2022-09-23 11:05:00
Prvá Jazda BMW 320d
Prvá Jazda BMW 320d Touring
Zdroj: Jozef Murárik

PRVÁ JAZDA: BMW 320d Touring - Nové dimenzie hlavne vnútri

BMW ukázalo facelift modelu s číselným označením 3 aj naživo a prináša ním nový život pre tento Trojku v polčase životného cyklu.

LCI, ako automobilka obmenu vizáže a technológií označuje, je celkom decentný a prináša hneď niekoľko vylepšení.

Sme si skúsili verziu kombi, ktorá má už štandardne manažérske označenie 320d Touring. Samozrejme je spojená s najštandardnejším pohonom všetkých štyroch kolies, čiže z tohto auta robí jednu z najpredávanejších alternatív v ponuke radu 3. Čo sa teda zmenilo?

Dizajn vonku

Charakteristickou črtou auta bude určite predok, kde stále ostávajú ľadvinky s nízkym profilom. Vysoké, cez celú prednú masku, ostávajú teda vyhradené modelom s prívlastkom M, alebo o rad vyšším alternatívam. Automobilka si je teda dobre vedomá faktu, že v úplnom mainstreamovom korporátnom profile zákazníkov nie je priestor na extravagantné výstrelky s, takzvanými, bobrími zubami.

Toto však neznamená, že predná maska ostáva rovnaká. Je zmenená a má presah až na kapotu. Má tiež automatické lamely, ktoré sa sami zatvárajú a otvárajú. Je však jasné, že o 10 rokov na nich nájdete linoleum, aby to lepšie kúrilo. Ale dovtedy bude táto technológia funkčná a bezproblémová. Ku novej maske sú pripojené aj nové svetlomety. Zúbok v spodnej časti ľavého a pravého svetla je preč a miesto neho sú len čistejšie a modernejšie pôsobiace línie. Veľká zmena v predných svetlách je alternovanie pásov denného svietenia. Tvar písmena L síce ostáva, ale je obrátený o 180 stupňov podľa horizontálnej osi. Tento tvar reflektuje aj línia v spodnej časti nárazníka a predok vyzerá ešte elegantnejšie ako kedykoľvek doteraz.

Zdroj: Jozef Murárik

Podobný prístup zvolila automobilka pri retušiach v zadnej časti. Tu naozaj nie je vidno veľké zmeny, ale pri postavení oboch verzii vedľa seba sa určite nájdu. Svetlá majú trochu iné usporiadanie prvkov, ale najmä zadný nárazník prináša tvary reflektujúce ten predný. Automobilka taktiež zväčšila koncovky výfukov a pre balík M môžu byť nalakované čiernou farbou. Zvonka tieto zmeny naozaj stačia a posúvajú model do prítomnosti a znova bližšie ku radu 5.

Dizajn vnútri

Výraznejšie zmeny ako vonku prichádzajú do interiéru sedanu aj kombi. Automobilka zvolila novú tému displejov, ktoré nie sú až tak vstavané, ale sú v spoločnom prvku s jedným krycím sklom. Dva displeje využívajú nový systém, teda najnovší, ktorý automobilka má, iDrive 8. S ním sme sa mohli stretnúť v BMW i4, alebo iX, či nových malých vozidlách, napríklad dvojke Active Tourer.

Kým v malých autách absentuje možnosť ovládania kolieskom, trojka si tento ovládací prvok zachová ešte pár rokov. Jasné, displej je možné ovládať aj dotykom a je to celkom príjemné, ale na horších cestách ľahko dôjde k prekliknutiu na niečo iné. Na nemeckých medzimestských komunikáciách je to ale úplne bez problému a ovládať dotykom môžete aj za jazdy. Systém aj iDrive 8 je viac príbuzný s mobilnými telefónmi a využíva iné rozloženie tlačidiel. Taktiež podporuje skratky, ktoré je možné vyvolať swajpnutím zhora smerom nadol. Vtedy sa objaví lišta s obľúbenými odkazmi. Veľkou zmenou v interiéri je nahradenie panelu klimatizácie a rádia len pár tlačidlami. Konkrétne sú štyri a jedno koliesko patrí hlasitosti. Aj keď je to výrazné zníženie počtu ovládacích prvkov, tak je stále prijateľné a použiteľné v každom ohľade.

Zdroj: Jozef Murárik

Letmý pohľad do interiéru však napovedá, že sa zmenilo ešte niečo a je to veľmi výrazná zmena. Nie sú to materiály, ani sedadlá, teda ich tvary, je to radiaca páka. Tá je v fuč a miesto nej automobilka použila mali prepínač, ktorý využíva aj v ostatných nových modeloch. Tento prepínač nepodporuje manuálne radenie, na to musíte použiť pádla pod volantom.

Výbava

Automobilka sa pri modernizácii zamerala aj na zmeny vo výbave. Štandardne bude, už od začiatku, automatická klimatizácia, ktorá môže mať až 3 zóny a LEDkové svetlá. Iná štruktúra je vo výbavách celkovo. Kým doteraz bolo možné vybrať Luxury line a Sport line, tieto dve do verzie po facelifte už neprišli. Automobilka sa rozhodla, že ponúkne radšej širšiu možnosť individualizácie štandardného modelu a ponúkne stále úspešný balík doplnkov M. Ten sa predstavuje nielen do exteriérových zmien, ale ukazuje sa aj v interiéri pri pohľade na volant a sedadlá. Automobilka pristúpila k tomuto kroku kvôli zjednodušeniu orientácie v cenníku a zlepšeniu prehľadu. V cenníku teda bude o niekoľko položiek menej a konfigurácia bude o to jednoduchšia.

Motory

Výrazné zmeny sa udiali aj pod kapotou obľúbeného modelu. Niektoré z motorov disponujú elektrickým doplnkom vo forme mild hybridu, ktorý je integrovaný do automatickej 8-stupňovej prevodovky od firmy ZF. Tento systém na výkon 14 kW (19 k) a pomáha nielen znižovať spotrebu, ale aj zlepšovať zrýchlenie. Automobilka pristúpila ku štandardizácii automatickej prevodovky, nakoľko o manuál postupne klesal záujem, až ho takmer nikto nechcel. Ak teda budete chcieť BMW radu 3 s manuálom, tak jedinou možnosťou bude onedlho naozaj iba M3.

Zdroj: Jozef Murárik

Výrazným pozitívom, oproti niektorým konkurentom, hovoríme o tebe Mercedes, je zachovanie šesťvalcových motorov. Budú dostupné nielen v benzínovom spektre, ale aj v naftovou. Benzínová verzia M340i ponúkne výkon 275 kW (374 k) a má mild hybridný doplnok, rovnako ako naftová s výkonom 250 kW (340 k) vo vozidle s označením M340d. BMW necháva priestor aj pre light športové verzie pre tých, ktorým je spomenuté vozidlo M3 naozaj veľký masaker.

Na prvých jazdách som si vyskúšal kombi s najobľúbenejším naftovým motorom, ktorý má výkon 140 kW (190 k) a spolupracuje nielen s osemstupňovou automatickou prevodovkou, ale aj s pohonom všetkých 4 kolies xDrive. Auto vďaka svojmu zameraniu pôsobí, že má o niečo menej výkonu, ale realita ukazuje naozaj slušné dynamické hodnoty.

Aj balík doplnkov M dokáže ponúknuť komfortnú jazdu pri dlhom cestovaní, pri ktorom sa určite hodí aj nízka spotreba. Nebol síce úplne čas na jej meranie a skúšal som aj dynamické parametre vozidla, ale aj napriek tomu som sa vedel dostať tesne nad 6,5 litra. Pri reálnom cestovaní a využívaní diaľnic to môže byť kľudne aj do 6 litrov. Tento motor nenúti postupne ukrajovať desatinky sekundy z dosahovaných časov. Z auta je síce výborný pocit z dynamickejšej jazdy, ale zároveň nenúti ísť rýchlo a vie zvládať aj reálne nízku spotrebu. Dalo by sa povedať, že toto auto je nielen ideálnym manažérskym vozidlom, ale tiež výborným rodinným prepravníkom.

O tom, či je facelift krajší ako verzia pred ním musíte rozhodnúť sami, ale nepochybné je, že BMW radu 3 ním získalo atraktivitu a najmä konektivitu na vyššej úrovni ako malo kedykoľvek doteraz.

Zdroj: Jozef Murárik


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku