2023-04-06 21:30:00
Mazda 2 HEV
Mazda 2 HEV
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mazda 2 hybrid – Už aj Mazda má vynikajúci hybrid

Staré známe porekadlo majiteľov Toyoty už úplne neplatí.

Znelo zhruba takto: keď hybrid, tak Toyotu. Nuž nie je to pravda. Dnes už máte dobrých plnohodnotných hybridov viacero. Môžete si vyberať medzi Toyotou, Fordom a teraz už aj Mazdou. Ale plnohodnotný a dobrý hybrid vyrábajú aj ďalší. Výborný hybrid má aj Honda, či Renault. No a to by bolo zhruba aj všetko.

Stále je to viac ako jedna značka. Dnes si môžete kúpiť dokonca dve malé autá v segmente B s naozaj dobrým hybridom. Toyotu Yaris hybrid a Mazdu 2 hybrid. Zhodou okolností sú tieto dve firmy majetkovo prepojené, zhodou okolností vyrobili auto s takmer identickým dizajnom, jazdnými vlastnosťami i spotrebami. Je vám samozrejme jasné o čo ide. Yup, toto auto je typický príklad badge-engineering-u. Yaris hybrid je hybridným modelom pre dve značky. Ceny sú podobné, výbavy sú podobné, farby sú podobné, iba značky sú iné. Azda aj financovanie, dílerská a servisná sieť (tak trochu). Prečo by ste si teda mali kupovať Mazdu 2 hybrid, keď si to isté môžete kúpiť od Toyoty? Azda máte svojho obľúbeného dílera značky Mazdy a hľadáte niečo malé do mesta. Potom je toto auto presne pre vás.

Zdroj: Ján Hargaš

Úprimne: Mazdu 2 chápem lepšie ako Mitsubishi ASX. Rovnaké prípady, tak čo je iné? Iný bol marketing. Kým Mazda jedného dňa skrátka predstavila svoj nový model, „ktorý vytvorila v spolupráci s Toyotou" a Toyota bude nový model aj vyrábať (parafráza z tlačovej správy), Mitsubishi o svojom novom ASX rozprávalo vyše roka, tízovalo ho dopredu a potom po takmer dvoch rokoch vývoja odhalila Renault Captur s tromi diamantami. Tak sa to skrátka nerobí... do psej matere. Mazda zachovala dekórum. Nešaškovala, skrátka priznala, že sa jej novú „Dvojku“ robiť neoplatí, že aj tá staršia je stále dobrá, ešte pár rokov poslúži a flotilové predaje a emisie poteší model, ktorý značku vlastne nič nestojí.

Keď sa pozriete na cenníky, zistíte, že aj v nich platí dobre známa česká „plychta“. Pár stoviek hore dole, pár detailov hore dole. Mazda prebrala tri výbavové stupne a nazvala ich Pure, Agile a Select. Pure je Active, Agile je Comfort, Select je Selection. Comfort (Agile) je u Mazdy drahší, no to preto, lebo má v sebe zabudovaný balíček i s dvojzónovou klimatizáciou, ktorú Comfort u Toyoty ani nemá. V podstate si tak zákazník môže lepšie vybrať. Ako u európanov, akurát za právo voľby platíte menej.

Písať však o testovanej Mazde 2 hybrid ako o lacnom aute, to naozaj nie. Výbava Select s pár doplnkami a malé auto za cca 26-tisíc eur. Veľa? Podľa mňa určite. Ale ja nie som cieľová skupina. Ja by som radšej v tejto cene siahol po Corolle s rovnakým hybridom, či po Mazde 3 s výborným dvojlitrom a automatom. Majú skrátka viac priestoru, stoja skoro rovnako, len výbava bude slabšia. Ale stále dobrá. Lenže Corolla/Mazda 3 je oproti Mazde 2 veľká. S novým Yarisom/Mazdou 2 sa parkuje slušne. Rajd je stále riadny, ale lepší než v minulosti.

Zdroj: Ján Hargaš

Mazda 2 poskytuje na malej zastavanej ploche slušnú dávku priestoru. Nie je až taká vysoká ako v minulosti, takže nastupovanie je o niečo ťažšie, no aspoň sa lepšie ponáša na ne-hybridnú Mazdu 2, ktorá je po aktualizácii opäť v ponuke.

Na zadných sedadlách sa deti odvezú, ale privysoký vodič je ten s výškou nad 180 cm. Inak dieťa v sedačke vzadu nebude mať miesto, respektíve vodič bude musieť byť nacapený na palubnú dosku. So spolujazdcom je to lepšie, má viac priestoru.

Sedenie je vpredu za volantom i vedľa pohodlné, výhľad dobrý, akurát veľký displej infotainmentu bude ďalším bodom do výpočtu prečo si človek s výškou nad 180 cm nebude toto auto príliš užívať. Medzera medzi vrchom displeja a strechou je malá a uberá z výhľadu najmä vyšším. Vzadu je menej miesta, nastupovanie je ťažšie a medzigeneračne je auto v tomto ohľade horšie. V malom aute ako je Yaris sa však vzadu vozia naozaj maximálne deti, či núdzovo dospelí, takže to nie je problém. Zato kufor je priestranný a dvojica sa v tomto aute odvezie na dovolenku bez problémov.

Silnou stránkou Mazdy 2 hybrid aj v porovnaní s ne-hybridnou verziou je plné priehrštie asistenčných systémov, ktoré môžete do malého auta zakúpiť. Fungujú dobre. Dobre funguje aj displej infotainmentu, no infotainment je už pomerne zastaraný, bol taký aj keď prišiel Yaris, no teraz je to výraznejšie. Výhodou je káblový CarPlay a Android Auto, takže sa tým nemusíte trápiť. Druhá vec je, že aj keď je rozlíšenie displeja horšie a infotainment pôsobí staršie, fungujú a to je hlavné.

Zdroj: Ján Hargaš

Jazda je s Mazdou 2 hybrid veľmi fajn. Auto dobre počúva, podvozok je skôr tuhší, ale nie je hlučný a ani nepríjemne tvrdý. Taký akurát. Hybridné ústrojenstvo vstupuje do kabíny relatívne často vďaka vytočenému trojvalcovému agregátu, ale počas jazdy mi to nevadilo, 1,5 litrový motor má celkom fajn zvuk a čo je dôležitejšie – pekne ťahá. A ťahá pri naozaj obdivuhodnej úspornosti. Priemerná kombinovaná spotreba v zimnom počasí bola 5,2 litra na 100 km. To zodpovedá nájazdu v pomere 50 percent diaľnic, 40 percent okresiek a 10 percent jázd bolo v meste. Na diaľnici sa pri 130 km/h spotreba pohybuje okolo 6,7 až 7 litrov. Na okreskách je priemer závislý od dynamiky, u mňa to bolo okolo 6 litrov, no keď som sa snažil jazdiť úsporne, či som jazdil s rodinou, bolo to pod 5 litrov. V meste sa spotreba pohybovala okolo 4-4,5 litra. Čisto mestská jazda s úspornosťou v mysli znamenala spotrebu pod 4 litre (3,7).

Pružné zrýchlenie zo 60 na 100 km/h prebiehalo v priemere za takmer rovných 7 sekúnd, kým zrýchlenie z 80 na 120 za 8,5 sekundy. V oboch prípadoch sú to slušné údaje, pocit z dynamiky zvyšuje najmä okamžitý prísun výkonu a krútiaceho momentu vďaka akčnosti elektromotorov.

Zdroj: Ján Hargaš

Mazda 2 hybrid je jedným z najlepších malých áut na trhu. Má najlepší a najpopulárnejší hybridný pohon. Je to jednoznačne Toyota, ale zároveň dobre nadväzuje na štandardný model Mazdy 2 s benzínovými motormi. Ak hľadáte jednoduchého spoločníka do mesta a chcete nové auto, obe Mazdy 2 môžu naplniť vaše očakávania. Či by som chcel Yaris so znakom Mazdy? Asi veľmi nie. Ale na tom nezáleží. Potenciálnych zákazníkov nie je veľa, no pre zákazníkov Mazdy je tu celkom jednoznačná správa – môžete si kúpiť výborný hybrid a modernejšie a bezpečnejšie auto než štandardnú Mazdu 2, no pritom nezradíte svoju značku. 7 z 10 bodov.

Technické údaje

Model: Mazda 2 Hybrid
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1490
Prevodovka: eCVT
Poháňaná náprava predná
Systémový výkon (kW):  85
Výkon (kW/ot.):  68/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 120/3600
Maximálna rýchlosť (km/h): 175
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,7
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 3,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3940/1745/1500
Rázvor náprav (mm): 2560
Objem batožinového priestoru (l): 286
Objem palivovej nádrže (l): 36
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1185
Užitočná hmotnosť (kg): 530
Hmotnosť brzdeného/nebrzdeného prívesu (kg): 450/450
Rozmer pneumatík: 205/45 R17
   
Základná cenníková cena modelu: 19 170 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku