2024-08-13 09:36:00
Hyundai Kona 1.0 TGDI
Hyundai Kona 1.0 TGDI MT 2024
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Hyundai Kona TGDI – má šancu stať sa veľkým slovenským hitom

Ak máte Konu zafixovanú ako malé SUV s nedostatkom priestoru a zvláštnym dizajnom, spamätajte sa, je tu nová generácia.

A nová generácia mení auto z gruntu. Teda okrem zvláštneho dizajnu, ten zostáva. No bez obáv sa dá napísať, že je prívetivejší a prijateľnejší aj pre konzervatívnejších. Kona za jednu generáciu vyrástla z úvodnej SUV ponuky do crossoveru, ktorý je tak dobre namiešaný, až sa zdá, že zoberie zákazníkov úplne každému. Brať bude nepochybne zákazníkov modelom ako Kamiq, Karoq, Arona, Ateca, T-Roc, Taigo, HR-V, ZR-V, Corolla Cross, Mazda CX-30, Suzuki S-Cross, SsangYong Korando, ale aj modelom ako Tucson, či Sportage, alebo Niro a ďalším. Pre Konu sa môže ako pre tú rozumnú, priestrannú, a pritom zaujímavú voľbu rozhodnúť prakticky hocikto, kto stojí o stredne veľký crossover, SUV. Nielenže Kona narástla, zachovala si svoju vytrvalú ochotu ponúkať variant pre každého a zároveň popracovala na veciach, ktoré jej vyčítali ako novinári, tak najmä zákazníci.

Zdroj: Ján Hargaš

Dnes je z nej dospelé auto, ktoré je postavené na rozhraní segmentov B a C s tým, že výbavou, možnosťami a schopnosťami a vnútornými ale i vonkajšími rozmermi pohodlne zapadá do segmentu C (crossover SUV nižšej strednej triedy). Auto má podobné rozmery ako základný kameň segmentu – model Karoq/Ateca. Jasné, tieto autá už majú svoj vek a postupom času sa blíži okamih ich výmeny, no aj to jasne dokumentuje vyššie uvedené – Kona je celkom iné auto ako v minulosti.

Vylepšenia

Poďme na to medzigeneračne a pomerne zhurta. Narátam vám tu veci, ktoré sú v novej Kone lepšie ako v tej minulej.

  • Priestor: Tu nie je o čom diskutovať. Väčšiu priestorovú ponuku ocenia najmä pasažieri v druhom rade, no kabína pôsobí vzdušnejšie aj pre tých vpredu. Kufor sa so svojim objemom nemusí vôbec hanbiť a keby mu niekto narátal 500 litrov, nečudoval by som sa. Najradostnejšie je ale sedenie vzadu. Tam si už sadne aj vyšší. I keď nemám veľkú rezervu nad hlavou, s výškou 192 cm si tam sadnem aj v prípade, že mám predné sedadlo nastavené na svoje sedenie. Ak má vodič sklony k ležaniu za volantom, v Kone vzadu máte možnosť vysporiadať sa s tým polohovaním zadných operadiel. To je v danej triede neobvykle príjemná záležitosť. Rozsah polohovania nie je veľký, ale na dlhých trasách to môže veľmi pomôcť. No a vzadu sa odvezú aj traja. I keď je zrejmé, že dvom bude najlepšie.
  • Výbava: Že nové auto prináša bohatšiu výbavu, to je celkom zrejmé, koniec koncov, výrobca nejako musí zaobaliť nárast ceny. Medzi najužitočnejšie asistenčné systémy nepochybne patrí upozornenie na blížiace sa vozidlo v priečnom smere pri cúvaní. Keď z parkoviska vycúvate na vozovku, vidieť spoza ostatné zaparkované vozidlá je takmer nemožné. Auto však má oči v zadných rohoch karosérie a tak vám túto činnosť výrazne uľahčí. Výborný je tiež asistent, ktorý vám ukáže mŕtvy uhol v momente, keď „vyhodíte“ smerovku s cieľom zmeniť pruh. Šikovné najmä pre prípad, že odbočujete vpravo a napríklad vás sprava dobehol cyklista (toto vie končiť tragicky), no zíde sa aj pri iných situáciách. Mnohé asistenčné systémy už mala aj predchádzajúca generácia, no nová generácia ich má vylepšené a navyše ich ponúkne aj v nižších výbavách. Výbava Family nemá z celého balíka len ten kamerový mŕtvy uhol a núdzové brzdenie pri parkovaní. Inak má kompletnú paletu asistentov.

Zdroj: Ján Hargaš

  • Kvalita spracovania, palubná doska: aj keď minulá generácia Kony nebola nijak zvlášť vylacnená, mala svoje slabiny. Nová generácia sa polepšila a navyše si berie príklad z dnes moderných spojených displejov. Prepracovaný systém infotainmentu so solídnou hĺbkou nastavení na veľkých displejoch, jasne svedčia o výraznom upgrade modelu. Kvalitne pôsobia aj použité materiály. Opäť si vrtáci môžu nájsť niečo, do čoho si so zadosťučinenním rypnú, ale vo všeobecnosti platí, že interiér je príjemnejší, dokonca i lepidlá sú menej omamné (nové auto).
  • Kulisa, podvozok, motor: už po prvých metroch som vedel jedno: tu niekto počúva zákazníkov a inšpiruje sa najlepšími. Hyundai stále neopustil metódy, vďaka ktorým sa dostal na vrchol – počúva zákazníkov, možno aj novinárov a najmä sleduje konkurenciu. A tak sa stalo, že manuálne prevodovky, ktoré koncernu skrátka nešli a jedinou výnimkou boli ostré hatchbacky, odrazu má urobenú poriadne aj takmer základná Kona. Krátke dráhy, adekvátny odpor a priam uspokojujúce preraďovanie.

Zdroj: Ján Hargaš

Dobre je odladený aj spojkový pedál a celé to funguje tak príjemne, až človek začne pochybovať na čo je komu automat. Pritom moja ostatná skúsenosť s jednolitrami nie je dobrá. Jasné, nie je to zlé a človek si zvykne aj na kazajku, ale dlhodobo by som mnohé jednolitrové motory kombinované s manuálnymi prevodovkami jednoducho nechcel. Tu to ale neplatí. Podobné platí aj o podvozku: tichší a komfortnejší ako v minulosti. Pritom auto dobre drží a vďaka väčšiemu rázvoru je príjemnejšie v každom ohľade. Dobre je izolovaná aj kabína. Nie je to zázrak, ale na svoju triedu je lepším priemerom.

Benzínová Kona s jednolitrovým motorom je auto, ktoré internetový hejter zhejtuje hneď ako dostane príležitosť. Ale pre normálnych ľudí s normálnymi požiadavkami na auto, je 88 kW a 200 Nm dostatok výkonu v každom ohľade. Motor sa ani na mierne dynamickejšiu jazdu nenatrápi a netrápi sa ani s plným obsadením. Viezli sme sa piati a síce len polhodinu, prežili sme a aj predbiehať sa dalo. S vodičom a spolujazdcom (cca 160 kg záťaže) zrýchľuje jednolitrová Kona zo 60 na 100 km/h za 6,51 sekundy na 3. stupni a z 80 na 120 km/h za 7,35 sekundy na 3. stupni. Z toho vidieť, že motor má rád otáčky a že pri rozbehu za obcou by sa v istom momente zišlo šliapnuť na to z 2.jky. Keď ale pri predbiehaní na vhodnom mieste zaradíte trojku, predbehnete rýchlo a bez problémov. Prvý meraný čas je mierne podpriemerný, druhý mierne nadpriemerný. A to píšem o dobrom priemere.

Zdroj: Ján Hargaš

A keď už som zabrdol do priemeru. Priemerná spotreba bola počas testu 6,3 litra benzínu. Auto svojou pohodou a príjemným kompromisom medzi komfortom a jazdnými vlastnosťami skôr pôsobí upokojujúco. I keď radosť malého motora do otáčok poteší a vie primäť k svižnejšej akcelerácii, väčšinu testu som jazdil rozumne s príležitostným predbiehaním. A to v kombinácii ciest a diaľnic v pomere 40 percent diaľnic, 40 percent okresiek a 20 percent kilometrov tvorili pomalšie prejazdy mestami a obcami. Skrátka: keby ste veľmi chceli niekde na juhu na rovných cestách bez premávky, viete jazdiť za menej, ale vo všeobecnosti platí, že tých 6 až 6,5 bude váš priemer bez ohľadu na situáciu na ceste. Nie ste predsa blázon, nekúpite si auto s výkonom 88 kW aby ste ho následne tlačili do extrému a následne sa po internetoch sťažovali, že to nejde a veľa žerie. Či?

Motorová ponuka je aktuálne pestrá. Je to najmä preto, lebo Hyundai v lete pristúpil k obmene ponuky motorov a napríklad testovaný agregát 1,0 T-GDi s výkonom 88,3 kW plynulo nahrádza verziou s výkonom 74 kW a zároveň dopĺňa štvorvalcom s výkonom 102 kW. Zákazník si tak pri verziách so spaľovacím motorom môže vyberať až s ôsmich benzínových motorizácií, s tým, že ponuka prvých štyroch končí a postupom času sa výber značne zmenší, až niekedy na jeseň úplne zmiznú i zo skladov. Kým sa tak ale stane platí, že 88 kW verzia s manuálom je spolu s novým podtočeným štvorvalcom 1,6 T-GDi 102 kW ideálnou motorizáciou pre Konu. 74 kW, ktorá sa v cenách stavia ako náhrada za výkonnejšiu 88 kW je tiež zaujímavá, no skôr bude dobrou alternatívou pre pokojnejšie jazdiacich vodičov. Tí s príležitostnou požiadavkou na dynamiku, ktorý znesú aj trošku vyššiu spotrebu, no najmä ocenia štvorvalcovú architektúru, nepochybne radšej priplatia za silnejší motor. Rozdiel takmer dvetisíc eur je však stále dosť na to, aby sa zopár zákazníkov predsa len rozhodlo pre slabší trojvalec, respektíve pre túto silnejšiu a končiacu trojvalcovú verziu.

Zdroj: Ján Hargaš

Jedno je isté, nech už si vyberiete ktorúkoľvek z verzií s manuálnou prevodovkou, budete spokojní. A zvlášť pri kombinácii testovaného trojvalca s manuálom. Toto spojenie je o dobrých pár stupňov lepšie ako v prípade Volkswagen grupy... I keď aj tam pri tejto veľkosti áut prechádzajú na štvorvalce, skúsenosť s týmto spojením zatiaľ nemám.

Stalo sa to prvýkrát, ale Kona si ma získala. Ani jedna z testovaných verzií predchádzajúcej generácie neprekročila prah záujmu, ktorý by trval dlhšie, než do konca testovania, či dopísania samotného článku. Nová Kona to zvládla už pri prvom pokuse a vlastne ani neviem, či chcem zisťovať aké sú hybridné a výkonnejšie varianty. Čo ak by mi pokazili dojem?

Zdroj: Ján Hargaš

Toto je užívateľsky príjemné bezproblémové až vyslovene sympatické auto, ktoré aj vďaka dizajnu, aj vďaka vylepšeniam interiéru a väčšiemu priestoru v kabíne v sebe skrýva všetko čo moderný motorista chce od auta. Je to crossover a nebudete sa v ňom tlačiť. Je moderný, je iný, slušne dynamický, úsporný, pohodlný. A má tromfy, ktoré môžete susedom so škodovkami spokojne otrepať o hlavu, keď budú rýpať s typickou maločeskou a maloslovenskou otázkou, čo si si to kúpil za oštaru...

Jedinú vrásku mi robí cena. 24-tisíc za auto v základnej výbave Comfort so základným 74 kW motorom je skrátka dosť. Áno, ak si zoberiete financovanie, je to o 1500 eur menej, no všetci dobre vieme, že je to vlastne viac a obzvlášť pri aute ako je Kona je percento úverovaných áut pre fyzickú osobu predsa len o niečo nižšie... Nuž ale, toto je nová Kona a tá nie je malá a divná. Táto je veľká a... 7,5 z 10.

Technické údaje

Model: Hyundai Kona 1,0 TGDI
Výkon (kW/ot.):  88,3/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 200/2000-3500
Prevodovka: 6 - stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,8
Spotreba kombinovaná: 5,7-6,1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4350/1825/1580
Rázvor náprav (mm): 2660
Objem batožinového priestoru (l): 466/1300
Objem palivovej nádrže: 47
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1295-1435
Užitočná hmotnosť min (kg): 425
Základný rozmer pneumatík: 205/65 R16
Základná cenníková cena modelu (s financovaním): 24 090 € (22 590)
Základná cenníková cena motorizácie 1,0 T-GDI 88 kW (sklad - výbava Comfort) 24 090 €
Základná cenníková cena motorizácie 1,6 T-GDI 103 kW (model 25 - Comfort) 25 890 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku