20.06.2022
Porsche na Slovakiaringu
Porsche na Slovakiaringu
Zdroj: Ján Hargaš

JAZDA: S Porsche na okruhu: Turbo S, Taycan, Panamera, GT4 RS, 911 Carrera, Macan

Keď vás zavolá Porsche na Slovakiaring, nemáte veľmi nad čím premýšľať.

Najmä keď to nie je v pozícii pasívneho diváka, ale s možnosťou odjazdiť niekoľko kôl priamo na okruhu s naozaj bohatou paletou aktuálnych modelov značky zo Stuttgartu. Takže som neváhal a premotivovane súhlasil. Lebo úprimne povedané, jazdu s Porsche na okruhu som ešte nezažil a aj cestné skúsenosti s týmito autami sa dajú zhrnúť do veľmi krátkeho a zbytočného zhodnotenia... Nuž darmo, Porsche patrí medzi výnimočné značky a nie každý má tú možnosť zatlačiť plynový pedál niektorého z modelov tejto značky až na podlahu.

Automobilka má dnes naozaj bohatú paletu modelov, ktoré okrem dizajnu spája azda už len meno značky, ktorá ich predáva. Lebo čo majú spoločné 911 Carrera Cabrio s Macanom? Značku, štýl svetiel a... Skutočne to tak vyzerá a nie jeden z nás novinárov a motoristických fanúšikov delí modely značky na tie „skutočné“ a tie ostatné. Toto tvrdenie podčiarkujeme obvykle okruhovými časmi. Tvrdenia ako: Turbo S naloží akémukoľvek Macanu toľko sekúnd na akomkoľvek okruhu, že za pár kôl bude pár kôl vpred... je celkom bežné tvrdenie a málokto by sa snažil ho vyvrátiť.

Zdroj: Ján Hargaš

Extrahovať z jazdy iba auto a jeho schopnosti a vykašľať sa na vodiča, to je presne to, čo my fanúšikovia motorizmu často robíme. Pozeráme sa na rekordné časy sériových a skoro sériových modelov na rôznych okruhoch, akoby za tými časmi bol jeden univerzálny pretekár bez tváre (univerzálny Stig), ktorý počas jedného stintu dokáže odjazdiť vždy to isté, vždy na rovnakej úrovni.

Pritom pri väčšine modelov značky Porsche vôbec nejde o časy na okruhu. Ide práve o vodiča, jeho jazdný zážitok, jeho zábavu, jeho nadšenie, jeho schopnosti a jeho priority. Pohľad značky na svoje modely je azda celkom iný. Začal by som pri otázke: chcete priestranné SUV a chcete aby to bolo Porsche? Naozajstné Porsche? No problem.

Po skúsenosti s celou paletou modelov značky na okruhu môžem bez problémov prehlásiť, že to nie je len o znaku na kapote. Že keď dá Porsche svoj znak na kapotu nejakého auta, môžete si byť istí, že na okruhu bude nielen rýchle, ale aj pekelne zábavné a z takejto skúsenosti môžete ako majiteľ odísť celkom spokojný, vysmiaty a nemusíte presadať do svojho bežného SUVéčka a svoje hodnotné Porsche nemusíte vysadiť na príves a odviezť ho do garáže. Dá sa aj tak, to je jasné a to auto na prívese bude výrazne rýchlejšie ako SUV, ktoré chce odpovedať na všetky otázky, no princíp zostáva rovnaký – vodič a jeho radostná jazda s ohľadom na jeho schopnosti a možnosti.

Zdroj: Ján Hargaš

Takže na otázku, ktoré auto bolo na okruhu SlovakiaRing najzábavnejšie mám celkom inú odpoveď ako na otázku, ktoré auto dokáže byť na okruhu SlovakiaRing najrýchlejšie. Kým na prvú otázku odpovedám Macan, Taycan, Panamera, na druhú odpovedám Turbo S a GT4 RS.

Pri tej zábavnosti je to samozrejme veľmi tesné, omnoho tesnejšie ako pri celkovej rýchlosti, no práve nižšie očakávania pri masových modeloch značky sa napĺňali a prekonávali podstatne ľahšie.

Macan GTS

Lebo keď si mám spomenúť, pri ktorom aute som sa naozaj zabával, bolo to Macan GTS. To je auto takej veselej nátury a zábavných schopností s naozaj obdivuhodným zrýchlením, že sa v ňom neusmieva len málokto. Kým všetky ostatné modely krúžili a ja na poslednom mieste v kolóne som sa s nimi spolu s Macanom snažil držať krok, rýchlo som prišiel na to ako predvídateľný a zároveň odhodlaný Macan je. Tomu autu po celý čas nechýba ani odvaha a ani rýchlosť, v zákrutách sa v porovnaní s nízkymi autami až dramaticky nakláňa (keď presadnete z GT4 RS do Macana, pochopíte prečo píšem dramaticky, neporovnávajte s bežnými SUV autami a ich náklonom) a to aj pri športovom nastavení tlmičov, ale práve v tom náklone sa vie zahryznúť do cesty, poslať krútiaci moment tam kam treba a zubami nechtami vyliezť zo zákruty ako buldog, ktorý behá po ulici a len zo zábavy hruďou zhadzuje smetné nádoby (zadajte si do videoprehrávača, je to zábavný virál). Áno, časom na okruhu je azda pomalší, ale to nič nemení na fakte, že spomedzi všetkých bol aj najuniverzálnejší a dokáže naložiť v podstate akémukoľvek podobne koncipovanému konkurentovi toľko sekúnd na akomkoľvek okruhu, až bude po pár kolách o pár kôl napred.

Zdroj: Ján Hargaš

Aby som nezabudol: Macan GTS s 2,9 litrovým šesťvalcom dosahuje maximálny výkon s palivom s minimálne 98 oktánmi 324 kW (440 k) pri 5700 až 6600 ot/min., maximálny krútiaci moment je 550 Nm v rozmedzí 1900-5600 ot/min. Maximálna rýchlosť je 272 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 so Sport Chrono balíkom je 4,3 sekundy a pružné zrýchlenie medzi 80 až 120 km/h je podľa Porsche 2,9 sekundy. Na dĺžku má 4726 mm, rázvor je 2807 mm a svetlá výška je 177 mm.

Taycan 4S

Zdroj: Ján Hargaš

Podobné to mal Taycan. Úprimne povedané ako človek okolo ktorého modely Porsche prechádzali s rachotom pre ne typickým, no odchádzali s vlažným záujmom (veď chodili len okolo), bol pre mňa práve Taycan tým najzaujímavejším z ponuky. Lebo ako vyslanec doby elektrickej je schopný odpovedať na otázku, či je s elektrickým autom možné zažiť na okruhu to isté a v rovnakej rýchlosti ako v iných spaľovacích modeloch značky. Odpoveď je áno. A možno ešte o trošku viac. Taycan má totiž jednu zásadnú výhodu v porovnaní s akýmkoľvek autom so spaľovacím motorom. Je ňou okamžitá a navyše brutálna reakcia na stlačenie plynu. Auto reaguje hneď. Akoby sa dokázalo pohybovať len myšlienkou. Zrýchlenie je skrátka hneď a to je veľká výhoda. Výhodu ocenia všetci, najmä však menej skúsení jazdci. Nenapíšem vodiči, lebo menej skúsení vodič práve vyšiel z autoškoly, píšem o tých, ktorí netrávia na okruhoch každú druhú sobotu a nemajú zapamätané všetky zákruty. To auto dokáže niečo, čo iné nie. Dáva vám takmer sekundu navyše pri každej zákrute na to, aby ste dobehli vlastné chyby. Aj keď jazdíte po trati pohodovým tempom bez obrubníkov a bez maximálnych bŕzd i bez maximálky na finálnej rovinke, stále viete ísť naozaj vysoké tempo a viete si vytvoriť priestor na to, aby ste samých seba a niekedy i auto dostali na hranicu. A práve tam vidieť a cítiť ako chyba pri stope a načasovaní i intenzite akcelerácie na výjazde môže dramaticky ovplyvniť pozíciu vo vláčiku podobne postavených a podobne schopných áut s podobne schopnými vodičmi – stručne a skrátka – šikovnejší vodič za vami sa odrazu nalepí na zadné sklo aj keď nechcel. A vtedy je Taycan ako zmizík. Vymaže chybu a vráti vás tam, kam patríte. Zvukový prejav auta je taktiež zaujímavý. Pochopenie prichádza rýchlo a aj zvukom sa viete orientovať podobne ako pri bežných autách. Akurát tu sa vôbec nemusíte trápiť otáčkami a zaradeným prevodom. Jazdu na okruhu Taycan zjednodušuje a umožňuje dosahovanie lepších časov aj menej skúseným. Nepochybnou pomôckou je okrem výkonu vynikajúci podvozok schopný ako zmeniť tuhosť, tak výšku vozidla a rovnako efektívnym pomocníkom je i natáčanie zadných kolies. Vzhľadom na hmotnosť auta a jeho veľkosť potom dosahuje v zákrutách mimoriadne rýchlosti. Nevýhodou je, že máte viac času na všetko a náhle si stíhate uvedomiť, akými rýchlosťami prechádzate pomalé úseky. O to ľahšie sa chápe prečo musí byť človek celý stuhnutý, aby ho preťaženie neposunulo na sedadlo spolujazdca. Devízou tohto modelu je i fakt, že nie je výrazne ťažší než napríklad hybridná Panamera. Rozhodne nepôsobí ťažko a to napriek 2,2 tony hmotnosti.

Porsche Taycan môžete kúpiť v rôznych špecifikáciách, tú o ktorej píšem ale spoznáte pod menom Taycan 4S Cross Turismo. To znamená 420 kW (571 k) a 650 Nm krútiaceho momentu. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h je za 4,1 sekundy a maximálna rýchlosť je 240 km/h. Baterka má celkovú kapacitu 93,4 kWh a dojazd je v rozmedzí 388 až 452 km pri pokojnom tempe.

Panamera 4S E-Hybrid

Zdroj: Ján Hargaš

V podobnom duchu pracuje aj Panamera Hybrid. Ona má čiastočne identické zbrane – okamžitú reakciu na stlačenie plynu. Je však menej intenzívna a to sa zmení až momentom rozfúkania turbodúchadla. Pretože v športovom režime je spaľovací motor stále ready, no predsa potrebuje čas, aby získal vietor do plachiet. Je pre mňa zvláštne písať o čase potrebnom na rozbeh spaľovacieho motora pri Porsche Panamera Hybrid, keď v skutočnosti píšem o desatinkách sekundy. Lenže za to môže práve Taycan. Panamera benefituje zo sily na opačnom konci otáčkomera. Tam kde oba motory šliapu do pedálov s celou silou. Ich spoločný ťah zamáva nielen s vodičom, ale i s takto veľkým a dlhým autom. No opäť musím vzdať hold vynikajúcemu podvozku i natáčaniu zadnej nápravy. To je doslova zákrutový doping, ktorý mi pripomenul pocit, keď začal VW koncern ako prvý vkladať do hot-hatchov elektronický fingovaný diferenciál XDS a potom XDS+. Rozdiel medzi generáciami áut zosilnel aj vďaka tomuto, nielen vďaka vyššiemu výkonu. A niečo podobné sa deje aj pri porovnaní auta s natáčaním zadnej nápravy a bez. Toto je vec, ktorú Panamera nemá v základe, no priplatiť si ju určite treba. Pre človeka naučeného koľko si toho môže v konkrétnej zákrute dovoliť, preňho to môže byť až neprimerané. Naozaj až dopingové. Lebo to auto chce ísť ďalej, bližšie k apexu s vyšším výkonom a intenzívnejšie ako človek očakáva. Výrazne ďalej než čakám a to aj po jazde s GT4. A pre mňa to bolo o to intenzívnejšie o koľko menšiu skúsenosť s Panamerou ako takou som mal. Lebo niečo s takým rázvorom a také veľké a zároveň také odhodlané v zákrute? Prepáčte ale toto by mali zakázať! (nemali). Panamera je skutočne skvost, jej príplatkový podvozok, ktorý zahŕňa omnoho viac, než len riadenie zadných kolies je vynikajúci. Až sa mi nechce veriť, že všetci jej majitelia dokážu jej schopnosti oceniť. No možno so svojimi autami občas vybehnú na okruh a zistia čoho je to auto schopné v regulovaných podmienkach. Je toho rozhodne viac než tlačiť na pílu na diaľnici. 

Hybridná Panamera 4S E-Hybrid kombinuje benzínový prepĺňaný šesťvalec s elektromotorom a 8-stupňovou PDK prevodovkou. Systémový výkon je 412 kW a krútiaci moment 750 Nm. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 3,7 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 298 km/h.

911 Turbo S Cabriolet

Zdroj: Ján Hargaš

Najpomalšie auto v celom výpočte. Naozaj. Neklamem. Tak pôsobilo počas prvých kôl. Sedelo mi to k jeho zjavu. Veď kabriolet, žiadne masívne prítlačné krídlo, tučný zadok. Nemôže byť predsa rýchlejšie ako GT4 RS, no nie? Dokazovalo mi to v každej zákrute. Jedno sklamanie za druhým. Gumy pískali, tempu v prvom zahrievacom ležérnom kole som ešte stíhal, no už len predstava, že chlapi predomnou trošku pridajú, už tá bola nepríjemná. Asi preto dali Turbo S na koniec, aby nezavadzalo. No a potom som z nepozornosti za volantom a zo stresu, že mi všetci ujdú, pritlačil viac. Príliš. Už som sa videl v nechcenej rotácii, v štrku. No v tom osudnom momente sa ani rotácia nestala, ani kontrolka trakcie sa náhle nezobudila. Zákrutou som úplne bez problémov prešiel a vyšiel z nej rýchlejšie než všetko, čo som v ten deň skúšal. Žiadne pískanie kolies, tie poslúchali a predtým pískali len preto, lebo ja som do pár zákrut vchádzal zle. Čo sa v osudný moment stalo? Nič dramatické, len som nedopatrením zobudil ako motor, tak prevodovku i pohon všetkých kolies. Ale že to jazdí všetkými štyrmi, to som ako Porsche neznaboh, dovtedy nevedel. Azda by som mu veril viac. No je celkom možné, že zážitok prekonania hranice za ktorou začína auto naozaj pracovať by som si tak nevychutnal. To auto jazdí na Ringu ako úplne... prepáčte mi ten výraz... ako sprosté. Nemyslím si, že som v ten deň sedel v niečom rýchlejšom. Bolo to auto, ktoré špecifiká veľkého GT okruhu, akým SlovakiaRing je, dokáže vyťažiť na úplné maximum. Dlhé zákruty, široké výjazdy, dlhé rovinky, to sú veci na ktoré potrebujete skutočne veľa koní, prítlak, akiste pomôže i natáčanie zadných kolies, no najlepšou zbraňou je práve naozaj vrcholný pohon všetkých kolies.

911 Turbo S Cabriolet dodáva z 3,8 litrového boxer šesťvalca maximálny výkon 478 kW a maximálny krútiaci moment 800 Nm. Osemstupňová PDK prevodovka posiela silu motora na obe nápravy. Výsledkom je zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 2,8 sekundy a maximálna rýchlosť 330 km/h.

Zdroj: Ján Hargaš

Pri hot-hatchoch mi bolo až smiešno, keď mi inštruktor hovoril, že mám využívať celú šírku trate. Načo? Veď je to nuda, tie autá ľubia úzke zákruty, úzke vlásenky... Konečne som teda sedel v aute, ktoré celú šírku cesty nielenže dokázalo využiť, sedel som v aute, ktoré z toho dokázalo ťažiť. Inštruktor v cieli to videl veľmi podobne. Z ponuky áut bolo podľa neho na Ringu najrýchlejšie práve Turbo S. Výjazdové rýchlosti zo zákrut sú skrátka neprekonateľné. Výsledkom schopností v zákrutách je rýchlosť na konci rovinky na úrovni 296 km/h. A to je vzhľadom na auto bez veľkého krídla naozaj brutálne. 

A keď sa vrátim k tým hot-hatchom, jasné aj ony sú na Ringu fajn, ale asi tak ako keď si oblečie priateľka ráno vašu košeľu. Je to milé, ale sú to šaty (až na výnimky). 

911 Carera S Cabrio - cukrík

Zdroj: Ján Hargaš

Alebo tiež náhradník. Nie som si istý, no tá krásna zelená by sa azda mohla nazvať krémová. Akoby ste do jedovatej zelenej modelu GT3 naliali mlieko a zamiešali. No a obe tieto farby sú zakázkové a nepatria do bežného sortimentu. Práve 911 Carrera s otvárateľnou strechou bola ukážkou špeciálnych úprav, ktoré Porsche môže dodať klientom na požiadanie. Niesla ich na sebe viacero, no tie najzaujímavejšie sú práve farba laku, lakované meno modelu, kárované retro sedadlá a niektoré ďalšie drobnosti, ktoré si všimne len ozaj pozorné oko. Cukrík, doslova. A tento cukrík mal mierne horkú príchuť, no len preto, lebo som doň nasadal s vedomím, že je to náhradník za GT3. Dané auto totiž práve chytilo "kameň" alebo inú relatívne pevnú drobnosť do predného skla počas predchádzajúceho stintu a z bezpečnostných dôvodov muselo odstúpiť. Carrera prvé zahrievacie kolo nestíhala. Studené gumy vrešťali, no keď sa ku koncu okruhu zahriali auto krásne počúvalo. Taký soft spot medzi všetkými testovanými modelmi z radov Cayman a 911. Veselá, hravá, predvídateľná, a pritom obdivuhodne rýchla. Tak sa ale na okruhu tvári aj BMW M3 Competition s pohonom taktiež zadnej nápravy a na normálnych cestách je to psychopatická príšera. Je to vecou optiky a stabilizačných systémov. Tie si ani na okruhu netrúfne vypnúť každý, vypínať ich na ceste, to je čisté šialensto.

Carrera S Cabrio môžete mať s manuálnou alebo tak ako v tomto prípade s automatickou prevodovkou. Má maximálny výkon 331 kW a maximálny krútiaci moment 530 Nm. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 3,7 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 308 km/h.

Cayman GT4 RS

Zdroj: Ján Hargaš

Finále patrí autu, ktoré som jazdil vlastne ako prvé a za jeho volantom som mal aj najväčšiu trému. Nový Cayman GT4 RS by si z tohto výberu zvolilo azda menej ľudí ako Taycan, Turbo S a azda aj ako rodinne ladenú Panameru, či Cayenne Coupe, model ktorý sa toho všetkého tiež zúčastňoval avšak v pozícii vedúceho auta. No práve tí, ktorí vyberali Cayman, tí by rozhodne nevyberali zle. Cayman bol vždy ten menší braček, no nové GT4 RS má od slov menší a menej naozaj ďaleko. Dychberúce parametre potvrdzuje aj na okruhu. Funkčná aerodynamika tlačí zadok k zemi aj vo vysokých rýchlostiach, auto je tuhé ako skala a gripu má na rozdávanie bez ohľadu na zvolenú rýchlosť. Jeho najväčšou devízou je však boxer šesťvalec s atmosférickým plnením. Najmä jeho vysokootáčkový charakter. Tam, kde si myslíte že už má dosť a príde limiter, či skrátka automat preradí, tam nasleduje ešte väčšie rošambo. Fantastický zvukový i jazdný zážitok. Toto je ten okruhový špeciál, ktorý treba naložiť na príves za Macan, či Cayenne Coupe a pustiť ho na okruh. No nemusí to tak byť, lebo opustenie okruhu má tiež v povahe a serpentín sa určite nezľakne. 

Cayman GT4 RS ponúka 368 kW pri 8400 ot/min (max. 9000 ot/min) a 450 Nm pri 6750 ot/min. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 3,4 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 315 km/h. Podobné to má aj ten jedovato zelený fešák, ktorý sa mi už neušiel. Atmosférická krása v plnej modernej paráde.

Zdroj: Ján Hargaš

Každé jedno z odjazdených áut má svojský charakter a zaslúži si svoju vlastnú klientelu. A to som prítom nejazdil všetky autá a ich všetky verzie. Bol to výcuc, ale akýže výcuc... GT3 a GT4 sú mená, ktoré chcete mať v garáži, s Panamerou chcete ísť na služobnú cestu a s Macanom, či s Cayenne chcete ísť do mesta, za rodinou, za nákupmi, kamkoľvek. No a potom je tu Carera, ktorá je z nich najautentickejšia. Vybrať si? Našťastie to nie je môj problém. Naozaj som napísal našťastie?


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku