2022-08-09 14:00:00
Volkswagen ID.5. GTX
Volkswagen ID.5. GTX
Zdroj: Jozef Murárik

Prvá jazda Volkswagen ID.5 GTX: Dobrý elektrický štandard a štýl navyše

Aký elektromobil je optimálny? Potrebujem vysoký výkon? Potrebujem veľký dojazd?

Ak odpovedáte áno, tak je elektromobilita správnou voľbou a dá sa vybrať hneď niekoľko modelov, ale ešte tu je jedna otázka, má byť prakticky, či štýlový? Volkswagen aktuálne ponúka obidve karosárske verzie, ktoré poskytnú jeden aj druhý pohľad. ID.5 GTX je tým štýlovejším zástupcom elektrického sveta automobilky.

Automobilka vytvorila elektrický model, ktorý sa svojím bočný profilom podobá na SUV kupé. To znamená, že má zvýšenú karosériu liftback a nie kombi ako o číslo nižšie označený kus. Aj tu je možnosť vybrať si naozaj športovú verziu, ak sa dá takéto niečo hovoriť o elektromobile. Má predsa pohon všetkých štyroch kolies a výkon 220 kW (299 k). To znamená, že má presne o jednu konskú silu menej ako je magická trojstovka.

Od ostatných verzii ID.5 sa GTX líši niektorými detailami, ale vyrazným plusom tohto kusu je použitie menších 20-palcových kolies. Vyzerá to až smiešne, že sa dá vo vete použiť spojenie menšie 20-palcové kolesá. Alternatívou sú však 21-palcové príplatkové, ktoré môžu celkom zásadne zmeniť komfort na palube pre všetkých cestujúcich.

Zdroj: Jozef Murárik

Sadám za volant a je mi jasné, že korporátna identita tohto auta ostala úplne zachovaná. V strede je väčší dotykový displej a pred vodičom, na stĺpiku riadenia, je jeden menší. Ten zobrazuje rýchlosť a asistentov. A tiež dojazd. Výrazným plusom modelu je aj možnosť použiť head-up displej. Ten využíva rozšírenú realitu a dokáže vodičovi nakresliť aj tvar zákruty, ak vychádza cez pruhy von. A ono to niekedy cez tie pruhy ide. Veď predsa toto auto má hmotnosť 2,3 tony. Reálne sa teda môže stať, že pneumatiky jednoducho nebudú stíhať. Avšak na toto treba byť veľmi odvážny a mať posunuté všetky pudy sebazáchovy pri ovládaní elektrického vozidla.

Normálne sa dá povedať, že ID.5 v tejto najvýkonnejšej a najviac kapacitou obdarenej verzii je použiteľný aj na cesty mimo mesta, nie iba po meste. Batéria s kapacitou 77 kWh je naozaj veľká a pri spotrebe 21 kWh na sto kilometrov, ktorú som mal aj napriek dynamickejšej jazde, je dojazd ďaleko nad 300 kilometrami. Je mi jasné, že pri bežnejšej jazde by som sa vedel dostať, v tomto počasí nad 400 kilometrov bez akýchkoľvek problémov. Zaujímavým faktom ostáva, že práve ID.5 prichádza s možnosťou nabíjať výkonom až 135 kW, pretože má najnovšiu verziu softvéru 3.0. Menšie modely, alebo skôr modely s nižším číslom označenia túto aktualizáciu dostanú už onedlho. Zatiaľ si však musia vystačiť s nabíjacím výkonom nižším o 10 kW.

Zdroj: Jozef Murárik

Na elektromobil má teda ID.5 GTX naozaj príjemné ovládanie a trochu občas cítiť primárne zadokolkové zameranie vozidla. Reálne je však ostrá jazda v zákrutách trochu trápením pre pneumatiky. Dá sa to, ale nie je to úplne nutná zábava. Skôr by som z auta žmýkal iné maximá ako sú hodnoty preťaženia v zákrutách. Skúsil by som, či sa reálne dokážem priblížiť kilometrovému dojazdu 490 kilometrov, ktorý bol stanovený podľa cyklu WLTP. Som odvážny a myslím, že s týmto autom by som sa dostal celkom blízko, nakoľko sa s ním určite dá jazdiť okolo 15 kWh na 100 km.

Je celkom zaujímavé porovnať si karosériu pripomínajúcu kombi a karosériu pripomínajúcu kúpe. Kupé, vďaka svojej lepšej aerodynamickej efektivite dokáže prejsť na jedno nabitie o niečo viac. Je to len 11 kilometrov, ale aj to je niečo a vo finálnom sčítavaní parametrov môže byť práve týchto pár kilometrov naviac veľkým pozitívom. Ak však hľadáte elektromobil s čo najväčším dojazdom, tak rovno siahnite po druhej najvýkonnejšej alternatívne, teda skôr verzii s pohonom iba zadnej nápravy. Tá ponúka naozaj omnoho viac dojazdu na jedno nabitie veľkej batérie, pridáva ešte ďalších 31 kilometrov.

Zdroj: Jozef Murárik

Automobilka si cení tento ostrejší elektromobil s karosériou pripomínajúcou vzdialenie SUV kupé na 58 190 eur, pričom kus, s ktorým som absolvoval prvú jazdu je za 70 690 eur. Nie je to málo, ale ak bude elektromobilita naozaj tým správnym krokom, tak je toto veľmi príjemnou alternatívou na súžitie. Ostáva len na vás akú verziu zvolíte. GTX má úplne masívny zrýchľovací efekt, ale je ťažšia a má o pár kilometrov kratší dojazd ako Pro Performance. Zadokolka nedokáže ponúknuť až taký senzačný pocit z dynamiky, ale dokáže ponúknuť senzačný pocit z väčšej vzdialenosti medzi jednotlivými nabíjacími bodmi.

Je zaujímavé sledovať koncern Volkswagen ako sa stavia ku elektromobilom. Každý, kto si postavil vozidlo na platforme MEB má v ponuke nielen kombi, ale aj kupé. Nie je to iba v prípade samotného Volkswagenu, o ktorom píšem, ale podobný princíp zvolila aj Škoda s Enyaqom a Audi s modelom Q4 e-tron. Táto trieda sa akosi príliš plní, nielen tá výkonnostná, nielen veľkostná, ale aj finančná. Za podobné peniaze predsa ponúkajú svoje modely aj kórejskí výrobcovia vozidiel. Je to len o preferenciách a reálnych parametroch v bežnom svete. Tu má asi platforma z Nemecka trochu náskok.

Zdroj: Jozef Murárik


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku