2022-10-27 13:00:00
Lexus ES 300h
Lexus ES 300h
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Lexus ES 300h – má presne to, čo chýba Camry. Dravosť.

Lexus ES nie je dravý vďaka brutálnemu výkonu, nadstavba štýlu a dizajnu však robí divy.

Camry je skvelé auto. Túto premisu si treba vyjasniť hneď v úvode. Je veľké, bezpečné, nesmierne pohodlné a nesmierne úsporné. Je ale aj tak trošku nudné a aj keď auto oblečiete do inej ako hnedej farby, svojim charakterom pasuje skôr k pokojnému vodičovi s mentálne vyšším vekom aký má väčšina motoristických fanúšikov. Je to auto pre človeka nad vecou, povzneseného nad zbytočnosti, pre človeka s dostatkom skúseností, s racionálnym prístupom k ekológii a pre človeka s poznatkom, že nie všetko čo je ostré, je aj dobré.

Lexus ES má s Camry veľa spoločného. Stoja na jednakej platforme, majú takmer identické rozmery a keď už prestanem chodiť okolo horúcej kaše, napíšem, že sú to vlastne dvojičky, ktoré pokrývajú ten istý segment, no zároveň majú celkom iných zákazníkov. Lebo ES je v porovnaní s Camry žralok, aj keď majú rovnaký úsporný hybridný pohon. V porovnaní s prepĺňanými a plug-in hybridnými kvázi športovými sedanmi je ale žralok relatívne malý. Na to, aby ho tí veľkí silní žraloci nezožrali, musí byť chytrý. A taký presne je, lebo narozdiel od komplikovaných naftových motorov a prepĺňaných benzínov, ktoré držia pokope takpovediac pre dobré slovo, tento chlapák stavia na pevných základoch desaťročiami overovaných hybridných pohonoch od Toyoty. Netvrdím, že sa nemá čo pokaziť, netvrdím, že jeho systém nie je komplikovaný, tvrdím len, že Toyota pred dekádami stavila úplne všetko na vývoj hybridov a verila im aj keď bola v Európe doba dízlová. Na to, aby nepohorela musela mať dobrú stratégiu a spoľahlivosť, ktorou všetkých tromfla. A to presne mala. A tej odolnosti majú jej pohonné sústavy toľko, že aj keď z nej uberie (čo urobila, lebo odolnosť je extrémne drahá), stále bude a stále je výrazne odolnejšia, než všetci ostatní.

Zdroj: Ján Hargaš

Keď vychádzate z takéhoto základu a to je vaša priorita, pravdepodobne nebudete získavať toľko ovácií od ľudí, ktorých rozpočet vysoko prevyšuje ich mentálnu kapacitu. Takí obvykle zamieria k Toyote, tak prečo by si mali priplácať za čačky od Lexusu?

Lebo si priplatia len toľko, o koľko viac ponúkne práve ES. Je to auto charakternejšie, zaujímavejšie. Stačí len pár zmien, pár nastavení a emocionálnejší a výraznejší dizajn. Výraznejšie farby a samozrejme interiér, v ktorom azda najviac vidieť výhodu ES v porovnaní s Camry. Auto je páčivé, nech už si vyberiete ktorýkoľvek odtieň laku, ktorýkoľvek obklad, ktorékoľvek čalúnenie a doplnky, no najmä výbavu, spokojnosť sa nevyhnutne dostaví. Lexus ES je, ako to vravia v cudzine, whole package. Prémiový sedan, ktorý nepýta „prémiový“ servis a ani prémiové palivá. Moja priemerná spotreba bola počas testu na úrovni 6,0 litra a na rozdiel od Camry som si jazdu vychutnával nielen pohodlím, ale aj (normálnou) dynamikou. I keď som nepostrehol výraznú odlišnosť v nastavení podvozku a to ani v prípade verzie F Sport, ktorú vidíte na fotografiách, auto jazdí veľmi pekne. Slabinou sú mu azda len väčšie priečne nerovnosti v zákrute, tam podvozok znervóznie, i stabilizačný program sa ozve. To je daň za pohodlnejšie nastavenie. Možno práve to je slabinou – že nemôžete mierne pritvrdiť tlmiče, len aby sa jazda po okreskách s nerovnomernou kvalitou mohla nazvať zábavnou.

Zdroj: Ján Hargaš

Isteže, fajnšmekri povedia, že auto na zábavu nemá dosť valcov a navyše vie znieť ako vysávač, no to sú veci, ktoré ako majiteľ časom prestanete vnímať. Nedostatok valcov dopĺňajú silné elektromotory a aj keď je auto iba s predným náhonom, na príjemnú okreskovú dynamiku to vôbec nie je málo. Iba vo vracákoch budete cítiť obmedzenia, no beztak je veľmi nepravdepodobné, že ES porovnávate s M3, takže sa tu nemusím obzvlášť rozpisovať. Auto pekne drží smer, zákrutami prechádza s ideálnym náklonom, slušne zvláda aj ostrejšie zmeny smeru, najviac sa mi páči v tiahlych zákrutách.

Motor vie hučať, ale ten hluk nie je obzvlášť zreteľný a navyše 2,5 litrový agregát neznie úplne zle. Podstatné ale je, že ťahá. A ťahá naozaj pekne vo všetkých rýchlostiach, ktoré má dovolené dosahovať (do 180 km/h). Vynikajúci v meste s okamžitou akceleráciou, veľmi dobrý na okreskách so solídnou pružnosťou. Testované auto v letnej horúčave zrýchľovalo zo 60 na 100 km/h za 5,08 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 6,43.

V kabíne je to už priestranné vozidlo ala Camry. Doslova luxusný priestor pre cestujúcich vpredu, je doplnené solídnym priestorom pre pasažierov vzadu. Vzadu sa odvezú bez väčších ťažkostí postavy s výškou okolo 190 cm. Batožinový priestor klasického sedanu je ťažšie dostupný, ale jeho 394 litrov je k dispozícii.

Zdroj: Ján Hargaš

Sedenie vpredu je pohodlné, aj dlhé nohy majú dosť miesta, interiér pôsobí hodnotne i kvalitne. S infotainmentom sa mi pracuje dobre, „myška“ je niekedy precitlivená a zachytí aj káble pohybujúce sa okolo nej. Infotainment je ešte ten starší, po zážitku z NX môžem prehlásiť, že nový je lepší, ale starší mi stačí a CarPlay funguje dobre. Svetlá slušné, kamera a senzory v poriadku, asistenčné systémy, ich nastavovanie a reakcie priemerné, ale dobré. Horšie je to s rajdom, tradičná slabina hybridov, avšak celkovo nie je príliš čo vytknúť. Je nepochybné, že na výraznejší predajný úspech v Európe by toto auto muselo mať aj praktickejšiu kombi verziu, muselo by mať ešte aj výkonnejšie verzie a muselo by všeličo ďalšie. Keď však vy nemusíte, môže sa rozhodnúť výhradne na základe toho, ktorý pohon je lepší, ktoré auto vás lepšie reprezentuje a ktoré auto sa vám viac páči. Či už kúpite spriaznenú Camry, alebo zamierite do vyššej vrstvy s ES 300h, ani v jednom prípade to nebude zlé rozhodnutie. Musím však napísať, že na ES 300h si spomeniem skôr ako na Camry. Svedčí to o niečom? Azda len o tom, o čom píšem už v titulku. 7,5 z 10.

 

 

Technické údaje

Model: Lexus ES 300h
Motor:

2,5i hybrid

Zdvihový objem motora (cm3): 2487
Prevodovka: eCVT
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 131/5700
Krútiaci moment (Nm/ot.): 221/3600-5200
Celkový výkon sústavy (kW) 160
Výkon elektromotora (kW) 88
Krútiaci moment elektromotora (Nm) 202
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,9
Spotreba kombinovaná WLTP (l/100 km): 5,2-5,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4975/1865/1445
Rázvor náprav (mm): 2870
Rozmer pneumatík: 235/45 R18
Objem batožinového priestoru (l): 394
Objem palivovej nádrže (l) 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1670
   
Základná cenníková cena modelu: od 57 900 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku