24.07.2014

TEST: Honda CB 1100 EX – viete ako chutí retro v modernom vydaní? Presne takto.

Je to ako cesta do minulosti a návrat v čase – veď takéto tu už bolo! No zdá sa že hej, ale je to naozaj tak?

Keď som ju prvý krát zbadal, hneď som si spomenul na svoju prvú Jawu 350, starú dobrú 634-ku. Tiež mala dva frajerské výfuky, veľké predné svetlo a pohodlné sedadlo. Dokonca aj bordovú metalízu, ale tú som si doma lakoval sám a štetcom...

A presne takéto spomienky na staré dobré časy má vyvolať retroedícia Hondy CB 1100 EX. Klasický model značky Honda CB1100 je totiž v reakcii na názory zákazníkov pre rok 2014 dostupný v dvoch verziách. Za skratkou EX sa totiž skrýva dvojica parádnych výfukov a vypletané kolesá, ktoré ešte viac pripomínajú atmosféru 60. a 70. rokov minulého storočia, k tomu väčšia nádrž paliva, retro budíky ale aj nová 6-rýchlostná prevodovka. Ale poďme pekne poporiadku.

No zabŕdnime najprv nakrátko do histórie: Všetko sa to začalo ešte v roku 1968, keď Honda na výstave Tokyo motor show ukázala svetu prelomový model CB750. Neskôr sa stal známy ako prvý superbike. Revolučný motocykel so štvorvalcovým motorom, päťstupňovou prevodovkou a  prednou kotúčovou brzdou bol s elektrickým štartérom. CB750 dokázala jazdiť až 200 km/h a mala výkon 67 koní, teda čosi viac ako 49 kW. Zrodila sa legenda s populárnym menom „SevenFifty“ a s ňou aj éra štvorvalcov...

Prvé návrhy súčasného modelu sa objavili ešte v roku 1999, keď Honda predstavila koncept "CB Four" na oslavu 30. výročia vzniku CB750. V roku 2007 potom na Tokyo Motor Show koncept "CB1100F" začal odkrývať to, je tu dnes. Spredu určite upúta veľký predný svetlomet a krásne symetrická dvojica klaksónov, smerovky a dvojica predných budíkov a dvojica spätných zrkadiel. A samozrejme, naleštený chrómový predný blatník. Skrátka klasika.

Veľká palivová nádrž pojme až 17 a pol litra paliva a je pomerne široká už pri sedadle. Osobne mám rád enduro štýl sedenia na motorke, takže som vždy nalepený až na nádrži. Preto 20 cm široká nádrž medzi stehnami nebolo bohviečo, ale dá sa na to zvyknúť a upraviť posed viac dozadu. Keď sme pri sedadle, to je štýlovo vzorované a a pohodlné pre jazdca aj spolujazdca.

O pohon tejto retro nádhery sa stará vzduchom chladený štvorvalec DOHC s chladičom oleja usadený v dvojitom oceľovom rúrkovom ráme. O plnenie zdvihového objemu valcov 1140 cm³ sa stará priame vstrekovanie PGM-F1. Motor dosahuje výkon 66 kW (takmer 90 koní) pri 7500 otáčkach a má maximálny krútiaci moment 91 Nm už pri 5000 otáčkach za minútu. Pravdu povediac, tak vysoko to CB-čke nepristane. Výborne sa cíti skôr v nižšom spektre, v rozmedzí 2-4 tisíc otáčok za minútu, kde so zaradenou šestkou plynulo zvláda aj prudšie pridanie plynu. Podobne ako tlmiče, aj zvody od motora majú dvojitú stenu, čo bráni neželanej strate lesku chrómu vplyvom vysokej teploty. Nezabránia však ich zašpineniu vďaka krátkemu prednému blatníku...

Brzdná sila motocykla je tiež poriadna, vpredu je dvojicu kotúčov a jeden vzadu podporuje ešte systém ABS. Predné odpruženie klasickou 41 mm vidlicou a vzadu je dvojica klasických tlmičov s nastavením tuhosti.

Hoci motorka pripomína retro štýl, je poprepletaná modernými technológiami, ktoré sa odrážajú aj na jazde s ňou. Bol som až prekvapený, ako príjemne sa 260 kíl vážiaca CB-čka ovláda. Je to aj vďaka pomerne úzkym pneumatikám, ktoré zvyšujú ochotu na preklápanie do zákrut. Motocykel som odhadoval na pohodové vozenie po cestách mimo mesta, no ani tam sa nestratí, naopak, celkom jej pasuje.

Ako som už spomínal, viac jej svedčí pohyb v nižších otáčkach, ale ani vyšších sa nebojí. Nie je to síce žiaden športovec, ale s objemom viac ako 1,1 litra to zasa nie je ani žiadny obstarožný lenivec.

 

Niečo na tých „vzducháčoch“ je

Tak to vysvetlil Mitsuyoshi Kohama, hlavný dizajnér CB1100 pri prezentácii novinky. Každý motorkár mu dá za pravdu. To krásne pukanie chladnúceho  vzduchom chladeného motora, tak to vám žiaden vodník nedá. Napriek pomerne úzkym pneumatikám 100/80-18 vpredu a 140/70-18 vzadu sedí výborne v zákrutách aj pri rýchlych prejazdoch, hmotnosť 260 kg dá o sebe vedieť hlavne pri pomalej manipulácii s motocyklom.

Pekný návrat do minulosti sa Honde podaril, CB-čka vyzerá výborne a ešte lepšie jazdí. K dokonalému presunu v čase „chýbal“ už iba dvojtaktný „smrad“ a zaolejované koncovky výfukov... Honda CB1100 je krásny retro naháč, postavený s neskutočným citom pre detail. Honda pochopila, že vodou chladeným štvorvalcom (CB1300) sa vyznavačom retro štýlu nezavďačí. Je to stroj určený pre vyznávačov tradičných motocyklov, len neviem, či je cena takmer 12 000 € primeraná a stojí za ten „návrat do minulosti.“

Dnes vám k fotogalérii „pribalíme“ ešte aj produktové video, na ktorom sa predstaví „cébé“ s tiež krásnou perleťovou bielou – ale to sa už podobá na niečo iné, ako s tou (u nás jedinou v ponuke) peknou červenou s magickým názvom Candy Alizarin...

 

P.S.: Jazdci, pozor na vnútornú časť kolien! Vzduchom chladený motor naozaj páli a ten štvorvalec je sakramentsky široký. A ešte dobrá rada pre spolujazdkyne pri nasadaní: poriadne horúce sú aj výfuky a sú podstatne širšie, ako vyzerajú!

 

Technické údaje

Model Honda CB 1100 EX
Typ motora Štvortaktný vzduchom a olejom chladený 4-ventilový štvorvalec DOHC
Vŕtanie x zdvih  73,5 x 67,2 mm
Zdvihový objem (cm³) 1140
Kompresný pomer 9,5:1
Výkon (kW/ot.): 66/7500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 91/5000
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Spotreba (l/100 km): 5,4
Spúšťanie motora elektrické
Prevodovka manuálna 6 stupňová
Dĺžka/šírka/výška (mm): 2195/835/1130
Rázvor náprav (mm): 1490
Výška sedadla (mm): 795
Svetlá výška (mm): 125
Objem palivovej nádrže (l): 17,5
Pneumatiky - predné 110/80 -18
Pneumatiky - zadné 140/70 -18
Odpruženie - predné 41 mm teleskopická vidlica, zdvih 114 mm
Odpruženie - zadné kyvná vidlica s dvoma tlmičmi, nastaviteľné predpätie pružín, zdvih 114 mm
Brzdy - predné 296 mm dvojkotúčová
Brzdy - zadné 256 mm kotúčová s ABS
Prevádzková hmotnosť (kg): 260
Užitočné zaťaženie (kg): 173
   
Cena motocykla 11 990 €

 

Ján Drobný

Komentáre k článku