2013-10-22 16:32:34
Volvo má novú technológiu
Volvo má novú technológiu batérií pre autá.
Zdroj: Volvo

Batérie v tvare dielcov karosérie auta sú už realitou, predstavilo ich Volvo

Volvo testuje spolu s ďalšími firmami inovatívnu technológiu, ktorá by mala nahradiť akumulátory aj elektrických áut.

Batérie, ktoré sú príliš ťažké, veľké a drahé a teda aj najväčším problémom rozšírenia elektrických áut všetkých druhov a typov, už nebudú v kufri, pod kapotou či pod podlahou. Volvo prišlo s autom, ktorého časti karosérie (dvere, strecha, kapota, veko batožinového priestoru) vyrobili zo špeciálneho materiálu. Na prvý pohľad sa nelíšia, no konštrukcia z uhlíkových vlákien a polyméru s označením CERP im umožňuje fungovať ako kondenzátory s veľkou kapacitou. Samotná „batéria" s lítiovým filmom v karosérii pritom nie je hrubšia ako 1 mm.
Tieto časti môžu byť aj náhradou za klasickú autobatériu. Tú stačí nahradiť napríklad dielec, ktorý sa namontuje namiesto plastového krytu medzi motorovým priestorom a predným sklom.

Netradičné riešenie predĺži dojazd

Vo Volve predpokladajú dojazd dlhší až o 130 km vďaka elektromotoru poháňaného z panelov karosérie. Akumulátorové veko kufra a kryt motora práve skúšajú na Volve  S80.Výhodou tohto riešenia tejto technológie je, že napájacie zdroje nezaberajú navyše žiadny priestor a kondenzátory sa dajú nabíjať oveľa rýchlejšie ako klasické batérie. Ďalšou nezanedbateľnou výhodou je aj nižšia hmostnosť. V prípade prototypu klesla hmotnosť použitím nových dielcov približne o 15 %.  To samozrejme pôsobí aj na zníženie spotreby. Nabíjať batérie/kondenzátory sa dá alebo zo siete alebo rekuperáciou brzdnej energie napríklad pri jazde z kopca.

Zdroj: Volvo
Zdroj: Volvo

Skelet karosérie by zatiaľ mal zostať z ocele. Je predpoklad, že nevýhodou technológie bude okre vyššej ceny dielcov aj nemožnosť opraviť ich klasickým spôsobom po poškodení. Výrobca však tvrdí, že uhlíkové vlákna sa najprv povrchovo upravujú a potom vytvrdia v peci, získajú tým jedinečné vlastnosti ako pevnosť a pružnosť.

Zatiaľ nie je známe, kedy výrobca plánuje použiť technológiu v reálnom nasadení na bežných autách.

Jozef Vydra
ZDROJ: Volvo

Komentáre k článku


Stream naživo