25.05.2022
Mercedes S580e
Mercedes S580e
Zdroj: Mercedes

TEST: Mercedes Triedy S 580e – silák a ekológ, ktorý nemá hlboko do vrecka

Trieda S je nová, je svieža a je tak vybavená ako nikdy.

 

Možnosti, ktoré má zákazník pri najluxusnejších automobiloch značky Mercedes ešte nikdy neboli širšie. Vybrať si môže ako naftový motor, tak benzínový motor a aj plug-in hybridnú sústavu. A v ponuke pritom nie sú len nejaké drobné motorčeky. Nič menšie ako šesťvalec nekúpite. V prípade verzie 580 si môžete kúpiť aj motor V8. V12-tka je jediná, ktorá sa už neobjaví, česť jej pamiatke. A vybrať si môžete aj elektrickú Triedu S. Mercedes sa rozhodol postaviť ju samostatne na vlastnej platforme a zdá sa, že to bol dobrý krok. I keď tradičné tvary S-ka sú z môjho pohľadu lepšie ako moderná uhladená EQS, EQS je ozaj dobrý elektromobil. 

Zdroj: Jozef Murárik

Plug-in hybrid má Podkapotou benzínové šesťvalcové srdce kombinované s elektrickým motorom. Výsledkom tejto kombinácie je systémový výkon 375 kW. Systémový krútiaci moment je 750 Nm. To je ešte viac ako má k dispozícii S-ko s benzínovým osemvalcom. Samozrejme, kombinácia dvoch motorov nemusí vždy poskytnúť najintenzívnejší športový zážitok, ale sila vozidlu nechýba ani v prípade, že miniete takmer všetku elektrinu uloženú v batériách. Tie pritom vôbec nie sú malé. Celková kapacita je 28,6 kWh (použiteľných len niečo cez 21 kWh). To je dosť na to, aby užívateľ s plne nabitou batériou mohol odjazdiť viac ako 80 kilometrov pohodovej jazdy bez ohľadu na prostredie. Dojazd podľa WLTP pritom uvádza dojazd na elektrinu v rozmedzí 83 až 103 km. 80 km je reálnych, pri väčšom snažení aj viac. Väčšie snaženie musí zahŕňať predhriatie, či vychladenie vozidla pred jazdou priamo na nabíjačke tak, aby systém počas jazdy nepýtal priveľa šťavy pre komfort posádky. V teste EQS som si otestoval ako veľmi potreba vyhrievania vychladenej kabíny žerie batériu (2x vyššia spotreba na vymedzenom úseku pri krátkej jazde).

Testovaný automobil bol s predĺženým rázvorom a s pohonom výhradne zadných kolies. 510 koní na zadných kolesách je už seriózne stádo. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 5,2 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h. Pružné zrýchlenie zo 60 na 100 km/h pri takmer úplne vymlátenej batérii prebiehalo za 3,99 sekundy. Z 80 na 120 km/h zrýchli za rovnakých podmienok za 4,48 sekundy. Je teda celkom pravdepodobné, že pri zvýšení úrovne nabitia nad polovicu kapacity, by mohol byť rozdiel v zrýchlení merateľný.

Zdroj: Jozef Murárik

Vždy však auto bude mať dosť síl. Pravda, pokiaľ natankujete. Pretože základom celého vozidla je radový benzínový šesťvalec s krásnym zvukom. Úprimne povedané, ten zvuk sa mi páči viac ako v nových BMW. Tu je zvuk vyspelejší, charakternejší. Keby ho len bolo viac počuť. A v tom sú zasa lepšie BMW, pretože Bavori naďalej používajú šesťvalce aj v športových špecifikáciách. To Mercedes aktuálne príliš nerobí, a keď to robí, je to skôr pri starších modeloch, alebo pri modeloch, ktoré zatiaľ nekúpite. Veď aj budúce C-čko so športovou orientáciou znížilo počet valcov z osem na štyri.

Kto chce viac, čisto benzínová osemvalcová verzia tu je. Len pozor na 580-tku. Lebo tá je tiež diskrétna a pri snahe vypočuť si krásny soundtrack odrazu fičíte 250 km/h a nie na autobahne...

Zdroj: Jozef Murárik

Je to teda príjemné, pohodové, upokojujúce. Taká je aj celá jazda. Podvozok je vláčny, extrémne pohodlný. Auto sa priam kolíše v rytme nerovností. Ako Superb bez adaptívneho podvozku, ale ešte viac a lepšie, navyše na väčších kolesách a s vyššími hmotnosťami. Takže vlastne celkom inak, ale v podobnom duchu. Deťom bolo po prvých jazdách zle. Mohol za to vírus šíriaci sa po škole, no hompáľanie v rytme častých nerovností im veru neprospelo. Pritvrdenie ide, ale aj tak to nebude tvrdé a športový pocit je len taký všeobecný. Keď na to tlačíte, je to nepatričné, mimo misu. Tu sa ponáhľať dá, ale s noblesou, elegantne.

Vzduchový podvozok si automaticky stráži výšku a upravuje ju podľa situácie. Auto si chráni spodnú peru a je pomerne náročné oprieť ju o obrubník na parkovisku. Lebo kamery si hroziaci držko-úder všimnú a auto zdvihnú. Rovnako urobia v momente, keď má prísť k nárazu do vozidla iným vozidlom z boku. Podvozok bleskovo zdvihne stranu, kde má prísť k nárazu a nastaví druhú tvár pevnejšie časti podvozku, aby väčšmi chránil posádku. Ochrana posádky je v novej S-ke skutočne extrémna. Okrem vyzdvihnutia boku auta tu máte kvantum vzduchových vankúšov a nielen takých, ktoré sa nafukujú v rytme príjemnej masáže. Aj takých, ktorým nejde o vaše pohodlie, ale prežitie. No a sú napríklad aj v bezpečnostných pásoch vzadu. Niežeby to bola vec, ktorá bude budúceho majiteľa trápiť, no do týchto pásov sa naozaj zle zapínajú pásové sedačky, nehovoriac o tom, že to ani neznie ako príliš dobrý nápad (keďže sa pás pri nehode nafúkne).

Zdroj: Jozef Murárik

Zadné sedadlá sú samozrejme nastaviteľné vo viacerých smeroch. Sú veľmi pohodlné a aj nastupovanie je pohodlné. Nie tak ako do MPV, ale tým, že dvere sú veľmi široké, zvládajú to aj menej ohybní. Dvere majú samozrejme mäkké dovieranie, klasický kufor sedanu sa tiež dá otvoriť podkopnutím, či stlačením tlačidla.

Vrátim sa ešte k podvozku. Auto malo riadenie zadnej nápravy a pre vozidlo s dĺžkou cez 5 metrov je to skutočne dôležitý prvok výbavy. Či už základný, alebo doplnkový s natáčaním cez 10 stupňov, určite sa zíde. A ten doplnkový si inak môžete aktivovať aj neskôr. S S-kom sa ľahko manévruje. Akurát všetká tá sila dvoch motorov a možnosť prudkej zmeny smeru i v nízkych rýchlostiach vďaka natáčaniu zadnej nápravy robia divy v momente, keď z parkovacieho miesta chcete vyjsť s ostrejším prejavom. Pohon iba zadnej nápravy, dážď a výjazd miesta je strašidelný ako z filmu. V prvom rade tichý, potom driftujúci, potom pretáčajúci a potom blikajúci - na palubnej doske kontrolkou na stabilizáciu. Auto dokáže všakovaké kusy, len je to preň nedôstojné.

Podvozok má zabudovanú funkciu sledovania vozovky pred autom a prispôsobovania pruženia a tlmenia situácii pred vozidlom. Auto je naozaj pohodlné, no primárne nie pre softvér schopný mnohokrát za sekundu zmeniť nastavenie vzduchového podvozku pre každé koleso zvlášť, ale preto, lebo je to S-ko a je nastavené najmä na pohodlie. Auto sa hompáľa a príjemne tlmí nerovnosti. Zároveň vás však na základe vlastnej skúsenosti vie upozorniť na nepríjemnú dieru na vozovke. To isté platí aj o digitálnych svetlách, ktoré vedia upozorniť na neosvetlených chodcov, či vedia vykresliť niekoľko znakov v zornom poli vodiča. Podobné robí aj head-up displej s veľkou sledovacou plochou, ktorý rovno na čelné sklo premieta napríklad šípky pri navigovaní a vytvára tak rozšírenú realitu. Asistenti tiež vedia ukázať semafor na centrálnom displeji, keď naň vodič nevidí, no digitálny prístrojový štít dokáže aj zobrazenie v 3D. Samozrejme, že na to netreba špeciálne okuliare. Systém sa za pár sekúnd od výmeny vodiča prispôsobí novému a aj napriek spomínaným okuliarom na nose, dokáže vykresľovať v 3D zobrazení napríklad mapové podklady. Sledovať takto navigáciu je mimoriadne zaujímavé, mapa dostáva hĺbku. Ešte keby mala reálnu kartografiu a dokázala vykresľovať profil terénu, ale to je azda ďalší krok.

Zdroj: Jozef Murárik

Trieda S je mimoriadne vozidlo a Sko s hybridným pohonom obzvlášť. Je to ideálny kompromis pre riaditeľské vozidlo s tým, že v meste je bezemisné a dostane sa tak kdekoľvek v tichosti a zároveň sa nebojí dlhých trás a ani dynamických trás, či rýchlych jázd po nemeckých diaľniciach. Veľkou výhodou elektrického pohonu je to, že výrazne neobmedzuje priestor v kufri a vôbec neobmedzuje priestor pre posádku. Navyše vie auto zniesť nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom až 60 kW (pri každom takom nabíjaní sa opýta, či to naozaj chcete). To znamená, že ďalších 80 km elektrického dojazdu máte doslova za chvíľu. Napríklad za pätnásť minút ako ja. A ani nádrž pre spaľovací motor nie je malá. Plug-in hybridné S-ko je skrátka kompromis takmer bez kompromisov. Auto, ktoré znesie dlhé trasy bez výhrad vie ísť do bezemisných zón – ak by bolo treba a zároveň ulahodí tej časti svedomia vysokopostaveného manažéra, ktorá sa postupom času začína zaoberať problémami, ktoré prináša klimatická zmena. Toto auto hovorí: som bohatý, som dôležitý, ale nie som ignorant. Je to skrátka dobré PR, ktoré ide strednou cestou a zachováva si istý kus racionality.  8,5 z 10 bodov.

Zdroj: Jozef Murárik

 

 

Technické údaje

Model: Mercedes S 580e 4Matic
Motor:

R6 + elektromotor

Zdvihový objem motora (cm3): 2999
Prevodovka: 9-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná
Výkon (kW/ot.): 270/5500-6100
Krútiaci moment (Nm/ot.): 500/1600-4500
Výkon elektromotora (kW/ot.): 110
Krútiaci moment (Nm/ot.): 480
Systémový výkon (kW):  375
Systémový krútiaci moment (Nm):  750
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,2
Spotreba kombinovaná NEDC (l/100 km): 1,2-1,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5289/1954/1503
Rázvor náprav (mm): 3216
Rozmer pneumatík: 255/45 R19 285/40 R19
Objem batožinového priestoru (l): 350
Kapacita akumulátora (kWh) 28,6
Pohotovostná hmotnosť (základ) (kg): 2385
   
Základná cena S 350d Long s DPH: od 115 146 €
Cena špecifikácie od s DPH: 132 684 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku