2022-10-17 12:25:00
Peugeot e2008
Peugeot e2008
Zdroj: Jozef Murárik

TEST: Peugeot e-2008 – Lokálna alternatíva bez kompromisov

Peugeot má v ponuke model e-2008 už celkom dlho.

Postupne ho vylepšuje a jeho zatiaľ najmodernejšia verzia je výborným kompromisom pri pohľade na cenu a použiteľnosť elektrického vozidla. Využíva klasické koncernové prvky a pridáva k nim šarm levieho malého crossoveru.

Na prvý pohľad nie je možné elektrickú verziu tak ľahko rozoznať. Pokiaľ neviete kam sa pozerať a náhodou by nemala modré evidenčné čísla, tak by vyzerala ako akýkoľvek iný model 2008. Áno, naozaj je to modrá farba, nie zelená, ako si mnohí myslia. Samotné ministerstvo potvrdilo, že evidenčné čísla majú farbu s názvom modrá aqua. Tým končia dohady o farebnom spektre.

Zdroj: Jozef Murárik

Modré evidenčné číslo na modrej karosérií až tak neruší. A je to jedna z lepších možností ako značku skombinovať. Samotné elektrické auto, Peugeot e-2008, má výbavu GT, čo znamená aj väčšie zliatinové disky a taktiež získalo pri výrobe dvojfarebnú karosériu. Čierna strecha perfektne dopĺňa modrý zvyšok a Peugeot e-2008 aj vďaka nej vyzerá omnoho drahšie ako reálne je. Jediným rozdielom, teda tým najväčším, oproti spaľovacím alternatívam sú malé znaky e, či už na veku batožinového priestoru, alebo na predných blatníkoch. Ani konektor na nabíjanie nepotrebuje iné miesto ako má hrdlo nádrže. Je schovaný pod rovnakou krytkou a dokáže prijať nabíjanie výkonom až 100 kW jednosmerného prúdu na rýchlej nabíjacej stanici. V rámci testovania svietilo na nabíjacej stanici maximálne 92 kW, čo je celkom slušný úspech. Tento jav nastal presne raz a to na nabíjačke v kamiónovom dvore v Trenčíne niekedy okolo polnoci. Vtedy inteligentná sieť toľko reálne pustila.

Ak exteriér vyzerá takmer rovnako ako pri ICE (Internal Combustion Engine – spaľovací motor) vozidlách 2008, tak interiér má zmien ešte menej. Nevidno dokonca ani zvýšenú podlahu, či iné priestorové kompromisy kvôli batérií. Hrubé nastupovacie prahy sú už aj pri ostatných verziách. Tie nielen podporujú štrukturálnu tuhosť, ale tiež chránia samotnú batériu umiestnenú v spodnej časti vozidla. Interiér je teda úplne rovnaký, akurát pribudlo jedno dotykové tlačidlo na pekne tvarovanej lište pod displejom, ktoré zapína zobrazenie tokov energie a nastavenie nabíjania. Displej má však stále starší informačno-zábavný systém, čo vyúsťuje do občasného rozpixelovania mapy vo väčšej vzdialenosti. O použití trochu staršieho systému hovorí aj fakt, že v prípade prehrávania hudby cez bluetooth sa po opätovnom naštartovaní spustí rádio. Je to z dôvodu, že na pripojenie mobilu treba o niečo dlhší čas a zatiaľ systém vyhodnotí, že treba zapnúť iný zdroj zábavy.

Zdroj: Jozef Murárik

Použitie prístupu i-Cockpit druhej generácie ku stvárneniu pracoviska vodiča už trochu zovšednelo a nepôsobí až tak šialene ako v momente prvotného predstavenia. Na malý volant si však treba zvyknúť a rovnako treba počkať, kým v mysli dozreje pohľad na 3D displej pred vodičom. Ten v dvoch úrovniach zobrazuje navigačnú mapu, či iné údaje o jazde. Spočiatku táto sranda môže znieť ako zvláštny nápad, po zvyknutí je to úplne prirodzený spôsob zobrazenia všetkého potrebného.

Výbornú správu pri malom crossovere od Peugeotu je použitie veľmi príjemných sedadiel. Prichádzajú s dobrým bočným vedením a tiež s rozumným parametrom tvrdosti. Nie sú príliš tuhé, ale ani príliš mäkké a na predných dvoch sedadlách sa sedí naozaj fantastický. Nedokážu človeka unaviť ani pri jazde na dlhšie trasy. Dlhšie trasy však majú iný zádrhel. Prejsť 1 000 kilometrov cez Európu znamená minimálne 3 , ale skôr 4 tankovania, respektíve dobíjania.

Zdroj: Jozef Murárik

Poďme teda na pohonnú sústavu. Motor ma výkon 100 kW (136 k) a poháňa výlučne predné kolesá, iná alternatíva neexistuje. Výkon je úplne dostatočný a prepožičiava malému crossoveru e-2008 zrýchlenie z pokoja na stovku za 9 sekúnd. Na stovke je tak rýchlejšie len PureTech 155. Toto je výborná správa. V papieroch je však údaj, že tento model ty mal zvládnuť až 331 kilometrov na plné nabitie, podľa testovania v režime WLTP. Pritom kapacita batérie je 50 kWh. Ale hneď v jednej vete treba dodať, že táto kapacita je hrubá, čistá je iba 45 kWh. To znamená, že pri kombinovanej spotrebe 17 kWh na 100 km, čo by auto teoreticky mohlo mať, sa dá na plné nabitie prejsť 270 kilometrov. Lenže to ani náhodou nesmiete ísť po diaľnici a už vôbec nie štandardným diaľničným tempom. Bežná jazda hovorí, že pri využívaní vozidla bez rýchlych presunov je batéria schopná poskytnúť energiu na 240 až 250 kilometrov. Ale iba v prípade jemného zaobchádzania s akceleračným pedálom.

Zdroj: Jozef Murárik

Pri diaľničných kilometroch všetko závisí od toho akú rýchlosť vodič zvolí. Pri 110 km/h nie je problém prejsť takmer 200 kilometrov na nabitie. Pri 130-tke však už po 100 kilometroch hlási auto, že by sa mu žiadalo pár kilowatthodín doplniť. Preto je toto auto najmä lokálny hrdina, ktorý v rámci kraja, či oblasti, dokáže priniesť naozaj rozumné dojazdy. Rozumné v prípade, že netreba jazdiť rýchlejšie ako 115 km/h.

A teraz teda poďme na spotrebu. Bez využitia diaľnic sa dá teoreticky jazdiť aj s priemerom výrazne pod 20 kWh na 100 kilometrov. Presnejšie, viete držať hodnoty do 17 kWh na sto. Diaľnice však prinášajú pohľad na výrazne vyššie čísla. Pri ozajstnej rýchlej jazde to môže byť kľudne až 27 kWh na 100 kilometrov, čo už výrazne zmenšuje potenciál rozumných kilometrov prejdených na jedno nabitie.

Zdroj: Jozef Murárik

Peugeot e-2008 nie je jediným adeptom s touto platformou a v ponuke ich je hneď niekoľko. Tým najzásadnejším spoluhráčom s týmto pohonným systémom je aktuálne Opel Mokka-e, ale Peugeot má zjavne ešte jednu možnosť. Nech je táto verzia akokoľvek dobrá na jazdu mimo obce a v obci, postupne by mala pribudnúť, ak medzičasom nepribudla, verzia s novou a vylepšenou sústavou pohonu. Stalo sa to pri Peugeote e-208 a prišla s ním nová električka e-308. Pre menšie autá to znamená hrubú kapacitu batérie 51 kWh a čistú použiteľnú 48 kWh. Toto by mohlo znamenať aj pre Peugeot 2008 zvýšenie dojazdu a zníženie spotreby. Veď spolu s novou batériou prichádza aj úplne nový a efektívnejší elektromotor, ktorý ponúka až 115 kW (156 k). Toto však súčasnú verziu nerobí o nič horšiu. Ak jazdíte vo veľkom meste, alebo v perimetri 100 kilometrov okolo neho a nevyužívate rýchlostné komunikácie, tak je táto verzia ako stvorená aj pre vás.

Teraz stojí od 35 090 eur. Avšak naozaj pekná a dobre vybavená verzia GT vytiahne cenu až na 37 690 eur, pričom treba rátať aj s niektorými príplatkami. Stále je to však za takto veľký a použiteľný nediaľničný elektromobil celkom rozumná suma.

Zdroj: Jozef Murárik

 

Technické údaje

Model: Peugeot e-2008 GT
Počet valcov: -
Zdvihový objem motora (cm3): -
Výkon (kW/ot.):  100/3673-10000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 260/300-3673
Prevodovka: 1-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Maximálna rýchlosť (km/h): 150
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,0
Spotreba podľa WLTP (kWh/100 km) 17,3-17,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4300/1815/1530
Rázvor náprav (mm): 2605
Objem batožinového priestoru 5/7(7sklop)/max(l): 405
Kapacita batérie (kWh): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1662
Užitočná hmotnosť (kg): 368
Rozmer pneumatík: 215/55 R18
   
Základná cenníková cena modelu (1,2 PT MT): 22 800 €
Základná cena elektrickej verzie: 37 090 €
Akciová cena verzie GT 37 690 €
   

AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku