2014-02-20 11:00:00
Toyota bude nabíjať batérie
Toyota bude nabíjať batérie bezdrôtovo.
Zdroj: Toyota

Toyota bude testovať nový spôsob bezdrôtového dobíjania batérií áut

Koncom februára spúšťa v japonskej prefektúre Aiči overovací režim novo vyvinutého systému.

Ten využíva magnetickú rezonanciu pre bezdrôtové dobíjanie akumulátorov používaných vo vozidlách s elektromotormi, ako sú napr. hybridné vozidlá typu plug-in alebo elektromobily. Systém dokáže nabíjať vozidlo zaparkované nad cievkou zabudovanou v úrovni terénu. Dobíjanie auta sa tak zjednodušuje a je pohodlnejšie pre užívateľa.

Dobíjacia sústava využíva technológiu magnetickej rezonancie, pri ktorej sa elektrická energia prenáša bezdrôtovo zmenami intenzity magnetického poľa medzi cievkou uloženou na úrovni terénu (vysielač energie) a cievkou zabudovanou vo vozidle (prijímač energie).

Systém dokáže automaticky potláčať pokles účinnosti prenosu energie spôsobený nesprávnym zarovnaním cievok alebo výškovými rozdiely medzi vysielajúcou a prijímacou cievkou. Dokáže minimalizovať aj elektromagnetické rušenie zariadení nachádzajúcich sa v blízkosti. Vysielacia cievka zabudovaná v zemi je okrem toho dostatočne robustná, aby bez problémov vydržala prejazdy vozidiel.

Káble už tak nebudú potrebné, čo je v prípade dnešných áut, ktoré využívajú na pohon batérie, (ne)praktická nevyhnutnosť. Momentálne totiž využíva prevažná väčšina plug-in hybridov a elektrických áut na nabíjanie kábel, ktorým je potrebné prepojiť auto a nabíjačku. Bezdrôtové nabíjanie by tak vyriešilo niekoľko problémov.

Zdroj: Toyota

 

Náš názor: Pri bezdrôtovom dobíjaní sa využíva pomerne vysoká frekvencia 85 kilohertzov (kHz). Výkon dobíjacej stanice, respektíve jedného jej stanovišťa je 2 kW a používa napätie 200 voltov. To sú hodnoty, ktoré vysoko prekračujú hodnoty lekárskych vyšetrení pomocou magnetickej rezonancie. Okrem toho máme v našom životnom prostredí stále viac elektronického „smogu“ – mobilmi a hlavne vysielacími anténami základňových staníc, ktoré sú v najľudnatejších miestach pomerne husté, aby zvládali kapacitne množstvo pripojených mobilov. Ale k tomu treba zarátať vysielače rozhlasové, televízne, zo satelitov, radary, wifi pripojenia a množstvo ďalších žiarení na rôznych frekvenciách. Ich vplyv na ľudské zdravie sa doteraz nepodarilo celkom úspešne dokázať, ale ani vyvrátiť. Lekárska veda sa skôr prikláňa k názoru, že neustála expozícia ľudského organizmu stálym elektromagnetickým žiarením je pre zdravie človeka škodlivá. Vymenované zdroje žiarenia však fungujú v prvom rade ako zdroj signálu, či prenosové cesty pre dáta a ich výkon je relatívne nízky. Dva kilowatty na krátku vzdialenosť – to je už naozaj poriadne „vyhulená“ mikrovlnka. A aký vplyv by mohlo mať toto žiarenie na zdravie človeka... no, ktovie?

Zdroj: Toyota
Zdroj: Toyota

Toyota sa snaží nepriaznivý vedľajší vplyv tohto prenosu mimo zacielenia na prijímaciu cievku eliminovať aj presným navedením vozidla nad vysielaciu časť zariadenia. Vyvinula novú funkciu parkovacieho asistenta, ktorý ukazuje polohu vysielajúcej cievky na parkovacom mieste, aby vodič mohol s vozidlom zájsť presne na miesto, kde bude dobíjanie optimálne. Nová funkcia je integrovaná s inteligentným parkovacím asistentom IPA* od Toyoty. To si môžete pozrieť v demonštračnom videu. Dodajme ešte, že plné nabitie batérií trvá približne 90 minút.

Podľa výrobcu by sa takéto nabíjanie malo dostať v budúcnosti aj na trh (nie je to iba koncept, ale test reálneho spôsobu dobíjania). Do overovacieho testovania sa zapoja tri hybridné vozidlá s technológiou Plug-in používané domácnosťami v prefektúre Aiči a prvá fáza bude trvať jeden rok. Cieľom testovania je vyhodnotiť spokojnosť užívateľov, ľahkosť jeho praktického používania, chybovosť pri nájazde vozidla nad dobíjacou cievkou, rovnako tak ako profil používania, teda počet dobíjania vozidla a využívanie funkcie dobíjania podľa časovača.

Výsledky testovania Toyota využije k ďalšiemu rozvoju technológie s cieľom uviesť ju v budúcnosti na trh. Automobilka predpokladá, že komerčné využitie technológie pomôže k podpore vozidla poháňaných elektromotorom a propagácii lepšej, ľahšej a ekologickejšej mobility.

Jozef Vydra
ZDROJ: Toyota

Komentáre k článku


Stream naživo