2022-04-07 11:30:00
BMW M440i
BMW M440i
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: BMW 440i Cabrio - strechy dole, ide leto

Kabrioletom je niečo ako predajný úspech cudzie. A aj tak ich BMW naďalej robí a nielen BMW.

No práve kabriolety od BMW sa v mojich rukách ocitajú najčastejšie. Nová generácia radu 4 môže byť výborný kabriolet. Nielen preto, lebo má ako charakterné motory, tak očarujúce farby, je tiež tuhšia než predchádzajúca generácia a práve tuhosť konštrukcie je jedným zo základných kameňov pre kvalitné dlhodobé spolunažívanie, zníženie rizika únavy materiálov a teda zníženia celkovej pevnosti a bezpečnosti. Toto sú ale veci, ktoré pri kabriolete zaujímajú málokoho. Azda len toho, kto to s kabrioletom myslí naozaj vážne. Áut ponúkajúcich jazdu bez strechy ubúda ako vlasov na hlave typického cieľového zákazníka týchto automobilov. Hlava ale nie je úplne nahá, zopár vláskov na nej zostáva a síce nepokrýva celú lebku, keď dosť vyrastú, dajú sa prehodiť na stranu a vytvoriť náležite čudný dojem. Čudný dojem robia napríklad snahy urobiť kabriolety z SUV. Spomeňme Range Rover Evoque Cabrio, či T-Roc Cabrio. Ani jedno z týchto áut už na Slovensku nekúpite, no aj keď tu boli, nezdalo sa, že by si ich niekto naozaj chcel kúpiť. Vyzerali ako legendárne americké bazény na kolesách. Iba tá voda im chýbala.

Zdroj: Ján Hargaš

Kabriolet má vyzerať tak, ako ten od BMW. Nemá byť len bežným autom s odrezanou strechou, i keď aj to v minulosti nebolo veľkým problémom a aj také autá vedeli robiť v lete radosť - spomeňme Peugeot 307, či Opel Cascada. Kabriolet má byť vytvorený z výborného kupé, prípadne má byť modelom samým o sebe. Kým to prvé sa finančne ešte dá prežiť, to druhé je už vyslovene ekonomická samovražda. Jedine, že by ste ten svoj kabriolet urobili aj ako kupé, ale predávali ho pod inou značkou, to by sa ešte dalo prežiť, ale kto by to robil, no nie? Nie? Či?

Áno, BMW ako jediné ponúka hneď trojicu kabrioletov. Od modelu Z4, cez BMW 4 Cabrio, až po BMW 8 Cabrio. A to tu ešte pred rokom bola aj verzia modelu BMW 2 s odnímateľnou strechou. Navyše si môžete kúpiť aj M4 Cabrio, BMW M8 Cabrio, Z4 M40i, či práve verziu M440i xDrive, na ktorú sa pozeráte.

Tuhší podvozok, ostrejšia vizáž a Podkapotou radový šesťvalec spriahnutý s 8-stupňovým Steptronicom a pohonom všetkých kolies xDrive. Šesťvalec navyše vybavený mild-hybridným pohonom, štartér-generátorom pre lepší spánok ekoaktivistov. Pravdou ale je, že kabriolety sú tým posledným, čo by sa malo ekologizovať. Iste, z výfuku nemusí vychádzať vyhorené rádioaktívne palivo, ale práve pri kabriolete bude spaľovací motor chýbať najviac. Myšlienka elektrického kabrioletu tak bude rovnako zvrátená ako parochňa namiesto holej hlavy potenciálneho zákazníka. Na to slúži šiltovka a opaľovací krém predsa...

Zdroj: Ján Hargaš

Radový šesťvalec je vhodným audiom do kabrioletu podobne ako reproduktory od Harman Kardon, no zároveň môžem odporučiť aj štvorvalcové srdcia. Nafťáky do kabrioletu nepatria, toto nie sú autá, ktoré sú primárne určené na dlhé vzdialenosti, ale keď niekto chce mať kabrio ako GT, proti gustu žiaden dišputát, obzvlášť pri verzii 430d xDrive s naftovým šesťvalcom nemám proti použitu bez strechy ale že absolútne nič. Naopak.

Aj tu si môžete kúpiť štvorvalce v dvoch výkonoch - aspoň tie benzínové. 420i so zadným náhonom, automatom a výkonom 135 kW (184 k) je možno vhodnejšie do menšieho auta, ale pre užívanie si vzduchu vo vlasoch a pohodové tempo na okreskách s občasným predbiehaním je to vhodná konfigurácia. Ideálom sa ale javí verzia 430i. Môžete mať aj xDrive, no nemusíte, navyše 258 koní je viac ako postačujúcich aj pre veselé jazdenie. Ľahší motor len zlepší rozloženie hmotnosti a auto môže poskytovať naozaj krásne zážitky.

Zdroj: Ján Hargaš

440i bez xDrive kúpite, ale úprimne - nepovažujem verziu bez xDrive za vyslovene žiaducu. Lebo ten motor v spolupráci so Steptronicom má toľko sily a odhodlania, že aj s pohonom všetkých kolies (s prioritou vzadu) vie vrtieť chvostíkom ako maďarská vyžla. Až tak, že si ten chvostích poláme, tiež ako maďarská vyžla. A vrtieť chvostíkom vie až tak, že ho ten chvostík pokojne stiahne do rokliny. S pohonom iba vzadu je to otázkou času, alebo otázkou výnimočného jazdectva.

Radosti z jazdy ale nikdy nie je dosť a s trochou cviku sa dá s verziou xDrive jazdiť rovnako bezpečne a dynamicky ako v štandardnom športovom režime, kde ešte všetky asistenčné systémy zostávajú pri živote a neočakávané zmeny smeru, čí prílišné vybočenie zo smeru žiadaného okamžite stopnú.

Motor má pekný zvuk, je však dokreslený reproduktormi. To len aby ste vedeli, reálne to nie je na škodu, a inak to ani nejde, pretože vo výfuku pribudli ďalšie štuple, navyše zvukové limity nepustia a auto z výroby musí byť čo najtichšie. I tak ale vie pri oduševnenej jazde hľadiť dušu krásnym zvukom. Akurát je škoda, že zážitok zo zvuku je obvykle veľmi krátky. Keď sa za maximálne povolené rýchlosti dostanete tak rýchlo, ako v tomto aute, predlžovanie zážitku z vytočeného šesťvalca nielenže môže veľa stáť v pokutách, ale ozaj rýchlo atakuje rýchlosti, na ktoré naše cesty neboli stavané a ani nikdy nebudú. Pri všetkej úcte k M-podvozku, ani ten nie je nesmrteľný a našim rozmláteným cestám môže podľahnúť rýchlejšie, než by ste verili. Treba ale uznať, že tak ako konštrukcia zvláda vysoké tempo aj napriek nerovnostiam, aj napriek priečnym špáram v zákrutách bez vŕzgania, rovnako podvozok tlačí kolesá k zemi silou kulturistu, no narozdiel od neho sa ani nedokáže unaviť. Adaptívne tlmiče môžu jazdu pritvrdiť až do úplného nepríjemna, preto je fajn pred výjazdom na naše kľukatice okresné, nastaviť si individuálne ako veľmi tvrdé auto má byť.

Zdroj: Ján Hargaš

Jazdenie s kabriom tejto veľkosti, tohto motora je veľká pohoda, no ako som už naznačil, môže byť veľká zábava. Motor má veľký potenciál, kopu sily a auto tlačí do kopca na okreskách s neuveriteľným odhodlaním. Rovnako odhodlané sú aj brzdy, navyše odpúšťajú aj brzdenie na nesprávnych miestach.

No a čo zrýchlenie? Všetko závisí od režimu, no bez prípravy a bez športového nastavenia zrýchľuje zo 60 na 100 za 3,53 sekundy, z 80 na 120 za 4,03 sekundy. V prípade športového režimu, či ručného podradenia dáte z oboch časov dole ešte cca pol sekundy. Z 80 na 120 km/h tak zrýchlite za 3,66 sekundy - v športovom režime. Zo 60 na 160 km/h je to za 10,4 sekundy. Pritom spotrebu viete držať dlhodobo pod úrovňou 9 litrov. Pohodové tempo s radostnou, no neprehnanou dynamikou na okresných cestách vie ponúknuť spotrebu pod 8 litrov. Konkrétne 7,6 v priemere aj s trochou diaľnice. V meste sa hodí štartér-generátor a schopnosť rekuperovať, no dlhodobo to pod 10 litrov nebude.

Zdroj: Ján Hargaš

Dizajn auta v tejto krásnej zelenej s bielym interiérom a klasickou plátenou strechou ani nemôže byť lepší. Nepáči sa vám maska, o tom sa mi už vôbec nechce baviť, lebo to skrátka neberiem, respektíve je mi to celkom jedno. Za mňa: super. Nie je to to najlepšie čo som v živote videl, ale nemusí, auto je to veľmi pekné a reprezentatívne. Na palube máte kopu asistentov, kopu systémov zjednodušujúcich deň. Nie je tam síce najnovší infotainment BMW, ale aj tento je veľmi schopný a nastavovaní a zmien môžete robiť do nekonečna. Azda len do digitálneho prístrojového štítu žiadnu zmenu nepresadíte. Ale na tom ani veľmi nezáleží. Svetlá svietia mimoriadne, adaptívny tempomat uľahčuje jazdu na diaľnici i v zápche a vďaka prítomnosti plátenej strechy máte aj po jej sklopení aj kufor. Nie je veľký, ale kto by veľký (kufor) potreboval? Počas testu som v aute vedel viezť aj deti. Bolo to náročné, pretože na zadných sedadlách naozaj nie je veľa miesta na chodidlá, ale s miernou bolesťou chrbta a kolena som to zvládol. Dlhodobo ale nie. Preto sa to označuje ako 2+2. Strecha sa dá zatiahnúť aj za jazdy, trvá to len pár sekúnd a tých necelých 50 km všetci naokolo prežijú, najmä ak to nie je na diaľnici. Len pozor na veterné počasie, aj keď je mechanizmus silný, vo vetre je ideálne ísť pomalšie, alebo zastať. Na druhú stranu, strecha dobre odoláva vysokým a naopak aj nízkym teplotám vonku. No a cúvanie nie je vďaka kamerovém výhľadu okolo celého auta problém ani so zatiahnutou strechou. Potešujúca je tiež izolácia uzatvorenej strechy, vďaka ktorej je jazda tuneli tichšia ako jazda s viacerými hatchbackmi z nižšej strednej triedy. Jednoducho: výborný kabriolet. Málokto si ho kúpi a nikto ho nepotrebuje, ale je tu a kým sa kúpiť dá a máte miesto v garáži, netreba váhať. 9 z 10.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: BMW M440i xDrive Cabrio
Počet valcov/ventilov na valec: 6/4
Zdvihový objem motora (cm3): 2998
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná+predná
Výkon (kW/ot.): 275/5500-6500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 500/1900-5000
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 4,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,8-8,4
Dĺžka/šírka v predu/výška (mm): 4770/1852/1394
Rázvor náprav (mm): 2851
Objem batožinového priestoru (l): 385
Objem palivovej nádrže (l): 59
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1965
Užitočná hmotnosť (kg): 500
Rozmer pneumatík (základ vpredu a vzadu): 225/45 R18_255/40 R18
   
Základná cenníková cena modelu: od 56 560 €
Základná cena špecifikácie: 77 860 €

Komentáre k článku