o nemeckej dôslednosti. Auto, čo sa veľmi neodlišuje od obyčajného Golfa so spaľovacím motorom, jazdí skoro ako auto so spaľovacím motorom. Ale ekologicky. No predsa mu niečo chýba. Keď vás vtlačí do sedadla po stlačení pedálu akcelerátora, očakávate hluk motora. Tentoraz zbytočne. Žiadny nie je... Inak naozaj žiadny rozdiel.

Po roku do predaja

Volkswagen v rámci týždňov elektrickej mobility uviedol na nemecký trh po modeli e-Up! aj druhý elektromobil. e-Golf je drahší, ale napríklad výkonnejší ako Nissan Leaf, ktorý sa stal Autom roka 2011.

Hoci sa produkčná verzia elektrickej verzie Volkswagenu e-Golf predstavila už minulý rok na autosalóne v Ženeve, do predaja zamieril elektrický variant najpredávanejšieho auta v Európe  až teraz. Cena e-Golfa sa začína na cenovke 34 900 eur, čo je o 50 eur menej, ako má elektrické BMW i3. Spomínaný Nissan Leaf je lacnejší, napríklad aj s batériami sa začína na cenovke 19 690 eur.

Na rozdiel od elektrického modelu e-Up!, ktorý má výkon 60 kW s krútiacim momentom 210 Nm a batériu s kapacitou 17,8 kWh, pričom celé pohonné ústrojenstvo váži 230 kg, je Golf výkonnejší. Jeho motor dosahuje 85 kW a spolu s vyšším krútiacim momentom 270 Nm ho zabezpečuje sada 264 lítium-iónových akumulátorov s kapacitou 24,2 kWh umiestnených pod podlahou v strednej časti vozidla. Priemerná spotreba je 12,7 kWh na 100 km. Pohon váži 318 kg. Keď ho porovnáme s ďalšími dvoma „elektrikami“: BMW i3 je výkonnejší, má 125 kW a 250 Nm. Elektromotor Leafu dáva 80 kW a 254 Nm.

Golf s elektromotorom pod kapotou zrýchli z 0-100 km/h za 10,4 sekundy. Pri elektromobiloch sú však dôležitejšie údaje o dojazde ako o akcelerácii. Elektrický Golf zvládne prejsť 130 až 190 kilometrov v závislosti na štýle jazdy, veľký rozptyl tohto údaja ukazuje, že pri elektromobiloch veľmi záleží na štýle jazdy.

Elektrifikovaný Berlín

Presvedčili sme sa o tom na vlastnej koži v uliciach nemeckého hlavného mesta. So všetkými „radosťami“, ako sú bežné predpoludňajšie zápchy, státia na križovatkách, plazenie sa v hustej premávke, či rýchly presun po obchvate. Naozaj nebyť chýbajúceho zvuku motora, bola to skvelá vyhliadková jazda veľkomestom. Elektrický Golf sa však predsa len mierne odlišuje od bežných sériových modelov s klasickými motormi pod kapotou: dizajnéri zapracovali na tvare karosérie. Upravili ju tak, aby bola aerodynamickajšia. Výsledkom je o 10 % nižší súčiniteľ aerodynamického odporu Cx s hodnotou 0,281. Upravená je predná časť auta,  aerodynamické sú aj nové hliníkové kolesá. e-Golf dokáže dosiahnuť maximálnu rýchlosť 140 km/h, pričom zrýchlenie z 0 na 60 km/h dosiahne za 4,2 sekundy. Aj špeciálne navrhnuté pneumatiky majú znížený valivý odpor o 10 %.

Výbava automobilu je bohatá, na nemeckom trhu je štandardne vybavený navigáciou,  vyhrievaným čelným sklom, full-LED svetlami, koženým volantom, či automatickou klimatizáciou. Tá sa dá, spolu s nabíjaním ovládať pomocou aplikácie zo smartfónu. Zároveň možno sledovať históriu spotreby, dojazd auta, ale tiež poslednú parkovaciu pozíciu.

Otázka voľby

Elektrický Golf ponúka na výber jeden z troch jazdných módov: Normal, Eco a Eco+. Ovplyvňujú výkon a zrýchlenie, ale tiež stupeň rekuperácie energie počas brzdenia, kde sa dá vybrať jedna zo štyroch úrovní v závislosti od profilu jazdy. To všetko predlžuje dojazd. Pri jazdnom profile nastavenom na Eco klesá výkon na 70 kW, krútiaci moment na 220 Nm, klesá výkon klimatizácie a zhoršuje sa odozva pedálu akcelerátora. Maximálna rýchlosť poklesne na 115 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h sa predĺži na 13,1 sekundy. V najúspornejšom móde Eco+ sa vypína klimatizácia, krútiaci moment sa obmedzí na 175 Nm a výkon na 55 kW a maximálna rýchlosť na 90 km/h. Na „plynový“ pedál reaguje auto skutočne ťarbavejšie. Ale ak chcete dosiahnuť uvedené parametre v režime Normal, do ktorého sa auto nastaví pri každom naštartovaní, stačí „kick-down, teda zošliapnuť plyn až na podlahu a auto sa automaticky prepne.

Ako dlho nabíjať

Podľa prieskumu nemeckého ministerstva dopravy približne 80 % všetkých nemeckých vodičov prejde menej ako 50 kilometrov denne. Dojazd e-Golfu na jedno nabitie tak bohato stačí na bežné dochádzanie do práce, nákupy a jazdu po meste a blízkom okolí.

Na batérie sa v Nemecku vzťahuje osemročná záruka, alebo záruka na 160 000 kilometrov. Nabitie akumulátoru zabralo podľa pôvodných správ asi 5 hodín, rýchlonabíjačka to skrátila na 45 minút. Najnovšie Volkswagen uvádza, že pri nabíjaní z klasickej elektrickej zásuvky trvá nabitie s príkonom 2,3 kW asi 13 hodín. Domáca nabíjačka, ktorá dokáže dodať 3,6 kW to skráti na 8 hodín a nabíjacia stanica CCS dobije batérie na 80 % ich maximálnej kapacity za zhruba 30 minút.

Za volantom prototypu

e-Golf sa už predáva, jazdili sme teda na bežných sériových autách. Plug-in hybrid, ktorý sa nevzdal klasického spaľovacieho motora pod kapotou a pridal k nemu aj elektrický motor, mal premiéru iba pred pár dňami na ženevskom autosalóne. Jazdili sme na jeho prototype.

Podobne ako verzie GTI a GTD dostal aj Golf GTE športový bodykit s aerodynamickými prvkami, nižším podvozkom, špecifickými svetlami a 18-palcové disky kolies. Rozdiel je pod kapotou. Golf GTE si požičal techniku sesterského Audi A3 e-tron. To znamená benzínový 4-valec 1,4 TSI s relatívne nízkym výkonom 110 kW a zároveň 80 KW elektromotor zabudovaný v špeciálne upravenej 6-stupňovej prevodovke DSG. Elektromotor váži len 34 kg a k 250 Newtonmetrom benzínového motora pridáva ďalších 330. Zdrojom elektrickej energie budú dobíjateľné li-ion akumulátory s kapacitou 8,8 kWh, ktoré v čisto elektrickom režime zabezpečia dojazd do 50 km, celkový je 940 km.

Spotrebu paliva Volkswagen udáva normovanú v hybridnom režime „vypočítanú“ na 1,5 litra benzínu na (prvých) 100 km. Z bežnej domácej elektrickej zásuvky na 230 V sa kvapalinou chladená li-ion batéria dobije v priebehu dvoch hodín.

Kombinovaný systémový výkon sa vyšplhá na 150 kW (204 k) a maximálny krútiaci moment 350 Nm. Napriek vyššej hmotnosti o 160 kg je z auta naozaj slušný atlét. Dokáže akcelerovať na stovku za 7,6 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 217 km/h. Viac sa nedalo, na bývalom letisku Tempelhof v neverejnej časti nebol k dispozícii dlhší vyhradený úsek plochy. Ale zážitok to bol aj tak naozaj veľmi dobrý.

Pracovnu cestu redakora hradila spoločnost Porsche Slovakia.

Jozef Vydra

Komentáre k článku