06.05.2022
Dacia Logan 1,0 Tce
Dacia Logan 1,0 Tce LPG
Zdroj: Jozef Murárik

TEST: Dacia Logan – časy, keď sto koní niečo znamenalo... sú späť

Dacia Logdan, Lockdown, Lokdaun. Ja viem, že to nie je vtipné, ale má to svoju hlúpu pointu.

Všetci vieme, čo lockdown na Slovensku znamená. Všetci dúfame, že ho už máme za sebou, že sa už nevráti a obyvateľom Číny, ktorí ho zažívajú teraz a ešte tvrdší ako si Slovák vie predstaviť, určite nezávidíme. Takže nie, Dacia nie je slovenský Lockdown.

S anglickým slovným spojením uzamknúť ale predsa len má niečo spoločné. V Dacii Logdan Logan je uzamknutá minulosť, na ktorú mnohí z nás radi spomínajú. Nie minulosť, ktorá mala byť na večné časy, ale minulosť, kde sto koní bolo viac ako dosť. Je to taká časová kapsula z času, keď svet bol menej prepojený, viac čiernobiely. Časová kapsula, ktorá sa v minulosti nezastavila, no jej podstata je zmysluplnejšia ako dnešok.

Je to priam časový zámok. A opäť nie, nie je to tým, že je to posledný lacný sedan v Európe. To auto nezaspalo v čase, neponúka niečo, čo už nikto nechce, neponúka nádeje po dátume spotreby. Dacia Logan novej generácie je moderné auto, ktoré na rozdiel od zvyšku moderných áut, dokázalo kráčať správnou cestou bez zakolísania aj v časoch plných distrakcií, rozptýlení. V Rumunsku dali ľudia hlavy dokopy a s prísnosťou starodávnych učiteľov urobili auto s takou odolnosťou voči somarinám, až sa to zdá byť zázračné. Jeden by mohol namietať, že táto ich práca až taká zázračná nie je, veď stačilo sa pozrieť na ceny komponentov a povyškrtávať tie najdrahšie. Lenže Logan nie je len o škrtaní drahých systémov. Lebo aj tie tu sú. To auto nemá motor z dreveného koča a ani výstuže z čokoládovej torty, dokonca má aj kopu nafukovacích vankúšov, bezdrôtovú konektivitu, solídne LED svetlá, núdzové brzdenie, či sledovanie mŕtveho uhla, parkovaciu kameru, senzory, no skrátka kopu výbavy so značným praktickým využitím v každodennej prevádzke v 21. storočí. Zároveň však nemá dosť tohto všetkého, aby ako ochranná schránka posádky obstálo v moderných crash testoch. Nad slabými výsledkami Dácií nemožno mávnuť rukou. Zároveň však platí, že aj keď autá majú málo hviezd, reálna aktuálna bezpečnosť je stále lepšia ako súčasná bezpečnosť áut, ktoré pred pätnástimi rokmi zaznamenali plný počet hviezdičiek a dnes ich hrdza a únava materiálu pomaly žerú zvnútra.

Zdroj: Jozef Murárik

Dacia Logan je príjemný štvormiestny sedan s veľkým kufrom, pohodlnou jazdou a dobrou výbavou za cenu jazdeného automobilu. Lebo aj keď je Logan drahší ako bol v minulosti, drahšie sú aj jazdené autá.

Cenník modelu Logan je jednoduchý, pretože model Logan k nám chodí len s LPG úpravou priamo od fabriky. Lepšia uhlíková stopa, záruka od výrobcu. A dve výbavy: Essential a Comfort. Prvá tiež nie je zlá, no druhá – Comfort je omnoho lepšia. Začína na cene 13 250 eur. S výkonom 100 koní a s dojazdom cez 1000 kilometrov na obe nádrže, ktoré auto má. A tých tisíc kilometrov nie je len za ideálneho počasia, či pri jazde po okreskách. To je údaj zodpovedajúci trase po diaľnici pri rýchlosti 130 km/h s tým, že ešte stále máte rezervu na dojazd na najbližšiu a druhú najbližšiu čerpaciu stanicu. Auto máte v plnej výbave za cca 14 500 eur. Aj s automatickou klimatizáciou, aj s Hands free kartou Dacia, aj so senzormi, s metalízou a s kolesami z ľahkých zliatin.

Zdroj: Jozef Murárik

Automobil jazdí pekne, nie je tak mäkký ako Dacie v minulosti, ale pokiaľ od neho nežiadate priveľa, jazdí pekne. Pohodlnejší je so zaťaženými aj zadnými sedadlami. Vyššia hlučnosť je prítomná, rovnako ako odskok pri prejazde cez priečne nerovnosti. Ale podvozok nie je zlý, naopak, dá sa mu veriť a nevyzerá, že sa čoskoro unaví. LED svetlá sú silné, manuálne nastaviteľné a dobre osvetľujú aj krajnice. V daždi je to horšie, ale stále lepšie ako eko ledky od drahších výrobcov. Tu totiž nič lepšie nenájdete a Dacia si na tom aj preto dala patrične záležať.

Priemerná spotreba počas testu bola 8,2 litra LPG na 100 km. Spotreba benzínu je pri pokojne jazdiacom vodičovi o cca 2 litre nižšia. Na LPG tak odjazdíte cca 400 až 450 km pri tejto spotrebe. Na benzín ďalších 700-800 km. Priemerná spotreba zahŕňala kombinované kilometre v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest, 10% mestských presunov.

Auto nekúpite s inou ako s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, o to menej auto žerie. Motor s objemom 1,0 litra ťaží z prítomnosti LPG. Ťaží však aj z relatívne nízkej hmotnosti vozidla a pravdepodobne aj sprevodovania. Motorček dokáže najmä v nižších rýchlostiach držať krok s omnoho drahšími autami. Nad 100 km/h mu už dych dochádza, ale stále zrýchľuje a vraj vie udržiavať diaľničné tempo na úrovni 150 km/h bez toho, aby násobne zvyšoval spotrebu. Počul som. Ale od overeného zdroja.

Zdroj: Jozef Murárik

Pružnosť motora je príjemná. Na treťom prevodovom stupni zrýchli zo 60 na 100 km/h za 6,73 sekundy. Z 80 na 120 km/h ide na 4. stupni za 10,38 sekundy. Druhý čas je už ozaj pomalý, ale najmä pomalšie idúce vozidlá sa s adekvátnym výhľadom dá predbiehať.

Práve tu je plot titulnej fotky. S LPG v nádrži totiž auto jazdí s obdivuhodným presvedčením. Výkon i krútiaci moment sú na LPG vyššie a je to cítiť. Auto je živšie a svojich 1150 kg plus náklad bez problémov odvezie kam treba i s adekvátnou dynamikou. Auto rozhodne nemusí byť slimáčikom, motor má chuť do života, akoby 100 koní naozaj niečo znamenalo. A v prípade tohto malého-veľkého auta to tak naozaj je.

Dacia Logan je jednoduchý automobil. Poteší ako zvukom, tak výbavou, spotrebou i dojazdom. Nie je to nástroj na očarenie budúcej nevesty, ani vám cestní piráti na vyjazdených dymovniciach nebudú strúhať pukerlíky za jazdy, ale kamaráti pri pive vám na jeho kúpu nebudú vedieť povedať nič zlé. Je to dobré auto. Nie je najlepšie, ale do dnešných dní pasuje. Všetko je drahšie, mnohé nedáva zmysel, ale jedno je isté. Toto auto berie to najlepšie z minulosti a to najrozumnejšie zo súčasnosti a vytvára príjemný mix. Ak chcete viac praktickosti, je tu model z ktorého vychádza a model, z ktorého vychádza model, z ktorého vychádza Logan. Myslím samozrejme Sandero a Jogger. Rodina jednoduchých účelných automobilov neohúri objemom motora a ani výkonom, ani hviezdičkami v nárazových skúškach. Ohúri funkčnosťou a šikovnými riešeniami so slušnou úrovňou najmä pasívnej bezpečnosti. 7 z 10 bodov.

Zdroj: Jozef Murárik

Technické údaje

Model: Dacia Logan Comfort TCe LPG
Počet valcov/ventilov: 3/12
Zdvihový objem motora (cm3): 999
Prevodovka: 6 - stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  74/4600-5000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 170/2000-3500
Maximálna rýchlosť (km/h): 186
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,6
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,3-5,6/6,9-7,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4390/1848/1501
Rázvor náprav (mm): 2604
Objem batožinového priestoru (l): 528
Objem palivovej nádrže (l): 50/40
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1124-1163
Užitočná hmotnosť (kg): 442-465
Maximálna hmotnosť brzdeného prívesu (kg): 1100
Rozmer pneumatík: 195/55 R16
   
Základná cenníková cena modelu: 12 250 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 13 250 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku